Jeg oplevede det samme med min hjemmeside, og nogle af siderne er stadig ikke kommet fra på google, kun enkelt at de sider der rangerede godt på side 1, er kommet tilbage til den side.
De fleste er faktisk nedprioriteret i forhold til minde relevante sider på samme søgning, så noget har i hvertfald ændret så drastisk.
Vi må se om ikke de stabilisere sig lidt igen.
Vi har oplevet præcist det samme på Google.dk (den danske del), men sjovt nok hverken på engelsk eller tysk...
Jeg har også oplevet noget "bølgeskvulp" på mit alm. site.
Der er ingen tvivl om at linkkatalogerne er på vej væk fra søgemaskinernes interesse.
Jeg har arbejdet på at erstatte mine links med andre og bedre links end linkkatalogerne, som jeg havde nogle stykker af fra starten af sitet. Det betyder at jeg har "hoppet" lidt op og ned på stedet, men har rundt regnet bevaret mine placeringer.
Hvad der ellers sker i algoritmerne, kunne det være spændende at høre et par eksperters meninger om.
Samme skete også for mig der den 22 oktober der gik en af mine sider fra 800 besøgende om dagen til 100 besøgende om dagen og der er ikke rigtig sket nogen ændring sidden.
Jeg kan også se et drastisk fald (over 75%) i mine besøgstal på en blog jeg har med lidt blandet affiliate og adsense på. Det skete også d. 22 okt. Besøgstallene har været konstant dårlige siden da, uden de store udsving.
hvis jeg skulle forslå, hvad du skal kikke på, tag et kik på hvad din bounce rate er.
du kan have, for mange søgeord som brugerne på nettet ikke finder relevant og smutter væk fra din side igen.
alt over 40% i bounce rate, vil jeg tro er dem der taber pladser i dag. Vores egen side ligger og svinger fra 20 til 23 % og når vi kører reklame i større stil er vi oppe på 40 %
Vi har til gengæld, oplevet bedre pladseringer generelt den sidste måneds tid.
hvis jeg skulle forslå, hvad du skal kikke på, tag et kik på hvad din bounce rate er.
du kan have, for mange søgeord som brugerne på nettet ikke finder relevant og smutter væk fra din side igen.
alt over 40% i bounce rate, vil jeg tro er dem der taber pladser i dag. Vores egen side ligger og svinger fra 20 til 23 % og når vi kører reklame i større stil er vi oppe på 40 %
Vi har til gengæld, oplevet bedre pladseringer generelt den sidste måneds tid.
Jeg har en side der er gået frem og som har 50-60% bouncerate, tilgengæld er der mange der klikker videre i løbet af de første 10 sekunder. Men ja, ellers er det nok en parameter der er værd at forbedre.
På andre webmasterforums spekuleres der på at Google tester 'intent' i søgninger mere end tidligere. Altså, hvis din trafik ikke konverterer på den ene eller anden måde, så sænker de trafikken. Hvordan de får den data har jeg ikke lyst til at vide.
Jeg tror helt sikkert der er sket en 'quality' update hos Google. Exact match har mistet styrke, men jeg tror ikke det er det eneste. En svag linkprofil, høj bouncerate og flere andre signaler fortæller måske Google nu at det her er en lavkvalitets side. Jeg tror Google bevæger sig i en retning af brand value, domain trust og lignende.