Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg tage moms af Maxibrev sent med postdanmark ????

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Apr 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

jeg skal til at starte firma op

og skal til at lave fakture.

så jeg ville hører om jeg må tage moms når jeg sende pakke/maxibrev med postdanmark ??

jeg betaler 24 kr hos postdammark for at sende den.

og jeg tager 24 kr for at sende den til min kunde.

skal jeg så skrive at det koster 18 kr til min kunde uden moms

og så tage de 6 kr og skrive dem som moms ???

så det ialt bliver 24 kr med moms ???

Thomas

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:06

Hej Thomas

Der er ikke moms på porto. For at du må skrive porto på din faktura uden at tillægge moms krævers det, at du fakturerer nøjagtigt det beløb, som portoen koster. Ellers skal du lægge moms oven i (da du så også medregner forsendelser eller lignende).

Hvis du sælger til private og/eller virksomheder der ikke kan få momsen refunderet, som f.eks. læger, tandlæger m.fl. kan der være en idé i at skrive det nøjagtige beløb og så anføre på fakturaen, er beløbet er momsfrit. Er dine kunder virksomheder der kan løfte momsen, er der ingen grund til disse ting. Så fakturerer du bare og tillægger moms. Men det skal være ens for alle.

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Apr 08
Skrevet kl. 21:16

hejsa

jeg regner stærkt med kun at sælge til private personer og ikke virksomheder

og jeg vil ikke tage mere i fragt end hvad jeg gør

så hvis jeg give 24 kr på posthuset så kommer køberne også kun til at betale 24 kr.

jeg vil ikke tjæne penge på porto/fragt.

så jeg må alser godt skrive fragt 18 kr

og så ligge de 6 kr til momsen

så det bliver de 24 i alt som jeg har betalt og som kunden kommer til at betale

Thomas

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 21:22

Nej. Hvis du skriver sådan, kommer du til at miste 6 kr. For du kan ikke løfte moms på din portoudgift, da der ingen moms er. Du skal skrive: Porto (momsfrit) 24 kr. på din faktura. I din bogøfring bogfører du indtægten på 24 kr. enten uden momskode eller med momskoden "Momsfri" så du ikke kommer til at betale moms af beløbet. Tilsvarende bogfører du din portoudgift uden momskode eller med koden "momsfri". Så går det hele op i en højere enhed.

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Apr 08
Skrevet kl. 21:25

hejsa michael

mange tak for dit hurtig svar

mange tak for hjælpe

Thomas

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:11

He Thomas

Det var da så lidt. Hvis du klikker på min hjemmeside www.v-bf.dk kan du bestille tre gratis guides om det at starte egen virksomhed. Måske er der noget du kan bruge.

mvh
Michael

Tilmeldt 23. Apr 08
Skrevet kl. 22:24

hejsa  michael

så er der bestlit fra dig

glæder mig til at læse det

og mange tak igen for hjælpen

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:36

Michael V. Kristensen:
Men det skal være ens for alle

Det er faktisk ikke helt korrekt. Det er en mulighed momsloven giver, og der er ikke noget krav om, at er udlægsreglerne først anvendt på en udgift overfor én kunde, så skal de også anvendes overfor andre kunder.

Sælger må skifte alt det han har lyst til. Omvendt skal det dog så siges, at jeg meget gerne vil være med at at anbefale at det er ens for alle. Ens administration = færre fejlmuligheder.

Mht. porto, så uden at vide om Thomas driver "postordrevirksomhed" (som det stadig kaldes på momsk) så er der faktisk indgået aftale mellem SKAT og Dansk Postordreforening som gør, at porto rent faktisk må faktureres med et standardbeløb og herefter puljes.

Læs mere i SKATs Momsvejledning: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?action=closeall&oId=95986&vId=203353&i=216

Vh
Lars

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)