Hej Har læst en del omkring momsreglerne for porto/fragt. Hvis min kundekreds er 100% private kunder, er der en økonomisk fordel i at fakturere pakkefragten med Post Danmark til kunden, som et udlæg. Derved vil fragten være momsfrit og derfor lidt billigere for kunden. (End hvis vi fakturerede det som en ekspedition som var moms berettiget) Hvordan er reglerne, hvis vi køber en momsfri pakkelabel hos postdanmark til kr. 52, og vore kunde kun skal betale 30 kr for den. Hvordan skal vi her forholde os til momsreglerne? Kan vi stadigvæk købe den for kr. 52 momsfrit og fakturerer kunden kr. 30 moms frit? Eller er der noget specielt i sådan en sammenhæng, der skal tages hensyn til ? |
Momsregler ved porto/fragt
- 1
Reglerne er faktisk meget nemme. Der er ikke moms på porto (frimærker købt ved post DK eller de pakkelabel). Sælger du en varer for: 100kr m/moms Fragt: 30kr I alt 130kr Af dette skal du så afregne 20kr i moms. Men jeg mener der kan være nogle fordele ved, at sige det er "ekspeditionsomkostninger". Hvis kunden skal have pengene retur, skal de have beløbet inkl. porto, men kalder du det ekspeditionsomkostninger skal kunden ikke have ekspeditionsomkostningerne tilbage. Men jeg er ikke 100% sikker |
Okay. Men det eneste vi er intresseret i at vide, er om vi må sælge portoen billigere end vi selv køber den til ? Vi hvis vi ser på posteringerne i regnskabet vil det se således ud: - Vareslag: kr. 100 incl moms - Salgsmomskonto: kr. 20 - Salg af porto: kr.30 -------- - Varekøb: kr. -40 incl moms - Købsmomskonto: kr. -8 - Køb af porto: kr. -52 ------ Momsafregning: kr. 12 Resultat af varesalg: kr. 48 Resultat af varesalg incl porto tab: kr. 22 |
Okay. Men det eneste vi er intresseret i at vide, er om vi må sælge portoen billigere end vi selv køber den til ? Det må i godt, det er jer der taber pengene på det. Der er mange, der har gratis fragt ved køb over 500kr. |
Lige for at blande mig lidt igen. |
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk