Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Privat kørsel ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs Alle Aminoer

Det er sådan at jeg i mit fremtidige firma, kommer til at anvende min private bil, i firma regi. Derfor har jeg mulighed for 3,56,- pr. kørt dokumenteret kilometer i fradrag. (Naturligvis kun de første 20.000km)

Mit spørgsmål er hvorledes jeg bogfører dette SummaSummarum ??

Jeg har svært ved at se hvor jeg skal debet/kreditere, da det jo er et skatteberettiget fradrag, og det ikke handler om nogle fysiske penge. (Jeg kunne måske forestille mig, at jeg slet ikke skal blande det ind i bogføringen, og der måske er en rubrik i selvangivelsen til det??)

Nogen der kan hjælpe ?, jeg kan umuligt være den eneste som bruger min private bil i firma regi. Nægter at ringe til en revisor igen, da han sidste gang ikke ville svare mig i telefonen, men jeg skulle komme ned og købe en time....

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:12

Du skal dokumentere (f.eks. ved kørebog).

Herefter beregner du kørselsgodtgørelsen måske for en måned ad gangen.

Du bogfører den i debet på kontoen "udbetalte kilometerpenge" (konto 8300, hvis du bruger standardkontoplanen).

Du bogfører i kredit på "mellemregningen". Man kan sige, at virksomheden "skylder dig pengene" - eller du bogfører dem i kredit på Bank, hvis du vælger at udbetale pengene til dig selv løbende, f.eks. til at afholde bilens driftudgifter med.

På den måde bliver udgiften registreret som et skattemæssigt fradrag i dit regnskab.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 22:20

Under resultatopgørelsen skal du have en konto "Kørselsgodtgørelse" hvor du debiterer "udgiften". Enten skal du kreditere de private hævninger eller som jeg plejer, at oprette en konto umiddelbart efter de private hævninger (i balancen) hvor du krediterer "indtægten".

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:49

Enig med Anette og Michael.

Som supplement kan jeg sige, at du skal lave et bilag til regnskabet. Dette bilag skal indeholde informationer om kørslen, eller have en utvetydig reference til din kørebog.

Dernæst skal du selvfølgelig også skrive beløbet det drejer sig om.

Du skal altså ikke skrive beløbet på din selvangivelse, men bogføre det i din virksomhed som dine andre bilag bogføres. Og der er i høj grad tale om "fysiske penge" som du nævner. Du kan, som Anette skriver, hæve dem fra din firmakonto, og frit anvende pengene i privat regi.

Tilmeldt 31. Oct 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:23

Jeg er også ny i det her - og har lidt svært ved at forstå ovenstående svar.

Jeg har enkeltmandsvirksomhed og skal køre i privat bil. Jeg troede at der var tale om et fradrag - men ud fra svarede ser det ud til at jeg skal udbetale kørselspenge til mig selv 

??????

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 15:21

Idet du udbetaler pengene fra virksomheden får din virksomheden fradrag for kørslen, mens pengene er skattefri for dig personligt. Selvom du lader pengene stå i virksomheden vil det stadig få fradrag for denne kørsel.

mvh
Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:54

Hej Molly Consult,

Du kan sagtens lade pengene stå i virksomheden, og bare nøjes med at udnytte fradraget skattemæssigt.

Pengene bliver så overført til egenkapitalen, og kan trækkes ud som skattefri hævning på et senere tidspunkt.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 17:41

Jeg siger ihværtfald tusind tak for hjælpen!! jeg har fået besvaret og fundet udaf mit topic!

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)