Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til rykkerskrivelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en kunde, som har købt nogle varer i min butik (delvist gennem min webshop, delvist i den fysiske butik). Aftalen var, at hun skulle bankoverføre beløbet samme dag, da hun kun havde visa electron, som jeg ikke kan modtage i min fysiske butik. Dette så jeg ikke som noget problem, da man også kan vælge bankoverførsel gennem min webshop.

Pengene er imidlertid aldrig gået ind og efter adskillige telefonsamtaler med kunden, samt e-mails om det skyldige beløb, er jeg nået dertil, at det må være på tide med en rykker eller to. Jeg er træt af dårlige undskyldninger, som det ellers ikke har skortet på.

Jeg er i tvivl om teksten (og taksten) på en rykker, da jeg aldrig har været uheldig at skulle lave en.

Da beløbet kun er på ca. kr. 700, giver det vel ikke meget mening at "true" med inkasso, da det vel er dyrt at benytte? Men hun har fået så mange chancer, at jeg mest har lyst til at true med bål og brand.

Hjælp, jeg har ingen forstand på dette, hvad skal jeg gøre?

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 15:24

Du kan starte med at sende en rykker hvor der er pålagt 100 kroner (incl. moms). Sådanne rykkere må du sende 3 af ialt - dvs. du kan opkræve 300 kroner incl. moms ialt. Renter kan du jo også lægge til.

MEN det gælder jo ikke bare om at lægge flere rykkergebyrer på, hvis nu kunden vitterligt ikke kan betale. Derfor kan det være en god ide at skrive at hvis der ikke indbetales inden 8 dage lægges rykkergebyret på. Alternativt kan du skrive at manglende betaling inden 8 dage, kan betyde registrering i RKI (tidl. Ribers). Mange mennesker tager RKI ret alvorligt.

Men er kunden allerede registreret i RKI og reagerer ikke på dine skrivelser kan du jo drive inkasso, men det er en dyr affære - og du kan nok hurtigt ved at sende en rykke samt trussel om RKI finde ud af om kunden har til hensigt at betale.

Flere og flere virksomheder indser at trusler kun har begrænset effekt, derfor kan man også prøve at være mere forsonlig og sige at man kan nøjes med en afdragsordning på f.eks. 50 kroner om måneden - det kan de fleste gå med til - og alt andet lige får du så dine penge hjem.

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35

Stig Larsen :

Du kan starte med at sende en rykker hvor der er pålagt 100 kroner (incl. moms). Sådanne rykkere må du sende 3 af ialt - dvs. du kan opkræve 300 kroner incl. moms ialt. Renter kan du jo også lægge til.

MEN det gælder jo ikke bare om at lægge flere rykkergebyrer på, hvis nu kunden vitterligt ikke kan betale. Derfor kan det være en god ide at skrive at hvis der ikke indbetales inden 8 dage lægges rykkergebyret på. Alternativt kan du skrive at manglende betaling inden 8 dage, kan betyde registrering i RKI (tidl. Ribers). Mange mennesker tager RKI ret alvorligt.

Men er kunden allerede registreret i RKI og reagerer ikke på dine skrivelser kan du jo drive inkasso, men det er en dyr affære - og du kan nok hurtigt ved at sende en rykke samt trussel om RKI finde ud af om kunden har til hensigt at betale.

Flere og flere virksomheder indser at trusler kun har begrænset effekt, derfor kan man også prøve at være mere forsonlig og sige at man kan nøjes med en afdragsordning på f.eks. 50 kroner om måneden - det kan de fleste gå med til - og alt andet lige får du så dine penge hjem.

Du glemmer at skrive, at der skal gå 10 dage mellem hver rykker ifm. pålægning af gebyr. Desuden må du naturligvis ikke skrive at kunden bliver registreret i RKI medmindre du er tilmeldt dette register.

Desuden er der jo i dag den mulighed at man selv kan køre sagen som inkasso ifm. en småsag. Dvs. sende nogle rykker og så smide et betalingspåkrav på. Men igen skal man jo selvfølgelig vurdere om det er umagen værd for dette beløb.

Men nogle gange er beløbet jo ligegyldigt, når man er blevet skuffet. Så er det mere princippet.

Brian

Fra 4621 Gadstrup
Tilmeldt 6. Jan 10
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:39

Du kan bruge den nye hjælp til iværksættere, Amino Regnskab, hvor der er skabeloner til rykkerskrivelse 1,2 og 3.

http://www.amino.dk/regnskab/Finans/Skabeloner.aspx

Mvh.

Jonas

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 16:29

Der er ikke moms på rykkergebyrer. De 100 kr. pr. stk. som du må sende 3 af med 10 dages mellemrum samt inkassogebyret på 100 kr. som du må tage i gebyr for at sende sagen til inkasso er alle uden moms.

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 15:18

Jeg har nogen koncepter, du må få.

Send mig en mail, og så sender jeg det til dig.

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L).

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)