Jeg kan ikke helt finde ud af hvad du vil, da ovenstående virker lidt selvmodsigende :o) Er det fordi du ikke ønsker at famle i blinde uden at vide hvor du skal starte, men gerne vil undervises igennem den basale viden, eller er det for altid det bliver et problem med tålmodigheden? Jeg er til dels enig med Quaero, da jeg også selv har været stor modstander af WYSIWIG editors tidligere og Notepad har været min trofaste følgesvend i mange mange år. Jeg vil dog sige at i hvert fald Dreamweaver som er den eneste jeg rigtigt har et mere dybdegående kendskab til, er kommet meget langt i forhold til de "gode" gamle dage. Men uanset, så hvis du vælger at lave hjemmesider fra bunden, så er det fuldstændig rigtigt at det er vigtigt at, måske ikke ligefrem kunne koden til fulde, men i hvert fald kunne læse hvor et problem muligvis opstår. En anden vej du kan gå er jo de forskellige CMS som der også bliver nævnt her i tråden. Her kan du bruge din styrke som grafiker og stadig lave - efter hvad jeg har forstået - ret omfattende hjemmesider i systemer som Joomla, Wordpress og de der nævnes her. Jeg har dog desværre ikke selv den store erfaring i brugen af disse, så der må nogle af de andre nævne hvad der er mest anbefalelsesværdigt. Med venlig hilsen Tommy |
Hej Jimmy.
Jeg taler slet ikke imod dynamiske løsninger (via CMS/administrationspaneler), og bruger i øvrigt selv dynamiske websider/løsninger i stor stil (jeg laver selv det hele fra bunden).
Men hvis man vil kalde sig webdesigner, og samtidig ønsker at tjene penge på at sælge webdesign til sine kunder, så bør man - som minimum - være i stand til at kode HTML og CSS uden hjælp fra WYSIWYG-programmer og lignende.
Omkring CMS'er og lignende: De CMS'er og lignende WYSIWYG-løsninger, jeg har set slutproduktet af (altså den færdige kode/outputet) - har som regel været "slam-kode"/ufærdig kode, som jeg ikke vil mene kan kaldes for et professionelt leveret stykke håndværk.