Hej Aminoer, Da jeg nu for alvor er ved at finde ud af hvilken jungle det er at starte virksomhed bliver jeg nødt til at komme med mit første indlæg på amino.dk Min plan er meget simpel: Købe varer hjem fra Kina over Ebay, og sælge dem på min webshop. Ind til videre har jeg bestilt et par småting for at se kvaliteten hos forskellige forhandlere og de er så småt begyndt at dukke op. Derudover har jeg opsat en osCommerce webshop der i øjeblikket er sat op til at fungere med kreditkortbetaling over Paypal, samt kontooverførsel. Nu sidder jeg så lidt fast, for jeg vil gerne gøre det rigtigt fra starten, så Skat ikke kommer efter mig. Hver gang jeg finder svar på nogle af mine spørgsmål dukker der simpelthen bare flere op. Derfor håber jeg på at kunne få svar på et par af mine bekymringer herinde. 1) Momsregistrering & regnskabspligt Som jeg har forstået det kan jeg selvom min opsætning ikke forventes at overstige 50.000kr ikke slippe udenom regnskabspligt. Hvilke krav er der til mit regnskab? Er et print af en kvittering fra Ebay nok til at dokumentere en transaktion? Er der open source/gratis regnskabsprogrammer der ikke er helt forfærdelige? 2) Told & importvirksomhed Da jeg bestiller ting fra Asien skal jeg vel registreres som importør selvom jeg bestiller dem over Ebay. Hvad skal jeg være særligt opmærksom på når jeg skal importere varer fra lande udenfor EU? Hvordan får jeg det til at passe hvis min leverandør skriver en helt anden værdi(lavere) på pakken end der står på mit print fra Ebay, eller for den sags skyld skriver det som "gave"? Hvad/hvordan indberetter jeg korrekt til Skat? 3) Low budget virksomhed Ind til videre har jeg ingen udgifter haft på idéen udover mine prøvekøb. Da jeg selv har en server stående privat og jeg kører osCommerce har det heller ikke kostet mig noget at starte webshop udover 100kr for domænet. Men kan jeg ikke trække noget fra i form af udgifter til internet, strøm og lignende selvom det er min private server det ligger på? Hvordan får jeg lige det regnskab til at gå op, også med privaten? Det er jo alligevel de færreste virksomheder der har helt gratis hosting. Jeg er lidt irriteret over osCommerce ikke kan finde ud af at skrive fakturanumre på - eller for den sags skyld i den rigtige rækkefølge. Kun ordrenumre kan den finde ud af, men der kommer jo en hel del annullerede ordrer og så kommer de ikke til at være fortløbende, øv øv. Hvordan klarer jeg det? Igen - open source / gratis regnskabsprogram jeg let kan få til at køre med osCommerce?
4) Betalingsløsninger Får jeg problemer i forhold til regnskabet når jeg tager imod betaling over Paypal? Hvordan håndterer jeg de flere forskellige valuta jeg kommer til at handle i? Er det nødvendigt med en separat bankkonto til virksomheden? Hvad er den billigste danske betalingsgateway og hvad stiller PBS/NETS/hvadenddenuhedderidag af krav for at tage imod Dankort? Har hørt noget om at skulle stille sikkerhed?!? Jeg har ikke ret meget lyst til at investere i en løsning til 500kr+/md før min omsætning har nået ~20.000kr
Håber ikke det er for mange spørgsmål på én gang, men jeg vil jo gerne i gang snart. Situationen er jo sådan set den at jeg er klar til at begynde at tage imod betaling og sende varer ud, men det skal jo gøres rigtigt, så jeg kan vel lige så godt blive registreret fra starten af? Det koster mig vel ikke noget særligt at blive registreret som enkeltmandsvirksomhed/importør? |
Hej.
Faldt lige over dit indlæg. Vil gerne hjælpe dig lidt på vej. Du skal sørge for at få dit CVR nr med det samme så du kan trække indkøb fra. Du skal også registreres som importør ved Told og Skat samt post Danmark med det samme. Ellers tilbageholder de bare dine varer P.ga Told Det er gratis for begge dele.
Så skal du købe et regnskabs program der hedder start-regnskab. Koster ca 500kr Kan lave faktura og Moms og det hele.
Så er du rigtig godt igang.