Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aarhus..

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Så skifter Århus navn til Aarhus, ved årsskiftet (eller aarsskiftet?): http://jp.dk/indland/aar/politik/article2226754.ece

Jeg har igen anelse om hvad det koster at en kommune skifter navn, men mon ikke det er et millionbeløb? Uden at kende til økonomien i kommunen, kunne man forestille sig at dette beløb kunne bruges til noget langt mere fornuftgt.

Nu skal man passe på med at blande lokal- og landspolitik sammen, men når man som jeg går med et ønske om forandring i regeringen, må jeg erkende at det ønske forsvinder som dug for solen, når man ser at det er den slags pjat den røde blok vælger at bruge penge på. Så kan man ikke lade være med at overveje hvad de kan finde på, når de sidder og fordeler pengene i den helt store pengekasse :o)

Gad vide hvad det næste bliver? Biler ud af byen, gerne erstattet af oksekærer som hører til den tid hvor man brugte dobbelt-a? Big Smile

Man undres (eller jeg gør i hvert fald)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 22:52

Ud over, at jeg personligt synes at ændringen af bynavnet fra Århus til Aarhus er et gigantisk spild af penge til ignen verdens nytte, er det ikke den store katastrofe for byen. Udlandet vil næppe lægge mærke til det.
Se bare i byen Aalborg, som før hed Ålborg. For en del år siden valgte Aalborg at skifte tilbage til at blive stavet med Aa.
Det kostede en kæmpe formue i udskiftning af vejskilte, tryksager m.m.

Nogen gør i aften grin med, at Århus' officielle "hovedkontor" i fremtiden vil blive stavet "Aarhus Rådhus" .. noget med Aa og noget med Å. Det er da et bevis på, at ingen udenforstående vil kunne holde rede på den sproglige syntaks. Skype-Smile

Det næste er vel, at vi af hensyn til turismen og online verdenen skal ændre Ølstykke til Oelstykke og Ærø til Aeroe.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 23:05

John Nielsen:

Det næste er vel, at vi af hensyn til turismen og online verdenen skal ændre Ølstykke til Oelstykke og Ærø til Aeroe.

Ja, vi har vist et stort arbejde foran os. Østerbro i København, er også en udfordring. Dog ikke større, end at jeg har konstateret, at der er mange udlændinge der ikke har problemer med at finde Parken ved landskampe, større arrangementer osv. Men det er da gaaet indtil videre .o)

Men okay, der er vel en grund til at man kalder det Århus historier, når man fortæller om noget der er virkeligt dumt..

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4780
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 23:16

igang:

Men okay, der er vel en grund til at man kalder det Århus historier, når man fortæller om noget der er virkeligt dumt..

Nu er Århus som nævnt ikke den første by, der kaster en formue efter den lette kosmetiske ændring i bynavnet,
Så det er vel i virkeligheden en Aalborg historie. Skype-Wink
Den sønderjyske storby Aabenraa har også været igennem den samme kamp om Aa/Å

Et citat Wikipedia:
"Aabenraa er ligesom Aalborg en af de danske byer, hvor der har været strid om stavemåden. Retskrivningsreglerne anbefaler Åbenrå, men sideformen Aabenraa er nu også tilladt (i Retskrivningsordbogen står den i parentes). I den officielle stednavneliste står der også Åbenrå, men med en note om at "den lokale kommune ønsker å, Å skrevet som aa, Aa". Kommunen og mange lokale borgere foretrækker Aabenraa. Undervisningsminister Bertel Haarder og kulturminister Mimi Jacobsen bestemte i 1984, at kommunerne selv kunne vælge stavemåde, hvilket gik imod stednavneudvalgets og Dansk Sprognævns råd.

Stavemåden med Å blev indført efter retskrivningsreformen i 1948. Aabenraa kæmpede stærkt imod det nye bolle-å, da byen helst ville bevare sin plads allerøverst i navnelister. "

Citat slut.

Dbh. John

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Find mig på LinkedIn

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 01:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som indfoedt og aerke aarhusianer kan jeg kun sige SUK naar vi nu braender recurser af paa at SEO optimere bynavne udenfor soegemaskinerne.

Saa kunne man da lige saa godt have gaaet hele vejlen og tilfoejet .dk til alle stednavne i Danmark.dk og for den sags skyld have tildelt alle borgere en ip adressen fremfor et cpr nummer eller endnu bedre udliciteret kort- og matrikelstyrelsen til dk-hostmaster.dk.

Personligt syntes jeg det er underholdende at modtage kaffer fra hele verden paafoert labels hvor man ihaerdigt har forsoegt at finde substitutter for det gamle bolleaa - alle pakker er kommet frem tiltros for at der baade har staaet danmark og ikke denmark,  +rhus og att Soeren... naa ja maaske lige bortset fra den gang hvor postmanden tog fejl af postnummeret - men det er jo noget helt andet.

De bedste kaffe hilsner
Soeren

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 01:50

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 02:33

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Det bliver nok at man oversætter de danske bynavne til direkte engelsk - F.eks kan Århus så blive til Yearhouse !

http://www.elkan.dk/sprog/ordleg_danske_byer.asp

... mon også KøbEnHavn ->BuyAPort

Dennis

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:42

Kaffe & Co:
Saa kunne man da lige saa godt have gaaet hele vejlen og tilfoejet .dk til alle stednavne i Danmark.dk og for den sags skyld have tildelt alle borgere en ip adressen fremfor et cpr nummer eller endnu bedre udliciteret kort- og matrikelstyrelsen til dk-hostmaster.dk.

Du skal passe meget paa, med hvad du oensker. Aarhus Byraad kigger maaske med, og man ved tilsyneladende ikke hvad de kan finde paa :o)

Men da jeg kan se at de ikke ønsker "ø" fjernet fra deres alfabet, formoder jeg at de har hentet inspiration til den den fremtidige stavemåde, i 17- 18 hundrede tallet, hvilket jo er meget interessant. Så burde man gå all-in, og indføre den komplette stavemåde fra den gang. Der havde man også et umådeholdent brug af versaler, så det synes jeg vi skal have indført ved samme lejlighed. Jeg må hellere finde min gamle "Takt og Tone" af Emma Gad frem fra gemmeren, så jeg også fremover vil være istand til at kommunikere med de meget internationale århusianere.

Jeg kan dog stadig undre mig over, at det for Københavnske virksomheder er muligt at kommunikere med omverdenen uden at skulle bruge en formue på navneskift, men ikke i Århus. Jeg har i hvert fald ikke hørt at der skulle være stillet forslag om at ændre stavemåden.

Men Michaels forslag med at ændre alle bynavne til engelsk, kunne være meget sjov. Så ville der også være lidt mere lir ved at bo i Beertown. Men Eelcastle lyder sgu bare så vugært :o)

Fra Brønshøj
Tilmeldt 21. Oct 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 10:58
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Haha... Sjovt dette emne er kommet som indlæg herinde. Sad netop den ene dag og bare ventede på det ville ske. Tænk at man har så meget "fritid" og "overskud" i Århus kommune til at bruge masser af tid og energi på dette spørgsmål. Med alt respekt for historien og deres tidligere brand i århus aka. Aarhus. Ja så tager jeg hatten af for dette. 

Nu er jeg ikke bekendt med hvad der rør sig i Århus lokal samfund eller deres politik, men gad vide om de faktisk er Dk. eneste meget velfungerende kommune, som ikke slås med budget nedskæringer, arbejdsløshed, nedslidte offentlige bygninger, for dårlig pasning af unge samt ældre, og  den geniale genistreg fra statens side af som så fint hedder nulvækst politikken, ikke har ramt Århus aka. Aarhus som den ENESTE kommune i landet. 

Ja myten om en yderst velfungerende kommune, hvor Å eller Dobbelt A åbenbart betyder aller mest fortsætter....

Mvh. Jonas Bonde

Så længe bolden er rund...... Kan alt ske...!!!!

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 11:09

Jonas Bonde:

Haha... Sjovt dette emne er kommet som indlæg herinde. Sad netop den ene dag og bare ventede på det ville ske. Tænk at man har så meget "fritid" og "overskud" i Århus kommune til at bruge masser af tid og energi på dette spørgsmål. Med alt respekt for historien og deres tidligere brand i århus aka. Aarhus. Ja så tager jeg hatten af for dette. 

Nu er jeg ikke bekendt med hvad der rør sig i Århus lokal samfund eller deres politik, men gad vide om de faktisk er Dk. eneste meget velfungerende kommune, som ikke slås med budget nedskæringer, arbejdsløshed, nedslidte offentlige bygninger, for dårlig pasning af unge samt ældre, og  den geniale genistreg fra statens side af som så fint hedder nulvækst politikken, ikke har ramt Århus aka. Aarhus som den ENESTE kommune i landet. 

Ja myten om en yderst velfungerende kommune, hvor Å eller Dobbelt A åbenbart betyder aller mest fortsætter....

Mvh. Jonas Bonde

Mon ikke det kan have noget at gøre med alfabetisk rækkefølge..

Å ligger i bunden og ingen bryder sig om at være bundskraber.

Aa ligger i toppen, hvor vi alle gerne vil være.

mvh   Geeked

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)