Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Følger Amino lovgivningen?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael V. Kristensen:
Her skal der skelnes mellem kravet om at man skal kontrollere og så at handle i ond tro. Hvis du er vidende om, at en faktura er udstedt fra en virksomhed, der i virkeligheden er ophørt, handler du i ond tro. Dermed er du vidende om at der foregår noget ulovligt, og hvis SKAT efterfølgende kan bevise dette, har du et problem

Rigtigt godt svar Michael.

Til de interesserede kan henvises til EF-Domstolens dom i C-439/04 og C-440/04 Kittel.

Sagen drejer sig om virksomhed (Kittel) som uden at vide det, var blevet involveret i en såkaldt momskarrusel. Myndighederne i Kittels hjemland nægtede Kittel momsfradrag ud fra en betragtning om, at Kittel burde have vidst, man var en del af et scam.

Domstolen udtalte, at der kan nægtes momsfradrag - men dette er forudsat, at det objektivt kan bevises, at køber vidste eller burde have vidst, at han ved sin erhvervelse deltog i en transaktion, der var led i momssvig. Det der især lægges vægt på er, omvarerne var uforholdsmæssigt billige.

Vh
Lars

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 08:24

Lars Gosvig:

Der er heller ikke krav om kontrol af momsnummer ved indenlandsk handel - hverken fra sælgers eller købers side.

Vh
Lars

Spørgsmålet, som jeg ikke har kunnet finde svar på i mit materiale er, hvorvidt SKAT kan nægte ret til at løfte momsen, når sælger ikke har anført et dansk CVR nummer på sin faktura. Det er jo det, denne tråd oprindeligt handlede om, da Amino ikke skriver sit CVR nummer på deres fakturaer (den er i hvert fald ikke på den jeg har fået i forbindelse med mit Plus medlemsskab). Måske du har noget mere konkret, Lars?

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06

Michael V. Kristensen:
Spørgsmålet, som jeg ikke har kunnet finde svar på i mit materiale er, hvorvidt SKAT kan nægte ret til at løfte momsen, når sælger ikke har anført et dansk CVR nummer på sin faktura

Hvis vi holder os specifikt til fakturaer, der udstedes af sælger (og ser bort fra afregningsbilag) - så vil jeg sige, det er situationsbestemt.

Der ligger kendelser, hvor formkravene ikke har været opfyldt fra sælgers side, hvor Landsskatteretten alligevel har givet momsfradrag. Nu kan jeg ikke lige finde den, men en er forholdsvist ny.

Landsskatteretten lagde vægt på den gode tro, nemlig at der i øvrigt ingen indikationer var på, at sælger i øvrigt havde dårlige intentioner - og sælger havde i øvrigt også afregnet salgsmomsen.

Der jeg vil hen er, at hvis forholdet kan berigtiges - og staten ikke har lidt noget tab (altså at salgsmomsen er afregnet af sælger) så vil en sådan sag falde ud til købers fordel .... læs videre !

Men, men men - jeg siger jo netop "en sådan sag". For det første er der en procesrisiko - dvs. at man aldrig kan garantere at en sag vindes - og for det andet, er det jo ikke gratis at føre en sag, heller ikke selvom man vinder.

Så anbefalingen skal selvfølgelig være, at får man en faktura med moms, hvor alle formkravene ikke er opfyldt (og det gælder ikke kun CVR-nummer) så bør man stille og roligt kontakte sælger og gøre ham opmærksom på problemet og bede ham sende en erstatningsfaktura.

Vh
Lars

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 09:16

Lars Gosvig:

Så anbefalingen skal selvfølgelig være, at får man en faktura med moms, hvor alle formkravene ikke er opfyldt (og det gælder ikke kun CVR-nummer) så bør man stille og roligt kontakte sælger og gøre ham opmærksom på problemet og bede ham sende en erstatningsfaktura.

Vh
Lars

Fint svar, Lars. Mon ikke Amino Crew læser med her, og får skrevet CVR nummer på deres fakturaer efterfølgende.

mvh
Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23

Det var jo alligevel en nyttig tråd. Jeg lærte i hvert fald noget nyt.

Jeg var i den sikreste overbevisning om, at man også skulle påføre købers CVR på faktuaren, men det viser sig jo så ikke at være tilfældet. Så nu tror jeg alligevel, at jeg har tjent lidt på mit PLUS-abonnement, fordi det var et spørgsmål jeg godt kunne have fundet på at lave et væddemål om!Big Smile

Til gengæld er der ingen som helst tvivl om, at sælger skal påføre sit CVR på fakturaer. Så hermed et hint til Amino!

Tak for de meget seriøse og kompetente svar.

mvh.

Brian

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:26

Brian Schou Larsen:
Jeg var i den sikreste overbevisning om, at man også skulle påføre købers CVR på faktuaren

Bare lige for fuldstændighedens skyld, Brian.

Det du nok har "blandet sammen" er, hvis du momsfrit fakturerer en kunde i et andet EU-land.

Der skal du skrive kundens momsnummer på fakturaen - og i øvrigt kontrollere at momsnummeret er validt vha. http://www.amino.dk/regnskab/Moms/MomsValidering.aspx.

Vh
Lars

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 09:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Schou Larsen:

Til gengæld er der ingen som helst tvivl om, at sælger skal påføre sit CVR på fakturaer. Så hermed et hint til Amino!

Det er naturligvis en beklagelig svipser, og skulle meget gerne være rettet fra og med den næste mailfaktura, der udsendes.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:29

Lars Gosvig:

Brian Schou Larsen:
Jeg var i den sikreste overbevisning om, at man også skulle påføre købers CVR på faktuaren

Bare lige for fuldstændighedens skyld, Brian.

Det du nok har "blandet sammen" er, hvis du momsfrit fakturerer en kunde i et andet EU-land.

Der skal du skrive kundens momsnummerfakturaen - og i øvrigt kontrollere at momsnummeret er validt vha. http://www.amino.dk/regnskab/Moms/MomsValidering.aspx.

Vh
Lars

Det har du nok ret i, Lars. Nu blev jeg da en anelse klogere, og så på en torsdag.

Mange takYes

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jimmy Carlsen:

Det er naturligvis en beklagelig svipser, og skulle meget gerne være rettet fra og med den næste mailfaktura, der udsendes.

Bare lige for at slutte - og hvis der er andre som ser denne tråd. Jeg er 99,9 % sikker på, at ingen får problemer, fordi Amino ikke lige har haft CVR-nummeret på fakturaerne. Der er ingen grund til at sætte himmel og jord i bevægelse.

Skulle jeg tage fejl (altså at nogen bliver nægtet momsfradrag alene fordi CVR-nummeret mangler) - så send mig lige en pb - så skal jeg nok tage et kig på det.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:15

Lars Gosvig:

Jimmy Carlsen:

Bare lige for at slutte - og hvis der er andre som ser denne tråd. Jeg er 99,9 % sikker på, at ingen får problemer, fordi Amino ikke lige har haft CVR-nummeret på fakturaerne. Der er ingen grund til at sætte himmel og jord i bevægelse.

Skulle jeg tage fejl (altså at nogen bliver nægtet momsfradrag alene fordi CVR-nummeret mangler) - så send mig lige en pb - så skal jeg nok tage et kig på det.

Vh
Lars

Jeg kan heller ikke i den vildeste fantasi tro det skulle give nogle problemer med skattefar. Men jo relevant for et forum for lige netop iværksættere at have styre på sådan en banal ting!

Så var der igen en tråd her i dette fremragende forum, der kunne hjælpe, og denne gang også selveste Amino!!!

Brian

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)