Jeg er i tvivl omkring de forskellige bilagstyper.
Hvornår skal jeg bruge de forskellige bilagstyper.
Jeg tænker jo at næsten alle ind og udbetalinger vil ske via enten en debitor eller en kreditor.
Finansbilag som jeg forstår det, skal så f.eks bruges når man skal postere en betaling til en kreditor som ikke er oprettet i systemet. (Er det ikke bedst at have alle virksomhedens kreditorer oprettet)
Finansbilag brug f.eks som jeg forstår det, når man skal overføre penge til f.eks privatforbtug, indskud i virksomheden eller andre udgifter hvor der ikke er en direkte kreditor eller debitor involveret.
Finansposteringen kan du i vid ustrækning klare dig med i de fleste situationer.
Debitor- og kreditorkonti kan du med fordel benytte når du ønsker at have et decideret kontoudtog med historik på en kunde eller leverandør. Du kan også bruge disse konti ifbm periodeafgrænsning.
Det er min opfattelse at mange nybegyndere har tendens til at oprette konti til hver eneste kreditor - og pludselig sejler bogholderiet fordi det bliver for kompliceret. Så min anbefaling er at føre en separat konto for kunder/leverandører med et betragteligt antal posteringer.
Når du så køber noget i en periode og betaler det i en anden periode kan du føre det på en "diverse" kreditorkonto.
Så hvis du får en regning på dit webhotel en gang om året, vil jeg anbefale følgende metodik:
Kundestyringen har jeg i et selvstændigt program, som er tilpasset vores branche. Dette program er nødvendigt for os. programmet har ikke en finandel.
I vores regnskabsprogram, har jeg som jeg forstår dig altså ikke brug for et debitor og kreditor kartotek, da jeg egentlig "bare" skal sørge for at mit regnskab svarer til de bankudskrifter som banken laver og selvfølgelig køre beløbene ind på de korrekte konti via finansbilag
Rent praktisk er det vigtigt at du får dine indtægter og udgifter ind i den rigtige periode.
Hvis betalingen falder i en anden regnskabsperiode end indtægten/udgiften, kan du få tingene til at stemme ved at lade posteringerne runde en debitor/kreditorkonto.
Det du mener er hvis jeg fakturerer i 1. kvartal 2011 og reelt set har en indtægt her, men bare ikke får pengene før 2 kvartal 2011, så for at indtægten skal indgå i første kvartal så kører jeg fakturaen ind på debitorkonto, som jeg så krediterer når betalingen kommer...
Så hvis du får en regning på dit webhotel en gang om året, vil jeg anbefale følgende metodik:
Debet administrationsomkostningerne
Kredit bank
Dog skal du være opmærksom på, hvis udgifterne til et webhotel-abonnement er over en hvis bagatelgrænse, så skal den del af abonnementet som vedrører indeværende regnskabsår konteres på dette år, mens resten skal debiteres på Periodeafgrænsningsposter, tilgodehavender under Tilgodehavender under Aktiver.