Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for gaver når der er 2 ejere

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der gives ikke fradrag for gaver når man er et en-mandsfirma, men hvordan ser det ud, når vi er 2 ejere?

Jeg tænker på om diskrimineringen af selvstændige set i forhold til ansatte også gælder her? 1 julegave og en fødselsdagsgave burde jo kunne give med fradrag, også selv om man ikke er en stor virksomhed....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:03

Hej.

Et I/S...nope.

Et ApS mv...Yes.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:26

Enkelt og klart svar på mit første indlæg - Tak for det Big Smile

Så må vi hellere overgå til ApS

Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 13:44

Jeg spurgte min revisor forleden (har et ApS) og fik oplyst, at gaverne ikke må overstige 700 kr. (hvis de skal være fuldt fradragberettigede). Det er så 700 kr. per ansatte pr. år, så hvis man køber både jule- og fødselsdagsgave, må de altså max. udgøre 350 kr. per gang (hvis de skal være lige store forstås Wink).

Derudover må der ikke købes gavekort eller gives penge-gaver.

Blot lidt side-info, så kan du jo vurdere, om dét skal være grunden til at lave et ApS (at der så er andre grunde, er en anden sag) Smile

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 14:04

Der gives ikke fradrag for køb af fødselsdagsgaver andet end det er ved runde fødselsdage, og her regnes der med 700 kr. (inkl. moms) pr. lejlighed. Så julegaverne kan godt holdes på 700 kr. inkl. moms. Men korrekt - ikke gavekort.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Gaver til ejerne af et ApS, selvom de arbejder i det? Nej, ikke hvis vi skal følge reglerne præcist. Lejlighedsgaver er noget, man giver til ansatte, ikke til hr.-og-fru.-aps-ejere, idet man ikke kan sige, at det er nødvendigt at give ejerne gave for at erhverve, sikre eller vedligeholde noget som helst - heller ikke indkomsten i virksomheden. Det er dog en af de regler, som man flere gange har hørt, at SKAT har "set igennem fingre med". Men alligevel synes jeg, vi skal være enige om, at det er en bøjning af reglerne, når ejerne giver sig selv gaver.

Line, gaven må koste 700 kr. pr. gang pr. medarbejder. Det er ikke 700 kr. pr. medarbejder pr. år, det er en tingsgave på max. 700 kr. pr. enhed, og som nævnt: Ikke gavekort (som hovedregel, der ER godkendt gavekort til restaurant under særlige betingelser). En medarbejder kan godt få gaver flere gange a 700 kr., der skal bare være tale om særlige lejligheder, herunder jul, bryllup, barnedåb, rund fødselsdag osv.

Dbh
Anette Sand
http://regnskabsskolen.dk

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 17:51

Gaver fra et ApS til medarbejdere er altid fradragsberettigede for ApS´et, forudsat at det arbejde medarbejderen har udført har en værdi, som mindst svarer til den samlede løn (inkl. gaven). Dette gælder også for gaver til ansatte aktionærer.

Noget andet er, hvordan medarbejderen skal beskattes. De 700 kr. som er nævnt ovenfor gælder som udgangspunkt kun for julegaver. Og som udgangspunkt kun for tingsgaver (måske også gavekort til begrænset sortiment). Er gaven på 701 kr. er alle 701 kr. skattepligtige (som løn).

Herudover kan selskabet give lejlighedsgaver, f.eks. i anledning af en medarbejders runde fødselsdag. Lejlighedsgaverne er også skattefri, hvis de har et sædvanligt niveau. Der er ikke en fast grænse for lejlighedsgaverne, men Skat vil formentlig skele til julegavegrænsen på 700 kr. ved vurderingen af om lejlighedsgaven har en sædvanlig størrelse.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 149
Fra  Web Republic Skrevet kl. 19:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmm, det kan da lyde som om, jeg lige skal have en snak med min revisor igen...

Han sagde nemlig både, at det ikke var nogen i vejen for at give sig selv en gave som ejer af ApS'et, selvom man arbejder i det OG at der var tale om 700 pr. år (hvor man så principielt set selv kunne bestemme, hvor mange gaver det skulle deles ud over), men det tyder på, at han ikke har helt ret, jf. I andres kommentarer.. Hmm... Huh? 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Send hende linket til denne debat, det er det letteste - og så kan hun også se min fine reklame for Bogen om fradrag herunder :)

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)