Hej, Jeg har for nylig registreret enkeltmandsvirksomhed sideløbende med studierne da jeg har tænkt mig at importere varer fra Hong Kong og sælge dem på min webshop. Da jeg her under opstarten ikke mener det i mit tilfælde er realistisk at bestille containervis hjem fra diverse firmaer i Hong Kong har jeg tænkt mig at bestille ordrer på 20-100 enheder fra forskellige sælgere på Ebay og se hvordan det går. Jeg er sikker på idéen nok skal give en fin avance, men jeg er bange for at få problemer med at bogføre korrekt, så jeg har et par spørgsmål: Hvad skal jeg som minimum have med i bogføringen når jeg køber en vare af en kinesisk sælger og betaler med Visa-kortet over Paypal? Hvordan får jeg told og importmoms til at "stå det rigtige sted" når ordren og betalingen har fundet sted tre uger tidligere? Hvordan indberetter jeg de varer der ikke bliver fanget i tolden? Jeg føler mig ret grøn så jeg anskaffer mig "Få styr på bøvlet" inden for de næste par dage, men jeg håber stadig nogen kan hjælpe med et par tips til min specifikke situation med import fra 3. lande. Med venlig hilsen Anders |
Du kan læse lidt om momsreglerne her, hvor det er til at forstå: http://www.emomsen.dk/moms-inden-og-udenfor-eu/,
Men ellers ville jeg nok lige tage en snak med skat, og så lige omformulere den med tolden :)
Du skal sørge for at du får en ordentlig faktura og ikke bare en paypal kvittering.
Altså hvis du bliver snuppet i at lave import fra kina, uden at være registreret som importør, kan det godt være at Skat blive lidt stive i nakken. Specielt hvis du ryger ind til torskegilde.
Fint nok at starte i det små, men jeg ville nok undersøge mulighederne for at blive registreret som importør.
Håber det hjælper lidt.