Jeg er ved at uploade 10 ret "tunge" videoer til YouTube. De fylder cirka 1 GB pr. styk, og det tager eddermame lang tid, men de skal være i så høj kvalitet (HD 1080 ... øh, siger man det sådan?).
Grunden til, det tager så lang tid er selvfølgelig også, at jeg har en elendig internetforbindelse (altså det går jeg ud fra). Derfor, hvad gør jeg? Er der fx et eller andet sted i KBH, hvor der er en drønhurtig forbindelse? Og hvor jeg kan komme forbi?
Hjælp og gode råd søges - gerne inden, jeg bliver sindssyg ...
De er i .mov - hvad er rimeligt? Nogle guidelines? Vi har lavet dem til download på selve hjemmesiden, og der er de komprimeret til H264 (?), kvaliteten er bare ikke så "lækker", når den blæses op på stor skærm. Vi er i gang med sådan en lidt anderledes hjemmeside, hvor en film skal kunne downloades på 5 forskellige måder (don't ask, længere historie :-) af hensyn til tilgængelighed for personer med handicap.
Skift dem ud med MP4, H264 i stedet - og kør med max. 40% overstørrelse i forhold endelig produktion.
Ellers fylder det bare uden at gavne.
Venlig hilsen,
Christian
Ja - som Christian siger, så er kompression vejen frem. Lav nogle små 10-20 sekunders testvideoer i forskellige formater og se hvad der kommer til at se bedst ud. Kunsten er at få det "Godt Nok" uden at lave overkill.
En anden ting du måske kan gøre er at køre kablet forbindelse hvis du kører trådløst nu.
Selvom det ser ud som om at din forbindelse kører som den skal ved alm. surfing osv. så kan du sansynligvis hente temmelig meget båndbredde ved at køre via kabel, da du slipper for udfald, retransmissioner, interferrens med andre netværk osv. - og det har temmeligt meget at sige når det er så meget data der skal over snoren.
- og det gælder også selvom din trådløse forbindelse claimer at have n ganges hastighed i forhold til hastigheden fra routeren til din internetudbyder.