Jeg har kontor hjemme i privaten, og det er bøvlet, at holde styr på alle bilag. I stedet for at bruge timer på regnskab, tænkte jeg på at aftale en skønsmæssig fastsat momsfradrag hvert år med SKAT. Så slap jeg for at bruge "gratis" timer på regnskabet.
Derfor har jeg 3 spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.
- Hvis virksomheden ikke har styr på bilag, bliver virksomheden så underlagt et skønsmæssig fastsat moms fradrag fra SKAT, ved henvendelse?
- Kan der aftales en skønsmæssig fastsat moms fradrag på forhånd, hvor bilag kravet i givet fald vil bortfalde?
- Kan virksomheden risikere en bøde for ikke at have bilag på opgivet moms fradag?
Hvis du vælger den sti som du beskriver ovenfor kan jeg fortælle dig at du hurtigt møder et STOP-skilt, hvor SKAT fratager dig din momsregistrering og vil gå målrettet efter at lukke din forretning.
Connectionpoint:
- Hvis virksomheden ikke har styr på bilag, bliver virksomheden så underlagt et skønsmæssig fastsat moms fradrag fra SKAT, ved henvendelse?
Der er naturligvis ikke hjelm til at give fradrag som du ikke kan dokumentere!
Connectionpoint:
- Kan der aftales en skønsmæssig fastsat moms fradrag på forhånd, hvor bilag kravet i givet fald vil bortfalde?
Nej...... (Et sådant forslag vil de nok grine længe af og blive en af de historier som findes frem i ny og næ hos SKAT)
Connectionpoint:
- Kan virksomheden risikere en bøde for ikke at have bilag på opgivet moms fradag?
Hvis du vælger den sti som du beskriver ovenfor kan jeg fortælle dig at du hurtigt møder et STOP-skilt, hvor SKAT fratager dig din momsregistrering og vil gå målrettet efter at lukke din forretning.
Connectionpoint:
Der er naturligvis ikke hjelm til at give fradrag som du ikke kan dokumentere!
Connectionpoint:
Nej...... (Et sådant forslag vil de nok grine længe af og blive en af de historier som findes frem i ny og næ hos SKAT)
Connectionpoint:
JA
/Henrik
. Jeg vil lige supplere med at sige, at du derudover også risikere, at SKAT sætter dig til en moms- og skattebetaling langt over hvad det ville være, hvis du havde styr på dine bilag. Så der er ikke andet at gøre, end at gå i gang med at lede efter bilag. Når de er fundet må du så i gang med at taste, eller købe dig til denne del.
Jeg har kontor hjemme i privaten, og det er bøvlet, at holde styr på alle bilag. I stedet for at bruge timer på regnskab, tænkte jeg på at aftale en skønsmæssig fastsat moms fradrag hvert år med SKAT. Så slap jeg for at bruge "gratis" timer på regnskabet.
ja den er god med dig.... dit uorden i tingene betyder bare at du har 3 muligheder
Udover en bøde af en potentielt ret ubehagelig størrelse (udover at momsen naturligvis også skal betales) er der jo også lige den detalje med at skatteundragelse typisk er en lovovertrædelse der ender i kortere eller længere ophold bag låste døre hos Kriminalforsorgen.
Med retten til at drive virksomhed følger der også krav og ansvar, blandt andet for at overholde lovgivningen på området, herunder at udarbejde regnskaber.
Bemærk at SKAT kan genoptage skattesager op til 5 år tilbage i tiden, så du kan risikere at stå med en uoverskuelig stor regning, og så vil en dom for momssvindel gennem flere år heller ikke være sjov.
Det skal lige siges, at jeg har fast arbejde og kun betaler 5-10% af min indtægt som B-skat. Det bliver ikke altid prioriteret at gemme boner og fakturaer af telefon, benzin, kontor artikler osv. Det er her jeg havde troet, at man kunne aftale et skønsmæssig beløb. F.eks 15% købsmoms (indgående moms).
SKAT har et formål, og det er at loven overholdes. Altså at indrive nøjaktig det beløb, der skal betales. Derfor har I ret - der skal styr på det. Så må jeg selv beslutte om virksomhedden skal fortsætte 100% efter bogen eller lukkes helt.
Jeg kan godt selv se det komiske i mine spørgsmål . Nu efter jeg har læst jeres svar og tænkt mig om.