Jeg har skiftet arbejde og har fået primær arbejdsplads på min hjemmeadresse. Det er et ganske alm. paracelhus hvor jeg har et kontor på ca. 10 m2 ud af et samlet areal. Altså er der ingen speciel hoveddør eller lign. Jeg er IT konsulent hvor jeg primært skal arbejde hjemmefra eftersom at firmaet ikke har nogle lokaler de stiller til rådighed.
Jeg har læst mig frem til at jeg kan trække følgende fra:
- Ejendomsværdiskatten - El - Vand (nu er der ikke noget vand derinde, så det dropper jeg :))
Det er ca. 6% af boligarealet vi snakker om.
Hvad skal der gøres rent praktisk? Jeg skal tage 6% af ovenstående og taste ind på tastselv.dk ?
Det kommer helt an på hvordan forholdene er. Har du kontor o.l. til rådighed i virksomheden, eller er hjemmekontoret din eneste arbejdsplads. Jeg har i nogle situationer fået godkendt fradrag for lønmodtagere hvor de har virket som repræsentanter eller konsulenter for en virksomhed beliggende i eks. Jylland uden egentligt kontorsted herovre.
Selvom du ikke har spurgt om det, vil jeg da lige fortælle, at din hjemmearbejdsplads er omfattet af alle arbejdstilsynets regler for arbejdspladser, fordi du arbejder der jævnligt (og f.eks. mere end en enkelt dag om ugen) og ikke har nogen anden hovedarbejdsplads. Det er din arbejdsgiver, som har ansvaret for, at tingene er i orden, og hvis I har et sikkerhedsudvalg, skal de komme på kontrolbesøg.
Det var bare lidt bonusinfo - fordi jeg alligevel lige er ved at undersøge nogle ting i den afdeling.
Arbejdstilsynet og såkaldte APV vurderinger er noget fanden har skabt.
Ud fra det du siger så mener jeg du er berettiget til fradrag forudsat at du kan sandsynliggøre at rummet kun anvendes arbejdsmæssigt.
Grunden til at man er så strikse med lønmodtagere er at man har en fornodning om at arbejdsgiveren betaler det der er behov for . Ett yderligere tiltag for at styrke argumentationen kunne være at lade arbejdsgiveren betale en leje for kontoret til dig. Evt. i forbindelse med at du vælger at gå permanent ned i løn. På den måde får du også flyttet løn fra personlig indkomst til kapitalindkomst.