Hejsa Aminoer =) 2. Hvordan får jeg fat i hans løninfo, har hørt at man selv kan hente skattekort / frikort via skat.dk erhverv, eller skal han skaffe det og sende det til mig eller hvordan? 3. Jeg har søgt lidt omkring lønninger og der faldt jeg flere gange over tråde, hvor ejere af enkeltmandsvirksomheder ville ansætte sig selv og udbetale løn til sig selv. Er der nogen fordel i det overhovedet? I såfald hvilke. For for mig at se er det meget lettere bare at angive overskuddet af virksomheden som indtægt til skat? Eller? (Bemærk at jeg har brugt søgefunktionen men synes ikke jeg kunne finde noget der ramte netop mine spørgsmål selvom jeg er sikker på det findes, måske er jeg bare dårlig til at vælge de rigtige søgeord) |
Hejsa,
Ad 1) Få fat i et lønprogram. Der findes flere forskellige. Multidata og Danløn er nogle af de store. Jeg anbefaler Danløn.
Bogføring gøres ud fra de kvitteringer, som du modtager fra Danløn.
Ad 2) Dine ansatte giver dig deres frikort / skattekort.
Ad 3) Man kan ikke ansætte sig selv i en enkeltmandsvirksomhed. Du har ret i, at hvis man alligevel prøver sig frem med den model, så bliver det meget sværere at administrere, og der er absolut ingen fordele i den model.
Årsagen til at man ikke kan ansætte sig selv er, at man som privatperson er samme juridiske enhed, og man kan som bekendt ikke betale sig selv løn for udført arbejde. Pengene vil ende i samme (skatte-)kasse, også selvom du overfører pengene fra din virksomhed til din privatkonto.
Håber du fik svar, ellers så uddyber jeg gerne.