Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lære at lave webpages. Hvor og hvilket program? Til mindre virksomheder

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

queen m:

Som sagt har jeg bare ikke tålmodighed til at sidde og bakse med det selv.

Jeg er også bange for at jeg i længden ikke vil være tilfreds med statiske hjemmesider, eller sider hvor jeg er begrænset. Jeg vil gerne kunne det hele ordenligt.

Er det virkelig kun muligt at lære ved egen hjælp??

Jeg kan ikke helt finde ud af hvad du vil, da ovenstående virker lidt selvmodsigende :o)

Er det fordi du ikke ønsker at famle i blinde uden at vide hvor du skal starte, men gerne vil undervises igennem den basale viden, eller er det for altid det bliver et problem med tålmodigheden?

Jeg er til dels enig med Quaero, da jeg også selv har været stor modstander af WYSIWIG editors tidligere og Notepad har været min trofaste følgesvend i mange mange år. Jeg vil dog sige at i hvert fald Dreamweaver som er den eneste jeg rigtigt har et mere dybdegående kendskab til, er kommet meget langt i forhold til de "gode" gamle dage.

Men uanset, så hvis du vælger at lave hjemmesider fra bunden, så er det fuldstændig rigtigt at det er vigtigt at, måske ikke ligefrem kunne koden til fulde, men i hvert fald kunne læse hvor et problem muligvis opstår.

En anden vej du kan gå er jo de forskellige CMS som der også bliver nævnt her i tråden. Her kan du bruge din styrke som grafiker og stadig lave - efter hvad jeg har forstået - ret omfattende hjemmesider i systemer som Joomla, Wordpress og de der nævnes her.

Jeg har dog desværre ikke selv den store erfaring i brugen af disse, så der må nogle af de andre nævne hvad der er mest anbefalelsesværdigt.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 09:37

Hej Jimmy.

Jeg taler slet ikke imod dynamiske løsninger (via CMS/administrationspaneler), og bruger i øvrigt selv dynamiske websider/løsninger i stor stil (jeg laver selv det hele fra bunden).

Men hvis man vil kalde sig webdesigner, og samtidig ønsker at tjene penge på at sælge webdesign til sine kunder, så bør man - som minimum - være i stand til at kode HTML og CSS uden hjælp fra WYSIWYG-programmer og lignende.

Omkring CMS'er og lignende: De CMS'er og lignende WYSIWYG-løsninger, jeg har set slutproduktet af (altså den færdige kode/outputet) - har som regel været "slam-kode"/ufærdig kode, som jeg ikke vil mene kan kaldes for et professionelt leveret stykke håndværk.

Din linkguide til steder på nettet med viden, information og ressourcer

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 09:45

queen m:
Som sagt har jeg bare ikke tålmodighed til at sidde og bakse med det selv.

Det tager tid at lære - derfor er tålmodighed en nødvendighed, man ikke kommer udenom, hvis resultatet skal blive godt.

Som jeg skrev til Jimmy, så handler det ikke om at man skal lave statiske websider. Men hvordan vil du (overfor dig selv og dine kunder) kunne stå inde for et produkt, du ikke selv kender til fulde, når du ikke ved hvordan grundlæggende HTML og CSS fungerer?

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:28

queen m:

Lundsby:

Det ser virkelig fedt ud og kunne være en rigtig god mulighed i mange tilfælde.

Den eneste detalje er at en del af de sider jeg skal lave er til firmaer i Østen, og der er det et problem med en månedlig udgift.

Men jeg vil helt klart kigge nærmere på din side, det ser smart ud. :o)

Ja, hvis kunderne er beliggende i Østen, så giver det et par problemer.

Mht. prisen så kommer den internationale version til at koste 150 kr. pr måned. Hvilket er halvdelen, men stadig meget i forhold til hvad One gør det for.

Det andet problem er at vores hosting pt. er i Danmark, og det er ikke hensigtmæssigt at havde sit site hostet her, hvis det primært besøges fra østen.

Vores plan, er at hostet på Microsofts Cloud Computing platform Azure, så vi kan tilbyde relativt lokal hosting i hele verden.

Vi er top motiveret for der er et lidt større firma, vi kender som også er baseret i Østen, hvor det gribbler i fingerne på dem, for at kunne lægge deres produktion af sites over på CloudSprout.

Selvom prisen skulle være spiselig har jeg desværre i nogen dato, for hvornår vi overgå til Azure.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:49

Hej Quaero

Quaero:

Hvis du vil tilbyde dine kunder professionelle websteder/websider (og samtidig vil tage betaling for det), så mener jeg at den eneste rigtige vej er at lære selv at kode HTML og CSS fra bunden af.

I mine øjne er der ingen lette og hurtige genveje. WYSIWYG*-programmer, online-editorer og lignende vil efter min mening ikke kunne give den samme kontrol og kvalitet i koden (for ikke at tale om semantik), som hvis man koder i hånden (de WYSIWYG-programmer, jeg har prøvet/set kode fra skriver både sjusket og/eller fejlbehæftet HTML).

For et par år eller 3 siden, kunne jeg havde fundet på at skrive det samme. Det var egentligt derfor vi gik igang med at lave CloudSprout :-)

Men nu er det på ingen måde sandt længere, vores reference liste http://www.cloudsprout.dk/Eksempler/Referencer.html skulle gerne tydeligt vise at det bestemt kan lade sig gøre at leverer rigtigt gode resultater til sine kunder og også få betaling for det :-)

Kvaliteten af de designere der har valgt at bruge CloudSprout fortæller også at der kan leveres professionelle resultater. To af firmaer har vundet guldkorn! De kører allesammen succes fulde firmaer.

Nu er jeg ikke i tvivl om at man på det 6-ugers kursus, der omtales lærer en masse mere end lige det tekniske, for at sætte tingene lidt i relief, så kan jeg sige at vi typisk laver en 2 timers session, hvor vi sammen med designeren går igang med et konkret projekt og herefter bruger vi typisk et par timer med hjælp over telefonen og mail.

En spændende ting, vi opdagede i forløbet var at designerne fandt frem til at de faktisk kunne levere et bedre resultat end ved de traditionelle måder, det kan du se mere om her:

http://www.cloudsprout.dk/Eksempler/Interviews/Interview%20med%20Martin%20Moos.html

PS: Det skal siges at CloudSprout ikke bare er et alternativ til HTML/CSS, hvis man også lærer gode dele af JavaScript, Database-design og et serverside sprog: PHP, ASP.Net etc.

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 12:20

Hej Lundsby.

Jeg er klar over, at du skal markedsføre dit produkt overfor potentielle kunder her på Amino, og det er helt fint med mig.

Men blot en velment opfordring (jeg skal nok lade være med at gå for meget i detaljer her): undersøg evt., hvad der gør at Cloudsprout-webstedet + referencewebstederne ikke opfylder betingelserne for valid (X)HTML jvf. W3C's Guidelines.

Det er blot noget af det, jeg tænkte på, da jeg skrev, at de WYSIWYG-programmer, jeg har prøvet/set kode fra skriver både sjusket og/eller fejlbehæftet HTML - hvilket ikke er helt uden betydning med tanke på de mange forskellige browsere/webklienter/user-agents, der benyttes på nettet i dag.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:37

Hej Quaero

Vi ved godt at ikke opfylder W3C standarder, og jeg skal indrømme at det har meget lille prioritet.

Primært fordi det ikke har nogen forretningsmæssig værdi for kunderne*. Og det er ikke fordi vi mangler ting, som vi gerne vil bruge udviklingstimer på.

En små ting, som man skal tage med i sin betragtning, når man argumenterer for håndkodet HTML, er at historisk i datalogien er det mest udbredte sprogs niveau altid, steget: maskin-kode -> assembler -> C -> Java/C#, det kommer også til at ske for HTML.

* Iflg. top SEO'er så er betyder at man overholder standarderne ikke noget for ens ranking. Hvordan tingene ser ud i forskellige browsere, går vi op i, men her har vi fundet at test er den eneste vej frem.

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 24. Feb 10
Skrevet kl. 13:03

Lundsby:
Primært fordi det ikke har nogen forretningsmæssig værdi for kunderne*. Og det er ikke fordi vi mangler ting, som vi gerne vil bruge udviklingstimer på.

* Iflg. top SEO'er så er betyder at man overholder standarderne ikke noget for ens ranking. Hvordan tingene ser ud i forskellige browsere, går vi op i, men her har vi fundet at test er den eneste vej frem.

Men har du undersøgt om nedprioriteringen af W3C-standarderne skaber andre problemer i forhold til usability i browsere, mobilklienter eller andre klienter, som dine kunders kunder/potentielle kunder kan tænkes at benytte, før du afskrev det helt?

Ang. nødvendigheden af W3C-standarder i forhold til SEO, så har jeg også læst at det kun har ringe betydning for rangeringen af et websted. Men der var også engang, hvor et websteds indlæsningshastighed ikke betød noget for andre end brugeren. I dag er indlæsningshastigheden endnu en parameter i algoritmerne, der skal tilgodese hensynet til brugervenligheden.

W3C-standarderne har muligvis ingen, eller kun mindre betydning, i forhold til SEO på nuværende tidspunkt. Men, hvorfor ikke være på forkant, hvis "tiderne skulle skifte"? ;o)

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 08
Indlæg ialt: 25
Fra  Bentsen Skilte & Reklame Skrevet kl. 13:14

Okay, lad mig lige slå fast at når jeg snakker om ikke at have tålmodighed, så er det i opstarten. Jeg har ikke svært ved hverken computere eller grafik, men det er rart ikke at skulle famle i blinde til at starte med.

Uanset hvilken måde der er den bedste, så synes jeg det er nummer 1 at få en introduktion til tingene. Så er det sjovt bagefter at bruge masser af tid på at lege og øve sig, men indledningsvis ville jeg synes det var fedt med enten et kursus eller en indføring i de basale ting.

Det er lidt ligesom at tage hul på et helt nyt program man ikke kender funktionerne på. Man kan bruge masser af timer på at finde dem eller man kan blive introduceret til funktionerne og så gå i gang med at bruge dem i praksis.

Jeg fornemmer at der er brug for at lære diverse koder, som måske ikke er voldsomt komplicerede, men det er stadig en tidskrævende famlen når man starter fra scratch.

Er der andre muligheder end selv at læse sig frem på HTML.dk?  :o)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:34

queen m:

Uanset hvilken måde der er den bedste, så synes jeg det er nummer 1 at få en introduktion til tingene. Så er det sjovt bagefter at bruge masser af tid på at lege og øve sig, men indledningsvis ville jeg synes det var fedt med enten et kursus eller en indføring i de basale ting.

Det er lidt ligesom at tage hul på et helt nyt program man ikke kender funktionerne på. Man kan bruge masser af timer på at finde dem eller man kan blive introduceret til funktionerne og så gå i gang med at bruge dem i praksis.

Så vil jeg stadig foreslå dig at kigge nærmere på Københavns Tekniske Skole når du kommer til Danmark næste år. Det kursus vil give dig en god indsigt i hvordan du opbygger en hjemmeside fra bunden af. Både i WYSIWIG og også HTML og CSS.

Efterfølgende kan du så begynde at udvide din horisont alt efter hvor bidt du bliver af det :o)

Med venlig hilsen

Tommy

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)