Hej Peter Selv tak :-) Ja og at Carlsberg for eksempel betaler Liverpool ca 50 millioner om året i sponsorat, bare for at blive associeret med Liverpools brand, så sætter det også diskussionen i relief. Udover det har marketingschefen for Carlsberg flere gange nævnt at de penge de giver til fodboldklubber er de bedste penge de nogensinde har brugt på markedsføring, netop fordi fodboldklubbernes brugere er så loyale. Ikke engang inden for fødevarer har Coca Cola det stærkeste brand, men indenfor segmentet " cola " , da er de de største og stærkeste.. endnu, og så længe de pumper 15 milliarder ind i reklame hvert år Med det sagt, vil jeg hente mig en dåse coca cola i køleskabet.. |
Hej Peter,
Jeg har ikke så meget mere at tilføje, i forhold til traditionelle/formelle tanker og definitioner på branding tager du jo ihvertfald fejl.
Dermed ikke sagt at loyalitet ikke er vigtig for et produkt eller en fodboldklub, man skal bare også passe på at branding begrebet ikke pludselig kommer til at dække over så meget forskelligt at det bliver en universal forklaring på alverdens fænomener
Opbygning af loyalitet vil normalt hører under andre områder (CRM/CLM el.lign). For mig giver det bedst mening at holde æbler og pærer adskildt, men det synspunkt er det tydeligvis ikke alle der deler, og fred med det. Bare vi er enige om at når Times/Børsen/Ogilwy osv kårer de stærkeste brands er det andre kvaliteter der vejer.
Omvendt er Sportsklubber/musikere mm nogle af dem man er aller mest loyale overfor når først man er "hooked".