Hej Jabba,
Jeg er blandt flere ting rådgiver i brugen af facebook, og jeg skal indledningsvis rose dig for at være en ener.
Du tænker, og indhenter viden, før du kaster dig ud i Facebookbølgen blå!
Det har jeg ikke set nogen gøre her på Amino endnu. Jeg har flere kunder der kommer til mig inden opstarten, men det skyldes egentlig ofte, at de har nogle kiksede forsøg på samvittigheden fra tidligere.
Der er nævnt flere gode ting her i tråden, og der er også et par interessante links. Jeg ser svagheder ved de facebooksider der er linket til - og også noget der er blevet til en misforståelse - som kunne lede dig af et galt spor.
De gode ting der allerede er nævnt, med min syn på sagen
Sjoegaard nævner to essentielle ting. Tilbagevendende kunder og et incitament til at gide at lege med på facebook. De to nøgleord svarer på spørgsmålene:
- Hvorfor går min virksomhed på Facebook?
- Hvad skal få kunderne til at trykke "synes godt om"?
Tilbagevendende kunder er den altoverskyggende grund for en fysisk butik at indtage Facebook. I særdeleshed hvis kundegrundlaget forbliver i nærmiljøet geografisk set - og forstærket hvis du samtidig driver nichebutik - og ikke allround-varer.
(En restaurant på Strøget er ikke afhængig af sit nærmiljø, og Bilka er et eksempel på noget der ikke er en nichebutik)
Incitamentet. Den gennemsnitlige facebookbruger er på udkig efter specielt to ting, når de skal beslutte sig om de vil trykke "synes godt om". Det ene er rabatter. Det andet er i kategorien 'noget som andre ikke får'.
Ivaerksaet nævner velkomstsiden. Korrekt igen. En Facebookside uden en velkomstside er skønne spildte kræfter - eller omvendt uudnyttet potentiale. Du har 3-6 sekunder til at fange nye besøgendes opmærksomhed, og friste dem. En Væg på en facebookside er ikke en fristelse - det er en myretue.
Mikkel linker til Nail4you og nævner Markedsføring og Kundeservice. Gode og vigtige nøgleord, men det vigtigste mangler en smule på Nail4you. Engagement. Nail4you kører en konkurrence, og det er fint. Folk bliver da engagerede, men nail4you gør ikke synderligt yderligere.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle tip&tricks eller flotte instrukser i at lave negle. Hvis jeg rådgav bagmændene var det her jeg ville bede dem lægge mest vægt. Sekundært er kundeservice, og til allersidst i rækken (med på et yderligt mandat) markedsføring.
Min filosofi er at lade være med at bruge facebooksiden som markedsføring. Det at man bruger den til alle mulige andre ting er "afledt markedsføring" og skaber det som i reklamesproget kaldes "brand awareness".
Nail4you dumper efter min mening på dette gyldne facebookmantra:
"We’re supposed to be starting conversations,
not just broadcasting information."
Hvis du er boghandler i provinsbyen, og der debateres nye udgivelser på din facebookside. Så behøver du ikke fortælle dem som debaterer, at du sælger bøger i Hovedgaden. De ved det godt, og det er dig de mindes når de næste gang skal have en bog.... get it?
Nail4you har et faneblad med shop og en pivlækker velkomstside. De dele spiller for dem.
Shoppen kan jeg lave, det diskuterede vi i denne aminotråd om webshops på facebook.
En facebookside bliver vurderet som spam-ish, hvis der aldrig sker en dyt blandt brugerne når der opdateres. Så når man som administrator af en facebookside først havner i en nedadgående spiral, hvor færre og færre kommenterer og/eller trykker synes godt om til opdateringerne - så er der færre og færre der ser den næste opdatering.
KÆMPE problem, hvis halvdelen af fansne er familie og venner som er blevet fans for at støtte, men har skjult opdateringerne fordi interessen i at modtage tilbud ikke er der.
Et råd til alle. Bed venner og familie holde sig væk, hvis de ikke støtter med kommentarer og "synes godt om" løbende. Hvis de er tavse bliver de til en klods om benet.
Det skriver jeg mere om i denne artikel, om at få flere facebookfans.
.. Så misforståelsen der er ved at blive begået, er at du (Jabba) kigger inspireret på Bodylabs nyhedsstrøm. Den er opskriften på en død facebookside.
Den rette model er ikke at sende facebookbrugerne over på news.bodylab.dk, men at få dem til at blive, og diskutere på Facebook...
Bodylab har i mine øjne, et kæmpe hul i deres facebookstrategi,
og lige nu ser de ud som om de bløder fra et sår - som de ikke selv har opdaget.
- læg en facebookstrategi
- læg en kommunikationsplan der harmonerer med strategien
- design og etabler facebooksiden
- skaf trafik i henhold til strategi
- udrul i henhold til kommunikationsplan
Det er så simpelt, men sjældent set gjort rigtigt.
www.facebook.com/thomasbigum
www.twitter.com/thomasbigum
.. og via Facebook Indblik,
som du kan hente fra mit website: ThomasBigum.dk