Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af lejekontrakt §80

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen! Vi står nu overfor opsigelse af vores private lejekontrakt, hvor vi flyttede ind i feb 2010, men har nu mødt nogle problemer i forhold til at vores udlejer sige at vi har bundet os for 2 år på en uopsigelig kontrakt. Hun har dog gået med til at forsøge at finde en anden lejer, men ellers hænger vi på den. Vi står overfor at skulle flytte til Spanien i feb 2011 og skal ned i dec og underskrive vores nye lejekontrakt så vi kan udleve vores drøm om at åbne et B&B, men vi har jo ikke råd til at sidde for dobbelt husleje i 1 år?

Jeg skriver her hvad der står i lejekontrakten, som er en standart lejekontrakt fra Danmarks lejerforening.

§2 Lejeforholdets begyndelse og ophør

Begyndelse: Lejekontrakten begynder den 1. februar 2010 og fortsætter, indtil det opsiges.

Opsigelse: Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens §11, kan lejer opsige lejeaftaler om beboelseslejligheder med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag.

Opsigelse fra udlejers side kan ske efter §§82 og 83 i lejeloven. Hvis lejemålet er beliggende på en landbrugsejendom, kan opsigelse tillige ske efter landbrugsloven §12, stk 3.

§11 Særlige vilkår

Fravigelser: Her anføres aftalte fravigelser og tilføjelser i forhold til lejelovgivningens almindelige regler og standardkontraktens §1-10

Sådanne aftaler vil kunne medføre, at lejeren opnår færre rettigheder eller pålægges større forpligtelser end efter de almindelige bestemmelser i lejelovgivningen.

Tidsbegrænset lejeperiode:

Lejemålet indgås for en tidsbegrænset periode fra den 1. februar 2010 til den 31. januar 2012, hvilket vil sige, at lejemålet ophører uden opsigelsesvarsel den 31. januar 2012, fjr. i øvrigt Lejelovens § 80

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 19:52

Den er desværre god nok. Så I kan da håbe på den kan udlejes snarest.

I kan jo selv gøre en hel del i forbindelse med at få den udlejet, så mon ikke I kan nå det Smile

Køb ren argan olie her

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 93
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 20:02

Hej Sofie

Tidsbegrænsede lejemål kan normalt ikke opsiges før tid, men er lidt i tvivl her om det er ordentligt fastslået at I kan opsige lejemålet med andet varsel som fx 3 måneder.

Men I har altid mulighed for at meddele at i flytter og så SKAL udlejeren bestræbe sig på at genudleje hurtigst muligt, så skal i "kun" betale til den nye flytter ind. (LL §86 stk. 3.)

Men I kan prøve at få tidsbegrænsningen tilsidesat under henvisning til at lejemålet har været udlejet på forskellige tidsbegrænsede lejemål de seneste år (hvis den har det), I kan i dette tilfælde henvise til at "tidsbegrænsningen ikke kan anses for tilstrækkeligt begrundet i udlejerens forhold" (LL §80 stk. 3).

I kan prøve at meddele udlejeren at I mener tidsbegrænsningen kan tilsidesættes og at I derfor opsiger lejemålet med 3 måneders varsel jf. lejelovens §80 Stk. 3, hvis ikke dette accepteres kan udlejeren få boligretten eller huslejenævnet til at se på sagen. Sagen er vist gratis for Jer at indbringe for huslejenævnet, men ved ikke om der er det i Jeres kommune eller om det skal indbringes for boligretten, men det koster vist kun et symbolsk beløb.

Mvh

Jacob

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 20:21

Jacob Lauvring:

I kan prøve at meddele udlejeren at I mener tidsbegrænsningen kan tilsidesættes og at I derfor opsiger lejemålet med 3 måneders varsel jf. lejelovens §80 Stk. 3, hvis ikke dette accepteres kan udlejeren få boligretten eller huslejenævnet til at se på sagen. Sagen er vist gratis for Jer at indbringe for huslejenævnet, men ved ikke om der er det i Jeres kommune eller om det skal indbringes for boligretten, men det koster vist kun et symbolsk beløb.

Det virker lidt sort det du skriver.

Det er kun boligretten der kan tilsidesætte tidsbegrænsningen iflg. § 80 STK. 3, hvorfor det ikke vil give nogen mening at en privat lejer skriver dette uden at der er en advokat der mener det samme og så kan de ligeså godt få ham til at skrive det.

Af det som fremgår af tråden, så er det ganske tydeligt markeret at man bør læse om der er indhold i kontraktens § 11, hvorfor det må anses for sandsynligt at tidsbegrænsningen ikke kan tilsidesættes.

Jeg ville ikke sætte mine forhåbninger op omkring en tilsidesættelse, da det ikke virker fordækt. Hvis ikke der havde været en henvisning til § 11 - så havde det muligvis set anerledes ud.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:50

Tak for jeres kommentarer. Vi er ved at indse at det måske kan være vores egen fejl at vi ikke har gennemlæst §80 inden underskrivelse, men har gået ud fra hvad der skriftligt står i kontrakten.

Men hvornår hænger det sammen nu med at hun skal finde en udlejer? Vi har en ven + voksen søn der meget gerne vil overtage lejemålet til sammen husleje fra feb, men udlejer siger at hun gerne vil godkende personen først, hvilket også er okay, men nu er det på ingen måde nogle underlige mennesker. Kan hun nægte alle vi finder til at overtage lejemålet fordi de ikke lige passer hende? hun er jo åbenbart sikret at vi skal betale husleje et år endnu.

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 21:07

Sofie Klintrup:

Tak for jeres kommentarer. Vi er ved at indse at det måske kan være vores egen fejl at vi ikke har gennemlæst §80 inden underskrivelse, men har gået ud fra hvad der skriftligt står i kontrakten.

Men hvornår hænger det sammen nu med at hun skal finde en udlejer? Vi har en ven + voksen søn der meget gerne vil overtage lejemålet til sammen husleje fra feb, men udlejer siger at hun gerne vil godkende personen først, hvilket også er okay, men nu er det på ingen måde nogle underlige mennesker. Kan hun nægte alle vi finder til at overtage lejemålet fordi de ikke lige passer hende? hun er jo åbenbart sikret at vi skal betale husleje et år endnu.

Nu kender jeg jo ikke hele indholdet af kontrakten, men det vil fra domstolens side ikke være til udlejers fordel at forsøge at fastholde jer i kontrakten, når der står andre klar til at overtage resttiden.

Hvis det var mig, der skulle afsted til udlandet og udlejer f.eks. gentagne gange havde nægtet nye lejere adgang, så ville jeg skrive et anbefalet brev om at man mener at § 80 er tilsidesat med henvisning til at der har stået andre lejere klar (med navns nævnelse på de lejere der har fået nej) til at leje lejligheden i resttiden, hvorfor at man derfor fraflytter lejligheden med de angivne 3 mdr.s varsel. Dog kan der blive en masse uro omkring depositum osv osv osv..

Tingene kan gå begge veje, så mon ikke hun accepterer ham som lejer og så kan I snart komme afsted :)

Køb ren argan olie her

Fra Hillerød
Tilmeldt 13. Aug 09
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 21:13

Prøv eventuelt at skrive til Kristian fra SimplyLaw herinde. Han hjalp mig med min lejekontrakt, dog set fra udlejers side, men han kender en del til lejeloven og ikke mindst præcedens.

-Who dares, wins

www.espressohouse.dk - speciale i Nespresso

www.smarttrend.dk - Ilse Jacobsen, BabaJaga, CCDK, OXMO tøj til kvinder.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 93
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 21:17

Det ville også være underligt om hun ikke accepterede de nye lejere, det er de færreste udlejere der ønsker at have lejere boende der ikke gider bo der, det giver ikke ligefrem en god vedligeholdelse af lejemålet og stemning i ejendommen i det hele taget.

I mit tidligere svar var det også bare for at sige, at hvis udlejeren gentagne gange i træk har udlejet på tidsbestemt leje, uden nogen grund, så kan det nogen gange ophæves. Det ved jeg dog ikke om hun har i dette tilfælde.

Men under alle omstændigheder er udlejeren forpligtet til at prøve at finge andre lejere, selv om det selvfølgelig ikke er specificeret præcist hvor meget udlejer skal gøre for at finde dem. Men hvis I ligefrem selv har nogle lejere på hånden, burde det da betyde et plus I Jeres favør, medmindre personerne åbenlyst vil være "et dårligt bytte". Er spændt på at høre hvad sagen ender med...

Jacob

Tilmeldt 30. Oct 09
Skrevet kl. 21:22

Jacob Lauvring:

I mit tidligere svar var det også bare for at sige, at hvis udlejeren gentagne gange i træk har udlejet på tidsbestemt leje, uden nogen grund, så kan det nogen gange ophæves. Det ved jeg dog ikke om hun har i dette tilfælde.

Helt enig, men så skal det være samme lejer.

Jacob Lauvring:

Men under alle omstændigheder er udlejeren forpligtet til at prøve at finge andre lejere, selv om det selvfølgelig ikke er specificeret præcist hvor meget udlejer skal gøre for at finde dem. Men hvis I ligefrem selv har nogle lejere på hånden, burde det da betyde et plus I Jeres favør, medmindre personerne åbenlyst vil være "et dårligt bytte". Er spændt på at høre hvad sagen ender med...

Jeg mener ikke udlejer er forpligtet til at forsøge at finde nye lejere, udlejer har jo en lejer med kontrakt for hele perioden. Men det vil ikke, såfremt det skulle nå til en decideret sag, stille udlejer særligt stærkt hvis udlejer ikke vil imødekomme en ny lejer i restperioden - eller smartere for en ny 2-årig periode hvis ikke vedkommende selv skal bruge lejligheden.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)