Facebook
De blåklædte fra ser på mange fronter urørlige ud. Ikke kun urørlige, men også så dominerende, at de kan tage alle de koncepter andre måtte have en halv succes med - og gøre dem til virkelighed fordi de har fat i folk i forvejen.
Google Wave
Det er Google Wave et eksempel på. Wave floppede og lukkede i sommers. I efteråret lavede Facebook om på deres grupper - og de kan i grove træk det som Google prøvede på.
Foursquare..
.. er et andet eksempel. Facebook bemærker at folk er vilde med at sige hvor de er via deres mobiltelefon, og så skaber de Facebook Places, som udefra ser ud til at være nærved det samme som Foursquare.
Fordelen for brugerne: man har vennerne på facebook i forvejen, og skal ikke til at overbevise dem om at benytte noget nyt der hedder foursquare. Den kamp er ikke overstået endnu, for Facebook har eftersigende åbnet før de var helt klar, og så bliver brugerne sure på "Places", og gider ikke bruge det.
Google Me?
I Google finder vi til stadighed den største potentielle konkurrent der kan bremse facebooks momentum. De tjener stadig flere penge end facebook, og taber trods alt kun kampen på daglige unikke hits og tidsforbrug brugt på sitet.
De pusler i kælderen under Google på et projekt der hedder Google Me, som menes at være et socialt netværkssite meget lig det Facebook allerede har kørende.
Så sent som i dag d. 30. november fortæller allfacebook.com dog, at Google Me er udsat fra tidligere at skulle være færdigt sent i 2010 til nu at sigte mod foråret 2011. Man mener det skyldes, at man hos Google ikke vil begå samme brøler som man gjorde med Buzz, der var et forsøg på at "kopiere" det som brugerne elsker Twitter for.
Groupon
Er et andet upcomming fænomen i USA med 12 mio. brugere. Rabatkuponer der udstedes til grupper - så snart nok har meldt sig til at få rabatten. Google skulle i følge NY Times have budt $6 mia for at lægge hånd på Groupon, men tilbuddet blev afvist. Det var sandsynligvis et forsøg på at sikre sig en stor brugerskare (og en cool funktionalitet) forud for lanceringen af Google Me.
... for reglen gælder - hvis man har brugerne i forvejen - så er alting nemmere. Men reglen gælder også, at hvis det virker - så kan facebook kopiere det med rimelig sandsynlighed for succes.
Microsoft?
Måske er det "gode gamle" Microsoft der sidder med nøglen til magtkampen.
Hvis Google Me er en mega fed browser baseret på Chrome. Så bliver det relevant for Facebook at banke på ovre hos Microsoft og spørge om de vil diskutere en integration med Internet Explorer.
Faktisk tror jeg allerede de gør det, for det ville være mærkeligt, hvis ikke andre ting end Bing har været diskuteret blandt de to.
Hvis de kan blive enige, så fødes en stor del af hele verdens computere med Facebook/Explorer, mens Google Me er noget man skal downloade og installere. Det afgør ret meget kampen til FB/MS' fordel.
... når det så er sagt.
Så er den store ubekendte faktor noget så uhåndterligt som "mode". Facebook kan ikke blive ved med at være cool. Der skal nok komme noget som bliver det nye sort, og spørgsmålet er om FB kan modstå sådanne bølger.
Messenger var engang top of the pops, men det blev old skool og udspillet, selvom det stadig er en klart federe chat end det facebook kan præstere.
Samme skæbne kan overgå Facebook, som så vil stå tilbage som noget vi ser på som en del af en helt anden tid af vores liv. "Dengang alle var på Facebook. LOL!"
Facebook forbliver på toppen mindst 3-5 år endnu. Næste storkamp er til foråret når Google Me ankommer.
-Sit back and enjoy the game

Thomas Bigum
Ekspert i sociale medier
w: thomasbigum.dk
F: facebook.com/thomasbigum
t: twitter.com/thomasbigum