Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd søges

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har et aps samt  holding selskab.

I aps er der betalingsproblemer, hvis vi indgir korkursbegæring vil de hente midlerne fra holding selskabet?

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 23:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er på ingen måde ekspert i dette område så dette skal ikke ses som andet end min opfattelse af tingene.

Jeg har forstået, at det netop er for at undgå at miste værdierne i holdingselskabet, at man bygger konstellationen med et holdingselskab og et ApS.

Ellers var der jo ikke meget grund til at oprette dem begge.

Der er sikkert en jurist der snart kan bekræfte det her i tråden.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:19

Korrekt, de kan ikke hente værdier i holdingselskabet, med mindre I har handlet svigagtigt, eller trukket en masse penge ud, og som følge deraf er kommet i pengeproblemer i driftsselskabet.

Dog vil jeg sådan rent moralsk opfordre jer til at betale de penge I skylder, når nu I har pengene stående i holdingselskabet.

Hvorfor mener du, at det er andre personer, som skal miste penge på at I har dummet jer, når I samtidig har pengene til at betale?

Men rent juridisk hæfter ejerne af et selskab (i dette tilfælde holdingselskabet) ikke for mere end hvad der er indskudt i selskabet, og I kan derfor med loven i hånden "grine af alle de fjolser", som taber penge på at I ikke gider betale for de varer / ydelser I har fået leveret.

Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 01:59

Det kan komme på tale at holdingselskabet ryger ved samme lejlighed, hvis der umiddelbart fra ledelsens side (ejerens af aps´et) er disponeret således, det giver mistanke om midlerne er fjernet for at sætte dem i sikkerhed.

Det ses tit i forbindelse med personlige konkurser mv., hvor manden overdrager mere eller mindre alle aktiver til konen, men hvis det ikke er i ”god” tid, således der kan skabes tvivl om hensigten, hvilket betyder sådanne konstellationer kan omstødes ved domstolene.

Det samme gælder selskaber, hvis selskabet erklæres konkurs, kan dispositioner der ligger forud for fristdagen omstødes, hvis der er foretaget udbetalinger ud over det der er normalt (løn mv.) til debitor eller nærtstående personer, dette gælder også selskaber som er ejet af debitor.

Konkursloven § 2, stk. 2 & 3. nærtstående.

2) et selskab og en person, såfremt personen eller dennes nærstående direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af selskabets kapital,

3) to selskaber, såfremt det ene eller dettes nærstående direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af det andet selskabs kapital, eller såfremt en væsentlig del af begge selskabers kapital direkte eller indirekte ejes af samme person eller selskab eller af indbyrdes nærstående personer eller selskaber,

§ 66. Har skyldneren senere end seks måneder før fristdagen til fordel for nærstående i løn, andet arbejdsvederlag eller pension betalt beløb, som åbenbart overstiger, hvad der under hensyn til det udførte arbejde, virksomhedens indtægter og omstændighederne i øvrigt må anses for rimeligt, kan betalingen fordres omstødt, for så vidt angår det overskydende beløb.

Grundreglen er at jo tættere parter er knyttet, jo længere tid før fristdagen kan man gå tilbage og kræve omstødelse.

MVH

René Madsen

Online Marketing - online markedsføring - søgemaskineoptimering og Adwords

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:19

Hej,

Efter det juridiske udgangspunkt så er svaret på dit spørgsmål nej.

Driftselskabet er en juridisk enhed adskilt fra andre juridiske enheder - bl.a. moderselskabet.

Men det er også korrekt, hvad de øvrige skriver her på tråden: Der kan være konkrete omstændigheder der gør, at holdingselskabet helt eller delvist kommer til at skulle betale enten kreditorerne direkte eller til konkursboet.

Men en konkurs er så voldsom. I kan evt. overveje flere andre løsninger.

Jens.

Tilmeldt 1. Jun 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:35

Der 3 måneder tidligere fra solgt kunder(pengene fra salget er kommet til holding selskabet)

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:22

Jamen, så må der vel være en mellemregningssaldo mellem holding og drift (moder og datter) som skal udlignes?

Jens.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:29

Jeg er enig med Jens.

Hvis I har solgt varer, ydelser, aktiver, rettigheder eller hvilket som helst andet i driftsselskabet, og har overført pengene direkte til holdingselskabet, så er det penge som stadig tilhører driftsselskabet, og dermed indgår i et eventuelt konkursbo.

Det vil fremgå af en mellemregningskonto, når bogholderiet er gjort, og jeres kreditorer vil derfor godt kunne hente pengene i holdingselskabet.

Umiddelbart lyder det som om, at I har spekuleret i at holde disse penge væk fra jeres kreditorer, og at I dermed bevidst handler svigagtigt.

Jeg kan kun opfordre jer til at betale de penge I skylder. Hvorfor skal andre påtage sig et tab, når I godt kan betale jeres kreditorer? Det er umoralsk og i jeres tilfælde også ulovligt.

Hvis I lader selskabet gå konkurs, men alligevel ender med at skulle betale pengene til jeres kreditorer, så bliver det rigtig dyrt for jer. Så skynd jer at betale jeres gæld. Det bliver billigst for jer i det lange løb.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som det står ovenfor, så er udgangspunktet, at holdingselskabet ikke hæfter for driftsselskabets gæld.

Der kan dog være situationer, hvor ledelsen i driftsselskabet og/eller ledelsen i holdingselskabet kan komme til at hæfte for driftsselskabets tab eller kreditorerne i driftsselskabets tab, hvis ledelsen har handlet uforsvarligt og derved påført driftsselskabet eller driftsselskabets kreditorer et tab.

Tabet kan f.eks. opstå ved, at man har foretaget for store udlodninger af udbytte eller har fortsat med at drive driftsselskabet, selvom det var eller burde have stået ledelsen klart, at driftsselskabet ikke kunne reddes.

Jeg plejer at tegne tingene op, og har derfor lavet denne korte videoanimation, som giver et overblik over fordele og ulemper ved holdingselskabet. Se til info her:

http://www.cphlawfirm.com/pages/holdingselskab.php
eller på Youtube.com:

Mvh

Karsten

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:56

Hej Karsten.

Tusind tak for en særdeles god præsentation Yes

Den var savnet.

Har gemt din Video og PDF på min PC - så det er klart hvem jeg henvender mig til, når jeg kommer dertil.

Det her er markedsføring når det er bedst.

Venlig hilsen,

Christian

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)