Hej alle I kloge aminoer Jeg er blevet tilbudt at stille op til en konkurrence omkring en ny produktidé; men véd, at hvis jeg gør det, så vil jeg også miste muligheden for at patentere idéen, da den jo så er offentliggjort. Har foreløbig Googlet på kryds og tværs og har intet fundet overhovedet, der kommer i nærheden. Véd godt, at det ikke er en nyhedsundersøgelse, men: Tiden er knap, derfor er spørgsmålet: Hvad koster det i første omgang og ikke mindst: Hvor hurtigt kan jeg sikre mig midlertidigt, så jeg ikke forærer ideen væk. Svarene her vil sikkert være afgørende for, om jeg stiller op eller ej. Christian |
Hej Christian,
Godt tænk, du har en væsentlig pointe: offentliggør du ideen kan den ikke patentbeskyttes!
Har du en god indtjenende ide eller opfindelse så 'hold kortene til kroppen' og pas godt på den. En af to muligheder er at få udarbejdet en patent- eller en brugsmodel-beskyttelse på ideen.
Et patent (brugsmodel) er meget vigtig for dig som iværksætter. Hvis din gode idé er nemt at kopiere, fremstille som et produkt, markedsføre og så sælge da kan et patent etc stoppe sådanne aktiviteter. Altså patentet/brugsmodellen er det eneste værn, du har mod en kopist, det stjæler tekniske ideer.
Hvis ideen ikke har opfindelseshøjde (se http://www.eneret.dk/patentordbog.html), kan du overveje at brugsmodelbeskytte ideen i Danmark eller i Tyskland som eksempler.
Pointen med at indlevere en patent eller brugsmodel ansøgning er at du - fra dens indleveringsdato - er først i tid og det betyder at andre ikke kan patentere din ide senere. Dette er et globalt princip, da du opnår et såkaldt prioritet og har en "first to file" ret, hvorved du forhindrer andre i at udtage patent/brugsmodel på din ide, da patentmyndigheden er garant for, at du kan bevise hvad du fik indleveret og hvornår.
Med hensyn til prisen udarbejder vi gerne patent og brugsmodelansøgninger for DKK 30.000 og opefter, hvis det er en mekanisk / elektrisk/ software opfindelse og du kommer med tegningerne, f.eks flowcharts. maskintegninger, etc. Mød os på www.eneret.dk
Men måske skulle du få undersøgt om din ide er ny først? Dvs. få udarbejdet en nyhedsundersøgelse.
Held og lykke
Mogens Ludvigsen, LudvigsenPatent