Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af skolevogn

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 3. Nov 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har startet en lille køreskole, hvor jeg pt. skylder 60.000 kr på min skolevogn. Nu hvor køreskolen begynder at tjene penge, kunne det være fristende at betale bilen ud, men så vidt jeg har forstået, kan man ved driftsmidler >12.300 kr. kun afskrive 25% af beløbet om året.

Derfor ville jeg høre, hvad der er det klogeste at gøre omkring betalingen af bilen. Skal jeg sørge for at holde afdraget under 12.300 kr. eller sørge for at få den betalt ud snarest?

Det skal lige nævnes, at jeg også har en anden bil, så skolevognen bliver kun benyttet til skolekørsel.

Mit andet spørgsmål lyder: Er der en øvre smertegrænse for, hvad man må købe af tilbehør til sin bil for at kunne trække det fra i skat?

- Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:03

Hej!

Ja...25% saldoafskrivning.

Forstår ikke rigtigt, hvad du mener...Hvad har dit lån på bilen med afskrivningen at gøre?

Næ.....de ting, der er nødvendige til bilen er der fradrag for.

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 23:14

Hej Jesper

Du blander tingene sammen. Afskrivningerne har kun noget at gøre med, hvor meget du skattemæssigt kan få fradrag for pr. år. Du kan altså ikke fratrække hele skolevognen i det år du køber den, men kun 25% pr. år indtil grænsen for straksafskrivning.

Så hvis du har likviditeten til det, så betal du trygt lånet ud. Du får bare ikke noget større fradrag i år af den grund.

Tilmeldt 3. Nov 10
Skrevet kl. 23:24

Nej, min formulering blev vist lidt kringlet. Smile Mit spørgsmål gik egentlig blot på, hvad det maximale fradrag, jeg kunne opnår. Så vidt jeg har forstået, er det 25% af 60.000 kr.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33

Nej 25% af saldoværdien primo + 25% af evt. aktiverede tilkøb.

MvH

Peter

Tilmeldt 3. Nov 10
Skrevet kl. 23:36

Så altså:

1. år: 25% af 60.000 kr

2. år: 25% af 45.000 kr.

etc.

Men hvad er "aktiverede tilkøb"?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:40

Hej igen!

Tilbehør som du ikke straksafskriver.

MvH

Peter

Tilmeldt 3. Nov 10
Skrevet kl. 23:41

Ah, så er jeg med. ;)

Mange tak for svarene

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 10:50

auggie:

Så altså:

1. år: 25% af 60.000 kr

2. år: 25% af 45.000 kr.

etc.

Men hvad er "aktiverede tilkøb"?

Hej Augie

Du har forstået princippet rigtigt, men såvidt jeg forstår, er de 60.000 kr. gælden i bilen. Og det er ikke gælden, du skal afskrive på men bilen værdi.

Hvis du f.eks. har købt bilen for 100.000 kr. i forbindelse med, at du startede køreskolen, så er det 25% af 100.000 kr. du kan afskrive på år 1.

Hvis du havde bilen i nogen tid før du begyndte din køreskole, så skal bilen værdiansættes på det tidspunkt køreskolen startede. Og så er det værdien på dette tidspunkt, der skal anvende.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 3. Nov 10
Skrevet kl. 19:59

Okay, så tror jeg, at jeg er med. ;)

Men hvem har bemyndigelse til at værdisætte bilen (jeg har nemlig haft den i længere tid forinden)?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)