Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for opstart af konkurrerende virksomhed til delvist selvejet virksomhed

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashion-Seller

Jeg stiller et spørgsmål. Jeg har ikke nævnt noget om at jeg har gang i ovenstående. Så hold lige igen med at stille spørgsmålstegn ved min moral, tak.

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:43

Jeg kan se, at mit første indlæg fik en hård medfart, så jeg tillader mig at uddybe – så håber jeg, at det stadig er relevant for trådstarter (eller andre).

klelund:

Fair advokat - når du siger det klare udgangspunkt, hvordan skal det så helt konkret forstås?

Lad os forestille os et I/S, hvor der ikke er lavet nogen kontrakter, aftaler el. lign. Tilladt eller ej? -Og konsekvenserne hvis det ikke er?

Interessenter ikke må konkurrere med interessentskabet (det klare udgangspunktet), medmindre de på forhånd har aftalt, at det er ok (smuthullet).

Derfor vender du også spørgsmålet på hovedet, når du indirekte spørger, om du kan slippe udenom, fordi I ikke har indgået "nogen kontrakter, aftaler el. lign." Interessenterne må kun konkurrere med interessentskabet, hvis de har aftalt, at det er ok. Hvis du alligevel starter konkurrerende virksomhed, så er det misligholdelse.

Man kan så overveje, om I overhovedet har stiftet et interessentskab, hvis I ikke har nogen form for aftale herom. Bemærk dog, at man kan godt stifte et interessentskab ved en mundlig aftale, og der er sågar domme på, at personer er kommet til at hæfte som interessent pga. deres blotte adfærd. Om I har et interessentskab er imidlertid ikke et spørgsmål, som egner sig til dette forum, der må du i stedet søge individuel rådgivning. I mine svar har jeg lagt til grund, at I har et interessentskab.

Peter - Revisor:

Klelund...enig med dig.

Hvis der ikke er nogle aftaler på skrift....må det være tilladt uanset I/S, ApS, A/S eller whatever.

MvH

Peter

Nej, du tager fejl.

I hvert fald følgende juridiske lærebøger fastslår, at interessenter ikke må konkurrere med interessentskabet:

"Selskabsformerne – lærebog i selskabsret", 5. udgave, side 108 f. af lektor, cand.jur Noe Munck og lektor, dr.jur. Lars Hedegaard Kristensen.

"Dansk Selskabsret 3 – Interessentskaber" side 637 ff. af professor, lic.jur. Søren Friis Hansen og chefkonsulent i selskabsret i Dansk Industri, advokat Jens Valdemar Krenchel.

Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 14:55

Der er ingen tvivl om, at dette spørgsmål ikke egner sig til debat på denne måde og du søge rådgivning. Som det nævnes er det flere problemer.

Udgangspunktet er dog efter min mening, at der er fri konkurrence, hvilket indebærer at man må etablerer konkurrende virksomheden. Dette udgangspunkt modificeres dog på en række punkter. Herunder loyalitet, lov om erhvervsvirksomheden og ikke mindst markedsføringsloven.

Skaf en rådgiver - fortæl ham/hende konkret om situationen - og gør hvad vedkommende siger :)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)