Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvivl om hvem der skal give garanti

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har haft et møde med en potentiel forhandler. Vi snakkede kort om garanti. Denne forhandler mener at reglerne er lavet om, så det altid er producenten / importøren der skal stille garantien over for forbrugeren. Dvs. i tilfælde af reklamationer, så hænger den på producenten / importøren.

Dette har jeg dog aldrig hørt om. Det har altid været min opfattelse at man som forbruger har krav på garanti fra butikkens / sælger side.

Hvem af os har ret?

Jeg ved at producent / importør altid kan tilbyde butikken at klare eventuelle reklamationer, men jeg mener ikke det er et lovmæssigt krav....

Hilsen Morten

Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 1584
Skrevet kl. 13:40

Det har jeg godt nok heller ikke hørt om.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 13:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
  • Du, som importør, har ansvaret overfor forhandleren.
  • Forhandleren har ansvaret overfor forbruger/kunde.

I praksis vil det ofte ende ud i at du som importør, igennem forhandleren, ender med at behandle sagen.

Kommunikation bør foregå "kunde -> forhandler -> dig" og omvent "dig -> forhandler -> kunde".

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 15:21

Christoffer Steenbeck:
  • Du, som importør, har ansvaret overfor forhandleren.
  • Forhandleren har ansvaret overfor forbruger/kunde.

I praksis vil det ofte ende ud i at du som importør, igennem forhandleren, ender med at behandle sagen.

Kommunikation bør foregå "kunde -> forhandler -> dig" og omvent "dig -> forhandler -> kunde".

Hej Christoffer

Du har tilfældigvis ikke et link til loven der omtaler dette?

Jeg ved at det i de fleste tilfælde er som du nævner. Men erhvervsmæssigt troede jeg faktisk at det var butikken/sælgeren der havde krav på at opfylde garantien og ikke producenten/importøren. At man så i praksis tilbyder en producentgaranti overfor sine forhandlere er jo noget helt andet.

Det er vigtigt at få afklaret for det kan være et punkt under forhandling af samarbejdsvilkår, så jeg er meget interesseret i at få det konkretiseret :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 15:36
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa,

Ja, hvis du vil stille en garanti for salg af dine produkter overfor forhandleren kan du gøre det, men skal ikke. Forhandleren kan, men skal ikke, give en "garanti" overfor hans forbruger-kunder, men hans kunder kan kun gøre krav gældende efter købeloven overfor ham.

Men, hans kunder kan gøre krav gældende overfor dig efter produktansvarslovens regler. 

Købelovens regler går på mangler på produktet, f.eks. ansigtscreme, der ikke virker efter hensigten og ikke får dig til at se yngre (nok) ud. Dette mangelskrav dækker købeloven, og det kan forhandleren ikke aftale sig ud af overfor forbrugeren.

Produktansvarlovens regler går på det tab, som produktet forårsager, f.eks. ansigtscreme, der nok får dig til at se yngre ud, men som har som afledt effekt, at dit ansigt vansires for evigt. Dette erstatningskrav dækker produktansvarloven, og det kan du ikke aftale dig ud af på nogen måde. 

Så, du kan aftale dig ud af nogle krav og ikke aftale dig ud af andre krav. 

Mvh

Karsten 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)