Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskel på konto finans, debitor og kreditor

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 13
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til jer herinde.

Håber i vil hjælpe mig

Jeg er i tvivl omkring de forskellige bilagstyper.

Hvornår skal jeg bruge de forskellige bilagstyper.

Jeg tænker jo at næsten alle ind og udbetalinger vil ske via enten en debitor eller en kreditor.

Finansbilag som jeg forstår det, skal så f.eks bruges når man skal postere en betaling til en kreditor som ikke er oprettet i systemet. (Er det ikke bedst at have alle virksomhedens kreditorer oprettet)

Finansbilag brug f.eks som jeg forstår det, når man skal overføre penge til f.eks privatforbtug, indskud i virksomheden eller andre udgifter hvor der ikke er en direkte kreditor eller debitor involveret.

Har jeg forstået det rigtigt eller hvordan?

Line

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 10:23

Finansposteringen kan du i vid ustrækning klare dig med i de fleste situationer.

Debitor- og kreditorkonti kan du med fordel benytte når du ønsker at have et decideret kontoudtog med historik på en kunde eller leverandør. Du kan også bruge disse konti ifbm periodeafgrænsning.

Det er min opfattelse at mange nybegyndere har tendens til at oprette konti til hver eneste kreditor - og pludselig sejler bogholderiet fordi det bliver for kompliceret. Så min anbefaling er at føre en separat konto for kunder/leverandører med et betragteligt antal posteringer.

Når du så køber noget i en periode og betaler det i en anden periode kan du føre det på en "diverse" kreditorkonto.

Så hvis du får en regning på dit webhotel en gang om året, vil jeg anbefale følgende metodik:

Debet administrationsomkostningerne

Kredit bank

som alternativ til at oprette en kreditorkonto til b-one eller whatever, og herefter lave en kreditorbetalings-postering.

Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 11:18

Hej,

Mange tak for dit hurtige svar

Kundestyringen har jeg i et selvstændigt program, som er tilpasset vores branche. Dette program er nødvendigt for os. programmet har ikke en finandel.

I vores regnskabsprogram, har jeg som jeg forstår dig altså ikke brug for et debitor og kreditor kartotek, da jeg egentlig "bare" skal sørge for at mit regnskab svarer til de bankudskrifter som banken laver og selvfølgelig køre beløbene ind på de korrekte konti via finansbilag 

Er det korrekt

Line

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 11:24

Ja, med forbehold for periodisering.

Rent praktisk er det vigtigt at du får dine indtægter og udgifter ind i den rigtige periode.

Hvis betalingen falder i en anden regnskabsperiode end indtægten/udgiften, kan du få tingene til at stemme ved at lade posteringerne runde en debitor/kreditorkonto.

Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 11:32

Det du mener er hvis jeg fakturerer i 1. kvartal 2011 og reelt set har en indtægt her, men bare ikke får pengene før 2 kvartal 2011, så for at indtægten skal indgå i første kvartal så kører jeg fakturaen ind på debitorkonto, som jeg så krediterer når betalingen kommer...

Line

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Skrevet kl. 11:35
Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 11:39

Jo tak, men så skal jeg bare gøre det i praksis... men mange tak for hjælpen, jeg har et meget bedre overblik nu...

Venligst Line

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 11:44

Jørgen Olsen:

Så hvis du får en regning på dit webhotel en gang om året, vil jeg anbefale følgende metodik:

Debet administrationsomkostningerne

Kredit bank

Dog skal du være opmærksom på, hvis udgifterne til et webhotel-abonnement er over en hvis bagatelgrænse, så skal den del af abonnementet som vedrører indeværende regnskabsår konteres på dette år, mens resten skal debiteres på Periodeafgrænsningsposter, tilgodehavender under Tilgodehavender under Aktiver.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 25. Apr 10
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:47

Hej Claus

Hvordan bogføres dette i det efterfølgende regnskabsår?

Med venlig hilsen
Finn Nielsen 

Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Frydendal auto Skrevet kl. 11:47

Ja det lyder som den bedste måde...

Tak for hjælp

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)