Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om løn

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 20
Fra  Pandi Web ApS Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer =)

Jeg har et spørgsmål om lønninger i en enkeltmandsvirksomhed. Jeg har min egen lille virksomhed, der dog langsomt vokser sig større, og nu står jeg der, hvor jeg har brug for ekstra arbejdskraft.

1. Jeg har fundet en, som jeg gerne vil ansætte som timelønnet. Mit spørgsmål er så, hvordan administrerer jeg løn i forhold til mit regnskab? Hvordan skal jeg bogføre lønnen, hvad skal jeg være opmærksom på med feriepengeindbetaling, fradrag, skatter osv. så jeg ikke kommer i klemme?

2. Hvordan får jeg fat i hans løninfo, har hørt at man selv kan hente skattekort  / frikort via skat.dk erhverv, eller skal han skaffe det og sende det til mig eller hvordan?

3. Jeg har søgt lidt omkring lønninger og der faldt jeg flere gange over tråde, hvor ejere af enkeltmandsvirksomheder ville ansætte sig selv og udbetale løn til sig selv. Er der nogen fordel i det overhovedet? I såfald hvilke. For for mig at se er det meget lettere bare at angive overskuddet af virksomheden som indtægt til skat? Eller?

På forhånd tak for hjælpen :)

(Bemærk at jeg har brugt søgefunktionen men synes ikke jeg kunne finde noget der ramte netop mine spørgsmål selvom jeg er sikker på det findes, måske er jeg bare dårlig til at vælge de rigtige søgeord)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:04

Hejsa,

Ad 1) Få fat i et lønprogram. Der findes flere forskellige. Multidata og Danløn er nogle af de store. Jeg anbefaler Danløn.

Bogføring gøres ud fra de kvitteringer, som du modtager fra Danløn.

Ad 2) Dine ansatte giver dig deres frikort / skattekort.

Ad 3) Man kan ikke ansætte sig selv i en enkeltmandsvirksomhed. Du har ret i, at hvis man alligevel prøver sig frem med den model, så bliver det meget sværere at administrere, og der er absolut ingen fordele i den model.

Årsagen til at man ikke kan ansætte sig selv er, at man som privatperson er samme juridiske enhed, og man kan som bekendt ikke betale sig selv løn for udført arbejde. Pengene vil ende i samme (skatte-)kasse, også selvom du overfører pengene fra din virksomhed til din privatkonto.

Håber du fik svar, ellers så uddyber jeg gerne. Yes

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:04

Hejsa,

Som jeg ser det vil det nemmeste for dig være at oprette dig som bruger på danløn, her kan nemt og billigt administere lønnen for en eller flere ansatte.

Det koster den nette sum af 15 kroner + moms pr. lønseddel, og de sørger automatisk for skattekort, s-skat feriepenge mv.

Hvis ellers du har behov for hjælp, er du velkommen til at skrive på fb@bachsbog.dk

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:33

hej.

Man skal ikke længere bruge skattekort fra medarbejderen, det indhenter Danlæn eller multidata selv hos Skat.

Der er ingen fordel i at oprette selskab for at løn ansætte sig selv, du fortsætter blot som du hidtil har gjort med

dit udtræk til privat forbrug.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:00

Hej

Proløn er et andet lønbureau, som jeg personligt altid foreslår for mine kunder. Jeg synes, at Danløn er for omstændeligt. Proløn har næsten altid en konsulent ledig, som kan hjælpe dig med spørgsmål - helt gratis.

Michael

Tilmeldt 2. Feb 10
Indlæg ialt: 20
Fra  Pandi Web ApS Skrevet kl. 13:46

Tak for de hurtige svar :) Jeg vil kigge lidt på de forskellige lønsystemer.

Nu er det sådan, at ham jeg ansætter skal arbejde hjemmefra da jeg ikke rigtig har noget kontor af nogen art, er der noget jeg skal være opmærksom på med det?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:36

Hej!

Et regneark kan også gøre det...med en ansat.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)