Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, B-skat, konsulentydelser

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har brug for lidt vejledning inden jeg går til SKAT !!

Jeg har lavet en aftale med et kinesisk firma, der i korthed går ud på, at jeg agerer som deres konsulent i Europa. For denne ydelse får jeg et fast månedligt honorar. Omkostninger i forbindelse med representative ydelser, samt hotel og forplejning i forbindelse med rejser, bliver afholdt af Kina. Øvrige omkostninger i forbindelse med udøvelse af konsulenttjenesten skal jeg afholde, f.eks. drift af hjemmekontor, telefon, forsikringer, pension, m.v..

Ydelsesforholdet er udelukkende baseret på "brain-capasity"  -  dvs at der ikke er fysiske varer af nogen art  i forholdet.

Det er aftalt, at jeg ultimo måneden, fakturerer mit honorar samt dokumenterede udlæg for representative omkostninger.

I skatteteknisk henseende, er jeg på denne baggrund ret overbevist om, at jeg skatteteknisk betragtes som "lønmodtager", eftersom der ikke er en risiko forbundet med erhvervelsen af månedlige honorar.

Men hvad med moms og skat ?

1) Skal der betales moms af min konsulære ydelse ?

2) Hele indtægtsgrundlaget, er det at betragte som B-indkomst ?

3) Hvilken dokumentationspligt fordrer SKAT i forhold til B-indkomst ?

4) Vil SKAT betragte refusionen af mine udlæg som B-indkomst ?

På forhånd tak for svar -

Venlig hilsen Zillast

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 23:27

Jeg ville nu nok spørge skat, men jeg kan nok svare på spørgsmålene:

Mine svar er baseret på, at du er selvstændig erhvervsdrivende. Er du ikke det, og har du ikke anden indkomst end hvad du får i Kina, vil det være et ansættelsesforhold vi er ude i, og så er det A-skat du skal betale.

1) Nej, der skal ikke moms på dine fakturaer, da du sælger dine timer til udlandet udenfor EU. Du skal angive salget som salg til udlandet på momsangivelsen

2) Ja, hele indtægtsgrundlaget er at betragte som omsætning i virksomheden / B-indkomst

3) Forstår jeg spørgsmålet ret, er dokumentationen din faktura

4) Ja, men dine udgifter bliver jo også bogført, så du bliver ikke beskattet, da der ikke fremkommer et overskud

Håber det var svar nok :)

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SusanneK.nu:
1) Nej, der skal ikke moms på dine fakturaer, da du sælger dine timer til udlandet udenfor EU

Jeg ved godt, at dette som regel bliver resultatet, men det er vigtigt at være opmærksom på, at dette ikke er "reglen".

Intellektuelle ydelser er omfattet af momslovens § 21d. Disse kan leveres momsfrit til kunder uden for EU forudsat at ydelserne ikke helt eller delvist udnyttes i Danmark (momslovens § 16, stk. 3).

Vh
Lars

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:37

Tusinde tak Lars - jeg var ikke obs på ML § 16, stk. 3. Men så har jeg lært noget nyt idag Yes

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)