Hej med jer alle
Jeg har pt. en virksomhed som kører fornuftigt og kan klare sig. Jeg har haft mange ideer løbende, og jeg er nu stødt på en af de idéer jeg ikke kan "skyde ned". Jeg har fået en idé jeg gerne vil føre ud i livet, men det kræver følgende, som jeg ikke har så meget forstand på og håber derfor i kan hjælpe. Svar venligst tilbage med henvisningerne til tallene nedenfor. 1) Ideen kræver et større call center og skal kunne håndtere op til omkring 2. mio mennesker i DK iløbet af de næste 2 år efter lanceringen af produktet. (Har regnet mig frem til at det kræver ca. 50 medarbejder 8 timer i 264 dage om året) Det betyder ikke det store om det er lidt -+ men det er ca deromkring. (Nærmere regninger på dette vil self komme med tiden, jeg ved bare nu at jeg skal have et center dertil) Jeg ved ikke lige nu hvor mange kunder der vil komme af gangen, men når jeg først har tænkt mig at lancere service ydelsen så tror jeg der vil være en stor strøm af kunder på samme tid, derfor vil jeg også gøre klar til at modtage mægden af kunderne, så det ikke bliver en negativ oplevelse for kunderne fra start af. Tillid loyalitet betyder alt for virksomheden. Derfor vil jeg gerne have at det er stabilt fra starten, selvom jeg ved man aldrig kan forvente et 100 % stabilt system altid. Spørgsmålet er så, hvordan kan jeg nu fra der hvor jeg står, komme over og finde 50 sælgere/kundeservice medarbejdere til at arbejde i et call center ??? Det er et kæmpe skridt fra der hvor jeg står nu. Hvordan kan jeg få råd/vejledning i organiseringen af det hele??? Så mange medarbejdere, HR afdeling, Økonomi afdeling, Salgsafdeling, osv osv.. Hvordan gøre de større firmaer der har udviklet sig med tiden? Fx just eat? (Det er iøvrigt slet ikke i den branche så det er ikke derfor jeg spørger).
2) Rent økomisk, så er det et kæmpe projekt, som koster mange mange penge. Jeg tror så meget på ideen at jeg er villig til at investere alt hvad jeg har opbygget nu, som har værdi af over 1,5. mio kr mindst! Dvs jeg brænder virkelig for ideen og villig til at satse alt. Jeg ved dog også at det kommer til at koste langt over alt det jeg har, så skal jeg låne i banken, men hvad anbefaler i ? Skal man have en investor ind over? Hvordan får jeg kontakt til denne? Hvordan kan jeg sikre mig at han ikke kopiere eller vidergiver min idé til andre og siger pænt nej tak til at være investor? Hvilke fordele og ulemper har jeg ved at have en investor til at kigge min idé igennem og evt. have en investor iforhold til at låne penge i banken, hvilket jeg er itvivl om overhovedet vil låne så mange penge ud. Det skal være nok til at dække medarbejderene, samt inventar, lokaleomk. og reklame som der skal bruges mange penge på for at formidle budskabet på. 3) Hvilke overvejelser skal man gøre sig før man inddrager en partner i sådan en sag. Jeg har jo selv idéen og ved hvordan hovedforløbet skal ske i virksomheden, dog har jeg måske ikke forstand på hvordan lovgivningen er på området, hvordan edb systemet skal virke, hvor jeg skal reklamere mest på hvilke måder. Altså alle de detaljeret ting vil jeg hellere have en der er prof. til at kigge på, selvom jeg nok vil kunne lave meget af det selv, dog skal jeg jo prioritere min tid. 4) Kan man have patent på en idé der ikke er ført ud i livet endnu?
Det var det jeg havde i hovedet lige nu. Indtil videre har jeg haft en enkeltmandsvirksomhed som jeg har kørt i 3 år og det har været med sved og tårer så jeg ved hvad det kræver, dermed ved jeg også hvad der skal til for at få et projekt til at lykkes. Jeg har dog ikke prøvet at kaste mig ud i projekter af denne kaliber. Det bliver stort og jeg glæder mig så meget til at komme igang.
Please ingen nedladende kommentarer, hvis jeg har spurgt forkert, så spørg venligst hvad jeg mener, så vil jeg prøver at uddybe. Har skrevet indlægget her som noget af det aller sidste inat så hav forståelse for lange arbejdstider :)
Mange mange tak og håber det køre for alle iværksættere herinde :)
Jonas |
Du kan eksempelvis kontakte et allerede eksisterende call center og høre hvad de skal have for sådan en ydelse. Enten som en permanent løsning eller blot som en opstart, så du ikke skal ud og skaffe lokaler og personale uden at have en omsætning. Mange store virksomheder med kundeservice/salg/support funktion har også et ekstern call center tilknyttet til at hjælpe til.
Jeg kan bestemt ikke anbefale at du selv starter et call center, hvis du ikke selv har erfaring fra den branche. Alt efter hvad det er for en service du skal yde, så er er det hårdt at sidde i et call center. Alt fra udvælgelse af medarbejdere til at holde den daglige motivation oppe, kræver en stor indsats.