Vi er en lille virksomhed som gennem vores 4-årige levetid har udviklet et IT-produkt (licens-baseret, årlig omsætning ca. 400.000 kr) samt har bygget en mindre konsulentforretning op. Vi har fornylig mistet 2 medarbejdere der arbejdede med vores IT-produkt (henholdsvis den salg- og projekt-ansvarlige). Da vi ikke har planer om nyansættelser, overvejer vi derfor at sælge produktet fra, så vi kan koncentrere os 100% om konsulentforretningen. Der er en række oplagte købere og vi forventer selvfølgelig at binde udviklingsressourcer efter fra-salget så de nye ejere kan komme "godt i gang". Udfordringen er blot at vi aldrig har foretaget et sådan salg af en del af virksomheden. Vi er blevet rådgivet til at alliere os med en uvildig forhandler så vi ikke selv skal kontakte potentielle købere ej heller forhandle pris, vilkår m.m. Jeg kunne godt tænkte mig at høre gode råd fra andre som har været samme situation eller på anden måde kender til disse processer. Og selvfølgelig fra folk som mener de kan hjælpe mere direkte. P.S. Jeg undskylder denne anonyme profil - men vi kan af gode grunde ikke sige så meget om hvem vi er i et åbent forum. P.P.S. Syntes der mangler et oplagt Amino debat-forum til denne slags indlæg. |
Hej,
Det kan bestemt være en fordel at koble en virksomhedsmægler på for at få dem til at finde potentielle køberemner til jer, og måske også for at få rådgivning om prisen. Jeg forestiller mig dog, at I har en eller anden fornemmelse af, hvad I gerne vil have for produktet, ligesom det ultimativt vil være jer, der skal tage stilling til hvilke vilkår I kan acceptere.
For at sikre jer, at afgræsningen mellem produktet og konsulentforretningen bliver skarp og derudover at overdragelsen sker på bedst mulige vilkår for jer, ville jeg bestemt anbefale, at I tog kontakt til en advokat, og fik denne til at bistå jer i processen.
Jeg beskæftiger mig netop med køb og salg af store såvel som små virksomheder, så I skal være velkomne til at tage fat i mig, også bare hvis I har brug for et indledende uforpligtende møde.
Med venlig hilsen
Pernille Ørskov, advokat