Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

hvis jeg har et enkeltmandsfirma som har et underskud på 100.000 i dette regnskabsår, og jeg ønsker at sælge min butik (lager,navn,web osv - ikke cvr. fordi det er jo enkeltmand) og jeg sælger den for 100.000 kr. skal jeg så betale skat af de 100.000 eller "går det lige op" med det nuværende underskud ? 

Fra Viborg
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 279
Fra  Kidzshop.dk (MyAgenzy A/S) Skrevet kl. 09:08

Skat regnes ud fra et overskud, så med din opstilling er her ikke noget overskud.

Noget andet er, du skal nok ikke forventet at få 100.000 kr. for en virksomhed som laver undskud, afhængig af varelagerets størrelse naturligvis.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:47

Ja, du beskattes kun af overskud, og hvis dit underskud nu er på 100.000 kr., og du herefter opnår en omsætning på 100.000 kr, så vil der aldrig opstå et overskud, og du vil derfor ikke beskattes af et overskud.

Tallene går dog heller ikke lige op, for de penge, som du har brugt til at købe varelager for, skal jo trækkes fra, når varen sælges.

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1018
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 10:51

Hvad er shoppens navn?

Kan du sende en PM til mig?

Venlig hilsen

Michael Haahr
Maler-maling.dk
Billig maling på nettet

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:10

bornebutik:

Hej,

hvis jeg har et enkeltmandsfirma som har et underskud på 100.000 i dette regnskabsår, og jeg ønsker at sælge min butik (lager,navn,web osv - ikke cvr. fordi det er jo enkeltmand) og jeg sælger den for 100.000 kr. skal jeg så betale skat af de 100.000 eller "går det lige op" med det nuværende underskud ? 

Hej Børnebutik

Umiddelbart bør salget ikke kunne udløse skat, da underskuddet svarer til avancen. Men man kan ikke give et helt klart svar ud fra de oplysninger, du her har givet.

Det er en forudsætning for at indkomsten går i 0, at alle dine udgifter (som har givet underskuddet) er fradragsberettigede. Det kan man kun afgøre, hvis man ved hvad det er for nogle udgifter, du har haft.

For at være sikker på, at resultatet går i 0, er det også vigtigt, at du får solgt i år. Hvis du f.eks. har haft en meget lav lønindtægt i år og et underskud på 100.000 kr., vil dit underskud fra virksomheden (forudsat det er fradragsberettiget) blive modregnet i din lønindtægt for i år, som beskattes med en lille procent, hvis lønnen er lav. Hvis salget går i gennem, i 2011 skal gevinsten på 100.000 kr. lægges oven i den indkomst du får i 2011 og hvis du får et et godt arbejde, med en god løn kan du risikere at skulle betale topskat af alle 100.000 kr. Omvendt, hvis du har haft en høj løn i år og får en lav løn til næste år kan det være en fordel, hvis salget sker i 2011.

Bemærk at som udgangspunkt skal afståelsen beskattes i det år hvor aftalen indgås, en evt. udskydelse af betalingen udskyder ikke beskatningen, men evt. betingelser i aftalen kan måske udskyde beskatningstidspunktet.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:24

Hej Esben,

Der er desværre en række forkerte konklusioner i dit indlæg, og det skyldes primært at du overser varelageret.

Udgifter til køb af varelager kan kun trækkes fra i det år, hvor varelageret bliver solgt. Derfor vil der aldrig kunne opstå en situation, hvor der et resultat på 100.000 kr. ud fra et salg af varelager på 100.000 kr.

Hvis varelageret sælges til indkøbspris eller derunder, så vil det aldrig kunne udløse skat, ligemeget hvornår det sælges.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 11:53

Martin E. Jensen:

Hej Esben,

Der er desværre en række forkerte konklusioner i dit indlæg, og det skyldes primært at du overser varelageret.

Udgifter til køb af varelager kan kun trækkes fra i det år, hvor varelageret bliver solgt. Derfor vil der aldrig kunne opstå en situation, hvor der et resultat på 100.000 kr. ud fra et salg af varelager på 100.000 kr.

Hvis varelageret sælges til indkøbspris eller derunder, så vil det aldrig kunne udløse skat, ligemeget hvornår det sælges.

Hej Martin

Der er ingen konklusioner i mit indlæg, da jeg netop skriver, at der ikke er tilstrækkeligt med oplysninger til at give et klart svar på om "underskuddet" er fradragsberettiget. Herunder er der ingen oplysninger om varelagerets værdi er det 1 kr. eller 100.000 kr. Men bortset fra din kommentar om mine konklusioner, er jeg enig i, at varelageret først kan fratrækkes når det bliver solgt. Men jeg håber også du er enig i, at der med de oplysninger vi har, kan udløses beskatning, hvis der sker et salg i 2011 og der ved salget opnås betaling for andet end varelager, f.eks. varemærke, software, straksafskrevne småaktiver mv.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristnesen.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:30

Hej Esben,

Du konkluderer da, at det ikke er muligt at svare ud fra de givne oplysninger. Dét må da være en konklusion sig selv, ik? Big Smile

En konklusion, som jeg i øvrigt ikke er enig i.

Trådstarter angiver, at der er et underskud i virksomheden på 100.000 kr. Dette må vi da tage for gældende, i stedet for at gøre som du, at sætte spørgsmålstegn ved, om det er korrekt.

Du ved ikke, hvordan opgørelsen af underskuddet er fremkommet, og det kan lige så godt være en revisor, som trådstarter selv, som har udarbejdet regnskabet. Hvorfor du skal konkludere (igen en konklusion), at vi ikke kan antage at denne oplysning er korrekt, kan jeg ikke se fornuften i.

I dit svar konkluderer du (ny konklusion) i øvrigt, at varelageret skal sælges i år, for at trådstarter ikke skal komme i en situation, hvor hele omsætningen på 100.000 kr. skal beskattes som et resultat på 100.000 kr.

Den situation vil ALDRIG kunne opstå! Det er derfor direkte forkert, det du skriver.

Din konklusion om, at varelageret helst skal sælges i år, underbygger du derfor med ukorrekte argumenter.

Esben Christensen:

Men jeg håber også du er enig i, at der med de oplysninger vi har, kan udløses beskatning, hvis der sker et salg i 2011 og der ved salget opnås betaling for andet end varelager, f.eks. varemærke, software, straksafskrevne småaktiver mv.

Det var netop dette argument du skulle have brugt i dit foregående indlæg. Jeg er enig i, at såfremt varelager, varemærke, mv. sælges i 2011 eller senere til en værdi som er større end den bogførte værdi, så kan det udløse skat af overskuddet. Dog aldrig på hele omsætningen på 100.000 kr., som du skriver.

Derudover nævner trådstarter selv, at det omhandler dette regnskabsår, og om salget udløser skat, eller om de to tal udligner hinanden.

Svaret er simpelt, og vi mangler ingen informationer for at kunne svare:
1) Nej, salget udløser ikke skat.
2) Nej, de to tal udligner ikke hinanden. Der vil fortsat være underskud i virksomheden.

Selvfølgelig er det en forudsætning for svarene, at de angivne informationer er korrekte. Det er vi helt enige om. Men jeg ser ingen grund til at antage at trådstarter ikke har styr på regnskabet.

Big Smile

Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 20:43

Tak jeres fine svar, selvom jeg næsten er stået af :-) Nu er shoppen ikke tilsalg endnu, fordi jeg ved ikke om det kan betale sig.

I grove træk ser shoppens regnskab sådan ud:

Vareindkøb: 100.000 kr.

Varesalg: 50.000

Så har jeg få 50.000 liggende på lager af det oprindelig beløb på 100.000, og som jeg prøver på at finde ud af om jeg bliver beskattet af det, hvis jeg sælger "web, reklameflyvers osv." med oveni....

Øvrige omkostninger:

Reklame: 20.000

Web udvikling: 30.000

Små anskaffelser: 10.000

Forsikringer: 5.000

Porto: 5000

Kontorartiker: 5.000

Husleje: 30.000

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 22:08

Hej Børnebutik

De udgifter du nævner er af en karakter, som normalt er fradragsberettigede. En endelig vurdering af fradragsretten kræver en nærmere gennemgang af de enkelte udgiftsposter og det er naturligvis udenfor, hvad vi kan klare i dette forum.

Jeg studser dog over, at du har indkøbt varer for 100.000 kr., har solgt for 50.000 kr. og har et restvarelager på 50.000 kr. Vil det sige, at du har solgt varerne til indkøbspris eller er der noget, som ikke helt stemmer?

Hvis vi tager udgangspunkt i dine tal og antager at alle udgifterne er fradragsberettigede, så har du i år haft driftsudgifter (udover indkøb af varer) på 105.000 kr. Herudover har du indkøbt varer for 100.000 kr. Som Martin gør opmærksom på, er udgifterne til disse fradragsberettigede, men kun i takt med at varerne sælges. Så hvis vi skulle trække en streg i sandet lige nu (uden yderligere omkostninger eller salg af varer eller virksomhed) så ville dit skattemæssige resultat for 2010 være en omsætning på 50.000 kr. og fradragsberettigede udgifter på 155.000 kr., dvs. netto resultatet er et underskud på 105.000 kr. Dette underskud kan du fratrække i anden indkomst, f.eks. løn, hvis du ikke kan bruge underskuddet selv, kan det overføres til din ægtefælle og hvis det ikke kan bruges af en ægtefælle kan underskuddet fremføres så du/I kan bruge det til at modregne i indtægter i senere år.

Hvis du sælger virksomheden i år for 100.000 kr. inkl. varelager, så bliver resultatet i år et samlet tab på 55.000 kr. som er fradragsberettiget (og evt. kan overføres til ægtefælle eller fremføres).

Hvis du først får solgt virksomheden i 2011 (og der ikke er yderligere indtægter eller udgifter), så bliver resultatet et underskud i 2010 på 105.000 kr. og en skattepligtig indtægt i 2011 på 50.000 kr. Dvs. uanset om du sælger i år eller til næste år bliver nettoresultatet et underskud på 55.000 kr., værdien af underskuddet ved skatteberegningen kan afhænge meget af om salger sker i 2010 eller 2011. Det har også stor betydning hvad dine/Jeres øvrige indtægter og fradrag er i 2010 og 2011.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)