Så skifter Århus navn til Aarhus, ved årsskiftet (eller aarsskiftet?): http://jp.dk/indland/aar/politik/article2226754.ece Jeg har igen anelse om hvad det koster at en kommune skifter navn, men mon ikke det er et millionbeløb? Uden at kende til økonomien i kommunen, kunne man forestille sig at dette beløb kunne bruges til noget langt mere fornuftgt. Nu skal man passe på med at blande lokal- og landspolitik sammen, men når man som jeg går med et ønske om forandring i regeringen, må jeg erkende at det ønske forsvinder som dug for solen, når man ser at det er den slags pjat den røde blok vælger at bruge penge på. Så kan man ikke lade være med at overveje hvad de kan finde på, når de sidder og fordeler pengene i den helt store pengekasse :o) Gad vide hvad det næste bliver? Biler ud af byen, gerne erstattet af oksekærer som hører til den tid hvor man brugte dobbelt-a? Man undres (eller jeg gør i hvert fald) |
Ud over, at jeg personligt synes at ændringen af bynavnet fra Århus til Aarhus er et gigantisk spild af penge til ignen verdens nytte, er det ikke den store katastrofe for byen. Udlandet vil næppe lægge mærke til det.
Se bare i byen Aalborg, som før hed Ålborg. For en del år siden valgte Aalborg at skifte tilbage til at blive stavet med Aa.
Det kostede en kæmpe formue i udskiftning af vejskilte, tryksager m.m.
Nogen gør i aften grin med, at Århus' officielle "hovedkontor" i fremtiden vil blive stavet "Aarhus Rådhus" .. noget med Aa og noget med Å. Det er da et bevis på, at ingen udenforstående vil kunne holde rede på den sproglige syntaks.
Det næste er vel, at vi af hensyn til turismen og online verdenen skal ændre Ølstykke til Oelstykke og Ærø til Aeroe.
Dbh. John