Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt om resultat før skat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen. Jeg har nu brugt nogle dage på at gennemgå budgettet for min forretning minutiøst, og efter jeg fik trukket udgifterne fra i stedet for at lægge dem til i det skema jeg fik fra revisoren - synes nok at et overksud på 1,9 millioner var ret meget - fik jeg sendt det afsted til banken. Nu må vi bare håbe. Men jeg kigger jo på resultat før skat og så kommer spørgsmålet: Hvor meget er det man betaler? Det er selskabsskatten, ikk? Altså 25%? Og det der så er tilbage, er vel mit? Jeg påtænker nemlig at 60% skal tilbage i butikken for at bygge en solid forretning op, 20% til banken og de resterende 20% deles i to, en til mig og en til min makker. Lyder det ikke ret fornuftigt? men fortæl mig lige om den der skat?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44

Hej.

Ja 25% af det skattemæssige reultat, som godt kan afvige en del fra det regnskabs-

mæssige resultat.

MvH

Peter

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 17:55

Hej Jakob

Selskabsskatten er helt korrekt, hvis i vel og mærke driver jeres virksomhed i et selskab :-)
(eller er under virksomhedsskatteordning hvis personligt)

Men hvad er der så tilbage? Som Peter siger kan der være en forskel på det regnskabsmæssige- og det skattemæssigeresultat, med lad os antage at der ikke er nogen forskel - så skal du betale udbytte skat eller regulær skat af det som du og din partner hæver til jer selv og resten af beløbet kan blive i virksomheden, nedbrige gælden eller reinvesteres.

Alt efter dit lånebehov og din sikkerhedsstillelse skal du nok forvente at banken vil 'udfordre' dit budget og virksomhedens grundlag og her er det vigtigt at du har styr på alle regnskab- og budgetbegreber samt forudsætninger.

Det vil altid være en super ide at få en revisor og gerne en godkendt revisor til at gennemgå dit budget inden banken begynder at pille det fra hinanden.

Med en virksomhed du mener kan give 1,9 mill. i overskud er det jo småpenge at bruge på en revisor i en afgørende fase for opstarten af jeres virksomhed.

De bedste kaffe hilsner
- fra Søren der gerne vil have en virksomhed der gav 1,9 mill i overskud.

Tilmeldt 2. Nov 10
Skrevet kl. 18:15

Hej igen.

Ja jeg må jo nok lige understrege at jeg netop fandt ud af at jeg havde regnet forkert i det første udkast, så derfor fik jeg en månedlig omsætning på godt 200.000 til at ende med et resultat før skat på 1,9 mio.:-)))))

Men det vi kigger på nu og som jeg ser som realistisk, er 412.000 i resultat før skat. Så sådan som jeg forstår det, så tager vi 25% af det, runder det lidt ned og så er der 300.000 tilbage til mit Aps. Det er sgu da godt gået af et første år!

Revisor har netop godkendt det og derfor er det sendt til banken i går, torsdag. Det var ham der gjorde mig opmærksom på at jeg havde lavet en lille fejl:-)

Et lille tillægs spørgsmål: Der er en post i resultatbudgettet der hedder udtaget til privat. Lad os nu antage at jeg efter et par måneder - lønnen er jo allerede taget fra det samlede resultat, så jeg mangler ikke smør på bordet - beslutter at tage 10.000 ud af kassen af de penge JEG har tjent i butikken, så skal jeg vel bare betale B-skat af dem?

Igen tak for hjælpen!

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 18:23

Hej Jacob

Hvis du tager 10.000 kr. ud af kassen, skal selkabet indeholde A-skat, da det som udgangspunkt anses for at være yderligere løn (bonus om du vil), de 10.000 kr. vil i så fald være fradragsberettigede for selskabet. Alternativt er det et udbytte (som ikke er fradragsberettiget for selskabet), dette kræver som udgangspunkt at selskabet beslutter at udbetale et udbytte. I så fald skal selskabet indeholde kildeskat af udbyttet (28%).

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchrstensen.dk

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jakob Schmidt:

Men det vi kigger på nu og som jeg ser som realistisk, er 412.000 i resultat før skat. Så sådan som jeg forstår det, så tager vi 25% af det, runder det lidt ned og så er der 300.000 tilbage til mit Aps. Det er sgu da godt gået af et første år!

Nu vil jeg ikke være alt for negativ og pille dine store og fine drømme og planer ned, men et budget er (desværre) blot et budget.

Der er desværre ikke nogen garanti for at markedet for dit produkt/din ydelse er enig med dig, din revisor og dit budget, det er der heldigvis råd for, nemlig at komme igang med at tjene pengene og se at budgettet forhåbentligt holder.

Bare pas på du ikke ender med at have brugt 412.000 kroner før du reelt ser at de er der.

Et opstartsår kan være meget hårdt at komme igennem, medmindre man virkeligt har noget markedet mangler!

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:30

Enig med Andes - men hvor der er vilje er der også en vej - til banken lukker vejen og indfører en vejafgift.

Min gamle 'læremester' sagde altid at et budget skal holde vand selvom du halverer omsætningen og fordobler dine omkostninger.

Et eksternt budget må aldrig blive en afspejlning af en målsætning men skal være realistisk! 

Jeg har og siddet med ved bordet i en del virksomheder og ovenstående holder næsten altid.

Der udover har jeg altid tre budget modeller i alle projekter som jeg har en finger med i:

Det pessimistiske, det realistiske og det optimale. Det giver mig et redskab til at kunne se hvilken vej skuden sejler og kan hurtigt se konsekvensen af korigeringer - måde de positive og de negative.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Tilmeldt 2. Nov 10
Skrevet kl. 22:06

Altså dig og din kaffe, he he:)

Ja jeg startede faktisk med tre forskellige budgetter. På alle tre har jeg lagt 20% på alle udgifter og derefter skruet ned for indtægterne. Omsætningen er baseret på hvad den nuværende butik sælger for nu(den nuværende er jeg kun ansat i og den lukker til marts). Den er beliggende i Ringsted, der er stort set ikke nogen kunder til vores varer og dertil kommer at selvom udvalget af varer er af meget høj kvalitet, så er det lidt som at smide perler for svin. Ja al forladt.

Det vi har gjort, er at tage samme budget som udgangspunkt. Altså hvad koster et slips i indkøb, hvad sælger vi det for og så videre. Når jeg kigger på hvad vi sælger i Ringsted på en dårlig dag, ligger vi på omkring 5000 kroner. Og der er stort set ikke noget opland. På Frederiksberg.....ja det er straks en anden sag. Vores udgifter er lavere på Frederiksberg, varerne koster en anelse mere, men der er et større købedygtigt publikum derinde.

Så fra starten kan det løbe rundt selv med få kunder. Det skyldes blandt andet at vi har fået nogle meget fordelagtige vilkår for betaling til leverandørerne og samtidig har vores skjorte leverandør besluttet at give os 30% rabat, da de faktisk havde overvejet en måde at komme ind på det danske marked på. Nu kommer de så, men via os:-)

Selv hvis vi laver et års resultat på ti kroner, er det ti kroner jeg vil være skide stolt af.

Tilmeldt 2. Nov 10
Skrevet kl. 22:09

Hej Esben.

Jeg er bange for at jeg ikke helt forstod det du skrev. Det du siger er at hvis jeg tager 10.000 ud til fis og ballade, så skal jeg betale almindelig A-skat af dem? Altså det sats min egen skat er sat til. Det er da ok:-)

Men den anden model, at jeg beslutter at selskabet skal betale udbytte, det beslutter jeg vel bare? Det er jo mit selskab:)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)