Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rådgivning needed: Salg af del af virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Nov 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er en lille virksomhed som gennem vores 4-årige levetid har udviklet et IT-produkt (licens-baseret, årlig omsætning ca. 400.000 kr) samt har bygget en mindre konsulentforretning op. Vi har fornylig mistet 2 medarbejdere der arbejdede med vores IT-produkt (henholdsvis den salg- og projekt-ansvarlige). Da vi ikke har planer om nyansættelser, overvejer vi derfor at sælge produktet fra, så vi kan koncentrere os 100% om konsulentforretningen.

Der er en række oplagte købere og vi forventer selvfølgelig at binde udviklingsressourcer efter fra-salget så de nye ejere kan komme "godt i gang".

Udfordringen er blot at vi aldrig har foretaget et sådan salg af en del af virksomheden. Vi er blevet rådgivet til at alliere os med en uvildig forhandler så vi ikke selv skal kontakte potentielle købere ej heller forhandle pris, vilkår m.m.

Jeg kunne godt tænkte mig at høre gode råd fra andre som har været samme situation eller på anden måde kender til disse processer. Og selvfølgelig fra folk som mener de kan hjælpe mere direkte.

P.S. Jeg undskylder denne anonyme profil - men vi kan af gode grunde ikke sige så meget om hvem vi er i et åbent forum.

P.P.S. Syntes der mangler et oplagt Amino debat-forum til denne slags indlæg.

Fra København
Tilmeldt 1. Oct 10
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 12:44

Hej,

Det kan bestemt være en fordel at koble en virksomhedsmægler på for at få dem til at finde potentielle køberemner til jer, og måske også for at få rådgivning om prisen. Jeg forestiller mig dog, at I har en eller anden fornemmelse af, hvad I gerne vil have for produktet, ligesom det ultimativt vil være jer, der skal tage stilling til hvilke vilkår I kan acceptere.

For at sikre jer, at afgræsningen mellem produktet og konsulentforretningen bliver skarp og derudover at overdragelsen sker på bedst mulige vilkår for jer, ville jeg bestemt anbefale, at I tog kontakt til en advokat, og fik denne til at bistå jer i processen.

Jeg beskæftiger mig netop med køb og salg af store såvel som små virksomheder, så I skal være velkomne til at tage fat i mig, også bare hvis I har brug for et indledende uforpligtende møde.

Med venlig hilsen

Pernille Ørskov, advokat

www.lundelmersandager.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:06

I skal helt klart have en advokat med speciale i immaterielret og køb/salg af innovative virksomheder med på sidelinien. Modparten vil jo typisk også have en advokat inde over.  

Men I skal også overveje at have en revisor eller en skattesagkyndig med ind over. Et salg behøver ikke nødvendigvis at fremkomme ved en egentlig overdragelse her og nu. Det kan også være en mulighed at lave en såkaldt earnout model. Nu fremgår det heller ikke om I driver virksomhed i selskabsform eller som interessentskab men når vi taler selskaber kan der også ligge nogle muligheder i at lave skattefri omstrukturering, afhængig af hvordan I skal vederlægges for salget.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:12

Hej Anonymous2

En virksomhedsmægler vil kunne være til stor hjælp for jer, men jeg tvivler på, at I vil kunne finde en, som har mod på at påtage sig opgaven, da der nok er grænser for hvad salg af en omsætning på 400.000 kr. kan indbringe (hvis produktet har et stort potentiale kan det måske være en anden sag).

I kan helt sikkert også have god gavn af både advokat og skattehjælp, men I skal også overveje omkostningerne. Hvad der er fornuftigt afhænger meget af hvilken pris I forventer at kunne få og hvor sikre I er på at handlen faktisk kan gennemføres. Der er meget man kan tænke over og optimere på, men hvis salgsprisen regnes i tusinder og ikke millioner, så er det måske bedre bare hurtigt at få skippet produktet af til den bedste pris I selv kan forhandle Jer til og komme tilbage til at fokusere på forretningen. I skal dog som minimum via en advokat sikre Jer, at aftalen ikke giver Jer en utilsigtet risiko.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:22

Jeg er helt enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)