Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En grundig nøgleordsanalyse - hvad er jeres holding?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har arbejdet med SEO i en del år nu og har også i den tid flere gange været involveret i at købe ydelser fra andre seo-bureauer i forbindelse med andre markeder end Danmark.

Jeg er dog gentagende gange blevet skuffet over det sløsede arbejde der er blevet leveret fra ellers velrenommerede internationale seo-bureauer eller eksperter fra Danmark som tager munden for fuld når de siger at de kan håndtere de udenlandske markeder.

Denne gang handler det om en af mine kunder som har fået udarbejdet nøgleordsanalyser, fra et rimelig velrenommeret internationalt bureau, for 8 markeder: USA, Canada, UK, Irland, Australien, Indien, Kina og Hong Kong. Alle med fokus på det engelske sprog.

Jeg syntes at de lavede følgende fejl:

• De var ikke grundige nok i forhold til den indledende ekplorative analyse og analyserede kun omkring 50 nøgleord i hvert marked. Set i forhold til min efterfølgende analyse (med 500+ kombinationer) har de fx overset de 5 ud af 10 søgeord der har flest søgninger.
  • Datagrundlaget er forkert: De baserer vurderingen af søgevolumen på data fra Google AdWords men indstillet til den fleksible søgeordstype. Dette betyder at de akkumulerer en masse søgninger hvoraf de fleste ikke er relateret til den konkrete søgning. Her mener jeg at det er afgørende at man kun kigger på [eksakte søgninger] eller i nogen tilfælde "søgeordssætninger".
  • Beslutningsgrundlaget er for snævert: De baserer alt på søgevolumen og kigger ikke på andre parametre som konkurrencen eller relevans (fx i form af konverteringsgrader).

Jeg syntes naturligvis at det er super ærgerligt for min kunde at de har betalt så mange penge for noget som jeg vil anse som ubrugeligt. Men det er egentligt ikke det jeg vil diskutere.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge alle jer der arbejder med seo:

• Hvor meget går I selv op i at lave en grundig nøgleordsanalyse? og hvorfor?
  • Hvilke parametre kigger I på når I skal prioritere jeres nøgleord? (søgninger, konkurrence, relevans m.v.)
  • Benytter I nogen særlige værktøjer til dette andet end de værktøjer Google stiller til rådighed for os? (fx WebCEO eller SEOMoz)

Jeg ser frem til at høre fra jer og håber at vi kan få en god debat om dette (lidt oversete) emne.

Hvor mange timer brugte du på din sidste nøgleordsanalyse?

• Ingen (jeg arbejder med seo uden at lave nøgleordsanalyse) (30%)
  • 1-3 timer (30%)
  • 4-9 timer (40%)
  • 10-20 timer (0%)
  • 21-40 timer (0%)
  • Mere end 40 timer (0%)
  • Totalt antal stemmer: 10

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som leverandør i markedet oplever jeg desværre, at det er meget svært at få kunderne til at afsætte ret meget tid til keyword analyser - selvom det skam kan være en god ide at gøre det. Ofte får vi kun en enkelt da eller to til det - og så er det begrænset, hvor langt man kan komme.

Det samme kan iøvrigt siges om mange andre former for analyser, som ellers kunne skabe et bedre grundlag for mere effektive strategier. Således vil de fleste hellere bruge flere penge på at skaffe mere trafik, end på at få den trafik de har til at konvertere bedre. Det har jeg selv kæmpet med i 12-13 år.

I sidste ende bliver jeg dog nødt til at lave det, som folk vil betale for :)

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 13:46

Hej Mikkel

Jeg kan godt følge problemstillingen. Kunden vil gerne have value for money og mener at dette ligger i at få top-placeringer. I nogen tilfælde kan det være svært at overbevise en kunde om at det godt kan betale sig at bruge tid på at finde ud af hvilke nøgleord der er mest potentiale i stedet for bare at begynde at optimere.

Jeg er dog ikke løbet ind i problemet så ofte da jeg plejer at være i stand til at overbevise kunden om værdien i at ligge noget arbejde i en nøgleordsanalyse.

Men behovet for en god nøgleordsanalyse vil jeg også mene er meget varierende. Hvis der ikke er meget konkurrence kan man jo bare "skyde" efter det hele. For det meste syntes jeg at SEO er en kunst i prioritering - altid at tage de lavest hængende frugter først - og her kan man nogen gange godt være tilbøjelig til at nedprioritere nøgleordsanalysen, hvilket kan give bagslag i sidste ende.

Men behøver en nøgleordsanalyse at tage mere end 1-2 dage hvis man har de rette værktøjer og har en strømlinet process?

Som jeg ser det kan man opdele en nøgleordsanalyse i 3 dele:

1. Den eksplorative analyse som typisk består i at skabe en lang lang liste over diverse mulige søgeord. Dette kan med fordel startes med en brainstorm ude hos kunden og en efterfølgende opfølgning ved brug af fx Googles keyword værktøj.
  2. Indsamling af data for nøgleordene: Afhængig af situationen kan man lægge vægt på forskellige parametre og indsamle dataen fra forskellige kilder.
  3. Opsætning af målsætninger for hvilke nøgleord man vil starte med at arbejde med.

Hvor vil du bruge mest tid?

Pkt. 2 kan tage absurd lang tid hvis man ikke har de rigtige værktøjer. Men med gode værktøjer kan det være hurtigt overstået. Kan du afsløre hvilke værktøjer du selv arbejder med?

Med venlig hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:27

Det du beskriver lyder på mig som en overfladisk metode til at finde frem til top-keywords. De fleste af mine kunder kender godt dem. Det er ikke her udfordringen ligger.

Jeg har de sidste 10 år arbejdet med en lidt mere avanceret tilgang til keywordnalyser og udviklet egne værktøjer. De virksomheder jeg har mest med at gøre får besøg på 10-tusindvis af keywords. Det som er udfordringen er, at få et overblik over det "sprog" som målgruppen anvender - hvilke former (flertal/entel) bruger de mest? Hvor stor en andel er stavefejl? Hvilke synnonymer bruges frem for andre? Hvilke tillægsord bruges mest for at kvalificere de primære keywords? Osv ...

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 16:52

Ja, det er bestemt overfladisk at inddele en nøgleordsanalyse i kun 3 faser. Men der er jo rigtig mange måder at gribe hver fase an på - flere måder end hvad jeg umiddelbart kan overskue at beskrive.

Det du beskriver mht. til at identificere det "sprog" som anvendes ville i min terminologi ligge under fase 3 i forbindelse med at man vælger (eller opsætter målsætninger for) primære nøgleord, bøjningsformer, variationer, tillægsord mv. Jeg mener det ikke så firkantet som jeg godt kan se at jeg har fået det til at lyde. Men det kan sikkert inddeles på andre måder?

Jeg har også selv udviklet systemer som kan hjælpe med at gennemskue sammenhæng mellem primære nøgleord, tillægsord og geografiske ord med udgangspunkt i data fra AdWord kampagner om visninger, besøgende og konverteringer. Det er rimelig low-tech, og  kunne med fordel udvides til fx også at gruppere bøjninger og stavefejl og medtage parametre om konkurrencen. Men hvorfor er der ikke nogen der allerede har lavet sådan et system?

Med venlig hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:05

Martin Poulsen:
Men hvorfor er der ikke nogen der allerede har lavet sådan et system?

Det har jeg, som sagt - og systemet leverer også nogle fine lange rapporter, med grafer og alt muligt lir, til dem der ønsker det :)

- Men som med de fleste af mine super-tools er det ikke noget jeg sælger seperart - det er noget der følger med den rådgiving jeg og mit team yder.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 23:28

Mikkel deMib Svendsen:

Martin Poulsen:
Men hvorfor er der ikke nogen der allerede har lavet sådan et system?

Det har jeg, som sagt - og systemet leverer også nogle fine lange rapporter, med grafer og alt muligt lir, til dem der ønsker det :)

- Men som med de fleste af mine super-tools er det ikke noget jeg sælger seperart - det er noget der følger med den rådgiving jeg og mit team yder.

Jeg skulle måske have spurgt: Hvorfor er der ikke nogen der allerede har lavet sådan et system og sælger ud af det?

Men det er da lidt trælst at skulle lave sit eget system. Ikke fordi at det ikke ville være sjov eller at jeg ikke har ideer nok eller at det er muligt. Det er bare ærgerligt at vi skulle opfinde den dybe tallerken igen.

Jeg kan meget godt lide ideen om SEOMoz og for den sags skyld SEO Supporten, men ser frem til at der kommer nogen mere fuldendte værktøjer til bl.a. nøgleordsanalyser :)

Med venlig hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:02

Martin Poulsen:
Hvorfor er der ikke nogen der allerede har lavet sådan et system og sælger ud af det?

Alle de så ABOLSUT bedste tools der findes i branchen er ligesom mange af mine ikke nogle der tilbydes offentlig adgang til. Jeg tror det bl.a. skyldes ...

1) At det kræver mindst 2-3 gange så meget udvikling, at udvikle et tool, så det kan bruges af andre (usability, betalingssystemer, sikkerhed osv)

2) At det er et kæmpe arbejde at sælge tools på en måde så det ender med at give overskud. Og mange af dem der udvikler de her tools har slet ikke lyst, eller måske kompetencer, til at påtage sig den opgave.

3) At der kan være visse strategiske fordele, som rådgiver, ved at nogle værktøjer kun er tilgængelige for egne rådgivningskunder. Det skaber en "positiv login" - for hvis kunderne vælger en dag at gå, så mister de også de dejlige værktøjer :)

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 11:15

Det virker jo umiddelbart til at der er et markedspotentiale i at udbyde den slags værktøjer (hvilket du jo også så småt er begyndt på?).

Jeg får lyst til at starte en ny virksomhed :)

Men er der virkelig ikke andre der har en holdning til nøgleordsanalysen?

Med venlig hilsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:22

Martin Poulsen:
Det virker jo umiddelbart til at der er et markedspotentiale i at udbyde den slags værktøjer (hvilket du jo også så småt er begyndt på?).

Ja, måske - men som sagt kræver det en sørens masse resurser. Jeg har selv brugt noget der ligner 2-4 millioner på de ting jeg udbyder, og SEOMoz har været ude og hente et tocifret millionbeløb for at få deres ting op at stå. Dem der har forsøgt sig med meget små midler dør som regel inden de kommer så langt.

Men har du midlerne - eller adgangen til det, og ved du hvad en tilstrækkelig stor målgruppe ønsker, og kan du få dem til at betale, så er der da bestemt muligheder.

"SEO Tools" markedet er vuderet til at stige til $6 milliarder indenfor de næste par år alene på det Amerikanske marked. Så det er ikke et uinteressant marked at gå efter. Men det er som sagt bare ikke let eller billigt - det tror jeg alle der har forsøgt sig med den slags kan skrive under på :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)