Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregler ved porto/fragt

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 07
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Har læst en del omkring momsreglerne for porto/fragt.

Hvis min kundekreds er 100% private kunder, er der en økonomisk fordel i at fakturere pakkefragten med Post Danmark til kunden, som et udlæg. Derved vil fragten være momsfrit og derfor lidt billigere for kunden. (End hvis vi fakturerede det som en ekspedition som var moms berettiget)

Hvordan er reglerne, hvis vi køber en momsfri pakkelabel hos postdanmark til kr. 52, og vore kunde kun skal betale 30 kr for den. Hvordan skal vi her forholde os til momsreglerne?

Kan vi stadigvæk købe den for kr. 52 momsfrit og fakturerer kunden kr. 30 moms frit? Eller er der noget specielt i sådan en sammenhæng, der skal tages hensyn til ?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 08:52
Reglerne er faktisk meget nemme. Der er ikke moms på porto (frimærker købt ved post DK eller de pakkelabel).

Sælger du en varer for:  100kr m/moms

Fragt:                            30kr

I alt                               130kr

Af dette skal du så afregne 20kr i moms.

Men jeg mener der kan være nogle fordele ved, at sige det er "ekspeditionsomkostninger". Hvis kunden skal have pengene retur, skal de have beløbet inkl. porto, men kalder du det ekspeditionsomkostninger skal kunden ikke have ekspeditionsomkostningerne tilbage. Men jeg er ikke 100% sikker

Tilmeldt 24. Jan 07
Skrevet kl. 10:20
Okay. Men det eneste vi er intresseret i at vide, er om vi må sælge portoen billigere end vi selv køber den til ?

Vi hvis vi ser på posteringerne i regnskabet vil det se således ud:

- Vareslag: kr. 100 incl moms

- Salgsmomskonto: kr. 20

- Salg af porto: kr.30

--------

- Varekøb: kr. -40 incl moms

- Købsmomskonto: kr. -8

- Køb af porto: kr. -52

------

Momsafregning: kr. 12

Resultat af varesalg: kr. 48

Resultat af varesalg incl porto tab: kr. 22

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:33

Okay. Men det eneste vi er intresseret i at vide, er om vi må sælge portoen billigere end vi selv køber den til ?

Det må i godt, det er jer der taber pengene på det. Der er mange, der har gratis fragt ved køb over 500kr.

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 11:38

Lige for at blande mig lidt igen.

Til Konne, hvis man bruger ordet fragt, er det inklusive moms. Men hvis man skriver porto er det momsfrit. Jeg ville i sidste tilfælde altid vælge at skrive momsfri porto, så kunden aldrig er i tvivl (hvis du alligevel har en erhvervsdrivende som kunde, og han bruger dit produkt i virksomheden, så er det meget irriterende for ham at skulle bogføre en uprofessionel faktura, hvoraf det ikke klart fremgår, hvad der er momspligtigt og hvad der er momsfrit)

Tilbage til selve spørgsmålet, som jo går på momsdelen. Jeg kan ikke se, at der burde være noget i vejen for at tabe på portoen rent momsmæssigt (det andet bestemmer man selvfølgelig selv), men jeg ved det helt ærligt ikke. Kun, at det bliver momspligtig, hvis man tjener på det.

Men, hvis der ikke er andre, der lige byder ind med et svar til dig, syntes jeg, du skal ringe til Told og Skat. De er altid flinke med et svar.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Tilmeldt 24. Jan 07
Skrevet kl. 12:03
Hej

Har nu snakket med Told og Skat. Hvis man sælger portoen billigere end købsprisen, er det ikke længere et udlæg, og er derfor momspligtig.

Så nemt er det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)