Hej Amino Jeg er frisk fisk i bassinet men har efterhånden brugt RIGTIG mange timer herinde på at læse diverse tråde for at hente råd og vejledning.
Min baggrund/historie meget kort: Jeg står overfor at skulle starte virksomhed, men som så mange andre før mig har det givet anledning til et hav af spørgsmål. Nogle har jeg selv fundet svar på andre står i det uvisse - endnu.
Here goes!
Hvad indbefatter de sociale omkostninger ved at ansætte en medarbejder HELT konkret?
Snakker vi 30-35-40-45% oveni lønnen?
Jeg har forsøgt selv at regne mig frem til nogle tal, men mangler noget. Nedenstående er mit lille regnestykke for "industri". Håber det er overskueligt?!
Feriepenge: 12.5% Pension: 7%
ATP årligt: 2160kr ATP finansiering årligt: 1095kr AER årligt: 2128kr AES årligt: 690kr Erhvervsansvarsforsikring årligt: 2000kr Barsel.dk årligt: 725kr
ATP relaterede omkost pr. år i alt: 8798kr
ATP relaterede omkost pr. md.: 733kr
Månedsløn for medarbejder: 27500kr ATP relaterede omkost pr. md.: 733kr Feriepenge af månedsløn (12.5%): 3437.5kr Pension af månedsløn (7%) : 1925kr
Omkostning ved 1 ansat pr md. 33595kr
Sociale omkostninger i % pr md: 22%
Som det fremgår rammer jeg 22%, hvilket jo er langt fra de 30-35% der tit og ofte bliver nævnt herinde. Hvad mangler der i mit regnestykke og vigtigst tallene? Der står mangt og meget om netop dette men det er simpelthen for uoverskueligt at skulle stykke tingene sammen ud fra 100 forskellige indlæg. Jeg har nu taget initiativ til en opstilling som andre på sigt også kan få noget ud af. Håber I vil hjælpe.
På forhånd tusind tak.
Oystengart
|
hop hop
Er mit indlæg for uoverskueligt til at der kan tilføjes noget i min opstilling?