Hej Fashion-Seller Jeg stiller et spørgsmål. Jeg har ikke nævnt noget om at jeg har gang i ovenstående. Så hold lige igen med at stille spørgsmålstegn ved min moral, tak. |
Jeg kan se, at mit første indlæg fik en hård medfart, så jeg tillader mig at uddybe – så håber jeg, at det stadig er relevant for trådstarter (eller andre).
klelund:
Interessenter ikke må konkurrere med interessentskabet (det klare udgangspunktet), medmindre de på forhånd har aftalt, at det er ok (smuthullet).
Derfor vender du også spørgsmålet på hovedet, når du indirekte spørger, om du kan slippe udenom, fordi I ikke har indgået "nogen kontrakter, aftaler el. lign." Interessenterne må kun konkurrere med interessentskabet, hvis de har aftalt, at det er ok. Hvis du alligevel starter konkurrerende virksomhed, så er det misligholdelse.
Man kan så overveje, om I overhovedet har stiftet et interessentskab, hvis I ikke har nogen form for aftale herom. Bemærk dog, at man kan godt stifte et interessentskab ved en mundlig aftale, og der er sågar domme på, at personer er kommet til at hæfte som interessent pga. deres blotte adfærd. Om I har et interessentskab er imidlertid ikke et spørgsmål, som egner sig til dette forum, der må du i stedet søge individuel rådgivning. I mine svar har jeg lagt til grund, at I har et interessentskab.
Peter - Revisor:
Nej, du tager fejl.
I hvert fald følgende juridiske lærebøger fastslår, at interessenter ikke må konkurrere med interessentskabet:
"Selskabsformerne – lærebog i selskabsret", 5. udgave, side 108 f. af lektor, cand.jur Noe Munck og lektor, dr.jur. Lars Hedegaard Kristensen.
"Dansk Selskabsret 3 – Interessentskaber" side 637 ff. af professor, lic.jur. Søren Friis Hansen og chefkonsulent i selskabsret i Dansk Industri, advokat Jens Valdemar Krenchel.