Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura - det at være et mellemled og modtage betaling

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Dyrebil:

1. Ja

2. ??

Det er ikke muligt entydigt at svare på når det er et engelsksproget site. Hvis det retter sig mod amerikanske forbrugere vil det være den amerikanske lov. Hvis amerikaneren opsøger et engelsk firma kunne det være engelsk lov. Hvis en dansk side er på engelsk, og henvender sig til hele verden er det noget rod.

Michael

2. Tag Ebay som eksempel. Ebay sælger ikke ikke varer. Det gør deres samarbejdspartnere. Betaling foregår fra kunde til leverandørens konto via paypal.

Skillelinjen må være efter, hvem der modtager betalingen. Hvis det foregår via et betalingssystem, som betaler direkte til leverandøren, så er salget ikke foretaget af os, men af leverandøren af serviceydelsen.

Korrekt?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:48

Jonas Jacobsen:

2. Vi leverer platform og betaling, men modtager ikke betaling fra leverandøren men fra betalingssystemet f.eks. paypal: vi er ikke sælger men formidler

Det der giver ingen mening... Vi I oprette et betalingssystem ligesom Paypal, eller hvordan skal det forstås? Og er I klar over, hvor dyrt det er at oprette, samt hvor mange godkendelser i skal have, før Visa/Mastercard er med på ideen?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:50

Jonas Jacobsen:

Skillelinjen må være efter, hvem der modtager betalingen. Hvis det foregår via et betalingssystem, som betaler direkte til leverandøren, så er salget ikke foretaget af os, men af leverandøren af serviceydelsen.

Korrekt?

Ja! Men hvordan vil I levere betalingsservicen?

Hvorfor ik blot formidle salget/levere salgsplatformen, og så lade andre stå for betalingsdelen?

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 13:57

Fashion-Seller:

Jonas Jacobsen:

Korrekt?

Ja! Men hvordan vil I levere betalingsservicen?

Hvorfor ik blot formidle salget/levere salgsplatformen, og så lade andre stå for betalingsdelen?

Bingo. Der forstod du den... Var ved at skrive en lang besked på dit første indlæg :)

Hvis vi finder en leverandør til betalingsdelen (som bliver lagt op på vores site), som håndterer transaktionen mellem køber og leverandør, så er vi ikke sælger. Er det ikke korrekt?

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:14

Jonas Jacobsen:

Hvis vi finder en leverandør til betalingsdelen (som bliver lagt op på vores site), som håndterer transaktionen mellem køber og leverandør, så er vi ikke sælger. Er det ikke korrekt?

Korrekt ;D

Så længe pengene ik går ind på jeres konto, men bliver betalt mellem køber og sælger, så er I blot formidler. F.eks hvis I foreslog Paypal betalinger direkte mellem køber og sælger ;D

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 14:17

Fashion-Seller:

Jonas Jacobsen:

Korrekt ;D

Så længe pengene ik går ind på jeres konto, men bliver betalt mellem køber og sælger, så er I blot formidler. F.eks hvis I foreslog Paypal betalinger direkte mellem køber og sælger ;D

Tusinde tak!! Der faldt en sten fra mit hjerte!! :-)

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:40

Hej Jonas,

Jeg er godt nok advokat, men jeg har ikke noget præcist svar til dig, da det ligger udenfor mit speciale. Min umiddelbare fornemmelse er dog, at I kan føle jer sikre, bare fordi betalingen ikke går ind over jeres bankkonto.

Som jeg forstår jeres setup, så formidler I kontakt mellem en sælger og en køber via en hjemmeside. Det vil sige, at I har (i) et forhold til sælger og (ii) et forhold til køber. Derfor skal I bruge to sæt almindelige forretningsbetingelser, som henholdsvis køber og sælger skal acceptere (click-to-accept) for at bruge jeres hjemmeside.

Disse almindelige forretningsbetingelser bør I ikke lave selv. Dem bør I helt klart få hjælp fra en advokat til at lave, hvilket bringer mig frem til min anbefaling:

Hold et indledende møde med en advokat med speciale indenfor denne branche og brug mødet til at forklare advokaten om jeres planer. I skal alligevel forklare jeres forretningsmodel til advokaten, når de almindelige forretningsbetingelser skal udarbejdes, så hvorfor tage mødet up front? Så kan advokaten rådgive jer, inden I evt. kommer for langt ud af en forkert tangent, og I kan få afklaret den her slags spørgsmål.

Det er ofte både bedst og billigst at inddrage advokaten, før man står med retssagen... især hvis man risikerer at blive stævnet i Texas.

Fra Lyngby
Tilmeldt 21. Oct 10
Skrevet kl. 16:38

Hej Fair

Tak for din hjælp. Du har helt ret. Vi har også yderligere spørgsmål, som det nok ikke er det rette fora til :)

/Jonas

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)