Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Verdens stærkeste brand?

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Selv tak :-)

Ja og at Carlsberg for eksempel betaler Liverpool ca 50 millioner om året i sponsorat, bare for at blive associeret med Liverpools brand, så sætter det også diskussionen i relief. Udover det har marketingschefen for Carlsberg flere gange nævnt at de penge de giver til fodboldklubber er de bedste penge de nogensinde har brugt på markedsføring, netop fordi fodboldklubbernes brugere er så loyale.

Ikke engang inden for fødevarer har Coca Cola det stærkeste brand, men indenfor segmentet " cola " , da er de de største og stærkeste.. endnu, og så længe de pumper 15 milliarder ind i reklame hvert år

Med det sagt, vil jeg hente mig en dåse coca cola i køleskabet..

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 13:59

Hej Peter,

Jeg har ikke så meget mere at tilføje, i forhold til traditionelle/formelle tanker og definitioner på branding tager du jo ihvertfald fejl.

Dermed ikke sagt at loyalitet ikke er vigtig for et produkt eller en fodboldklub, man skal bare også passe på at branding begrebet ikke pludselig kommer til at dække over så meget forskelligt at det bliver en universal forklaring på alverdens fænomener

Opbygning af loyalitet vil normalt hører under andre områder (CRM/CLM el.lign). For mig giver det bedst mening at holde æbler og pærer adskildt, men det synspunkt er det tydeligvis ikke alle der deler, og fred med det. Bare vi er enige om at når Times/Børsen/Ogilwy osv kårer de stærkeste brands er det andre kvaliteter der vejer. 

Omvendt er Sportsklubber/musikere mm nogle af dem man er aller mest loyale overfor når først man er "hooked".

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 14:30
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Sansir:

Jeg har ikke så meget mere at tilføje, i forhold til traditionelle/formelle tanker og definitioner på branding tager du jo ihvertfald fejl.

Findes der en endegyldig formel til at måle et brands styrke? Det tror jeg ikke, så at sige at jeg tager fejl, synes jeg er at skyde forbi målet. De traditionelle parametre (hvad de så end er!) tilgodeser tilsyneladende dem med den største forretningsvolumen. Så kan de sole sig i lyset af deres "kendte brand", og det er de muligvis godt tilfredse med.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så synes jeg ikke man kan komme udenom at et brands styrke per definition må være dets evne til at fastholde kunder - uanset hvilke omstændigheder der gør sig gældende. At kunne fastholde sine egne tilhængere, uanset hvad konkurrenterne disker op med, er da om noget at have et stærkt brand!  

Hvis opbygning af loyalitet ikke hører under branding, så forstår jeg slet ikke behovet for at "brande" sig selv! Formålet med at stille sig selv stærkt på markedet, er da netop at fastholde sine kunder. Apple, som du selv nævner, har et stærkt brand, forstået på den måde at de kan fastholde deres kunder, uagtet at du med garanti kan få bedre produkter for pengene andetsteds, hvis du leder længe nok. Det er æblet de går efter (til en vis grænse), og det må da siges at være ubetinget loyalitet. For mig at se er det hele kernen i Apples "brand" - loyaliteten!

Men okay, som du selv skriver, så bliver vi nok næppe enige på det punkt, og det behøver vi heller ikke at være ;-)

Mvh
Peter 

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 14:34

Hej Peter

Jeg har givet en formel der bruges til at måle brandstyrke, og der loyalitet overfor produktet alt afgørende - gensalg, mersalg og så videre.

Der efter kommer udregning af return on investment som en faktor, altså hvor meget pumper et firma ind i markedsføring i forhold til hvor meget de sælger.

Så jo der findes formler for det, de bliver bare ikke brugt i den her diskussion.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 14:49

Hej Jimi,

Ja, jeg så den godt, og jeg tror vi to er enige ;-) Særligt faktoren for hvor meget der pumpes ud i forhold til hvor meget der kommer ind, sætter jo de fleste sportsklubber i et endnu stærkere lys, når brandværdien skal måles!

Mvh
Peter 

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 14:52

Både og,

Det er ret vigtigt at huske at formlen tager udgangspunkt i DELTA, altså den del af mersalg..krydssalg osv der tilskrives brandet (og dets kendskabsgrad) derfor kører det lidt i ring.  (Et forklarings forsøg fra marketmagazine er måske heller ikke hele sandheden)

Men altså gruden til at de såkaldt stærke brands er målt til at være stærke er fordi de måles på nogle andre parametre, dem kan man sagtens og med god grund udfordre, min anke er bare at eks sportsklubber er meget mere end "bare" et brand, og derfor optræder de heller ikke på listen over stærke brands, men hvis I gerne vil have dem med så by all means. Smile 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jimi Hove:

Hvis du absolut gerne vil have et link, kan du får et her, hvor markedsføringschefen der står bag HTC Mobils verdensomspændende kampagner fortæller kort om, hvorfor brand genkendelighed dybest set ikke betyder en skid. Som han siger : " Brand genkendelighed handler blot om poste x antal milliarder ind i reklame.

Og derfor bliver Coca Cola nød til at poste over 15 milliarder kroner ind i reklame hvert år, ellers ryger deres kunder nemlig. Det ved de, og det er derfor de gør det. Deres brand er nemlig ikke særligt stærkt, men meget genkendeligt.

Hvis du gad at sætte dig ind i Coca Cola, så ville du os vide, at den sætning er direkte forkert!

Coca Cola bruger nemlig meget få penge på, at vedligeholde deres eksisterende kunder, for det behøver de stortset ik. Mere eller mindre hele Coca Colas reklame budget går til at skaffe nye trofaste kunder, og det virker jo!!!

Hvornår har du sidst set en Coca Cola reklame, som henvender sig til personer over 30 år?

Så at påstå at Coca Cola mister deres kunder, fordi de ik reklamere, det er direkte forkert. For du vil stadigvæk vælge Coke frem for Pepsi, selvom de fjernede eller skar i reklame budgettet... Indrøm det nu bare ;D

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 15:10

Nu kan man også godt sælge drømmen om evig ungdom til folk over 30 år.. det er i hvert fald set før

Men spændende diskussion da. Man kan jo også for at vende den om , sige at fodboldklubbernes markedsføringsbudget bliver brugt på spillere og spillerlønninger, og så har mange fodboldklubber et utroligt svagt brand, da de løber med underskud i forretningen.

Men min vurdering er simpelthen at de sjofler med både forretningen og deres brand i de forskellige fodboldklubber, og at den vurdering derfor er misvisende.

Lærte de af Don Ø eller Richard Branson og lavede en god gang spinoff på deres brand, så kunne de sælge alt fra colaer til tandpaste i stor stil

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 15:23

@FaSHION

.. men derudover så er folk over 30 slet ikke Coca Colas primære segment, så hvad beviser det så, i følge din egen teori ? Altså at Coca Cola pumper milliarder ind det samme segment ( det ungdommelige ) hvert år, for at fastholde deres position .

Her et illustrativt billede :

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 15:29

Der udover kan jeg nævne at Burger King har fået deres burger med nachos og jalapenos tilbage på menuen.. DET holder

:-)

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)