Hej Jeg har skrevet endnu en artikel til fri afbenyttelse og til inspiration for alle med egen virksomhed. Håber I kan bruge den. Hvis I ønsker den på en blog eller andet, kan jeg fremsende den på en e-mail: Derfor er en god rykkerprocedure vigtig! Det kan forekomme unødvendigt at skrive en artikel om dette emne. Det er jo åbenlyst hvorfor. Ikke desto mindre oplever jeg ret ofte i forbindelse med en ny kunde, at der slet ikke er styr på denne del af virksomheden. Nogle har likvider nok til, at det ikke interesserer dem, andre har for travlt til det og andre igen har bare ikke modet til at tage telefonen og rykke for pengene. Mange synes, at det er ubehageligt at rykke for betaling, men som det forhåbentligt fremgår af det følgende, kan der være helt uskyldige grunde til den manglende betaling. Og pengene har det altså bedst på din konto, ikk'? Hvilken procedure er bedst? Du kan enten ringe, sende et rykkerbrev, sende en e-mail eller lade et bureau stå for hele proceduren. Uanset hvilket metode, du vælger at bruge, er det vigtigste dog at få sat det i system, så det bliver gjort. Personligt synes jeg, at man allerede efter 2 dage skal tage telefonen og rykke for sit tilgodehavende. Så finder man meget hurtigt ud af, hvorfor der ikke er betalt. Undskyldninger er der nok af, men 6 gyldige grunde springer i øjnene:
Hvis han ikke kan, skal du med det samme spørge til, hvornår han så forventer at kunne. Aftal en dato, så han ved, hvad han har med at gøre. Du kan evt. lave en afdragsordning med ham, hvis han er lidt vag i svaret. Hvis han ikke vil, må I udrede misforståelserne eller udbedre fejlen eller hvad der nu ligger til grund for uviljen. Hvis fakturaen er forsvundet eller e-mail adressen har været forkert, giver det sig selv, og du kan forvente betaling et par dage efter, hvis du forsyner ham med en faktura. Hvis han har glemt at printe den ud eller bare har glemt at betale, har du hermed mindet ham om det, og du kan forvente betaling i løbet af et par dage. Michael
|
Hej,
Rigtig godt indlæg.
Jeg vil dog meget gerne tilføje, at man med fordel også kan udnytte de juridiske spilleregler der er for så vidt angår rentekrav, rykkergebyrer m.v., hvis det måtte vise sig, at debitor slet ikke vil betale, og man er nødsaget til at få fogedrettens hjælp til at inddrive beløbet.
Pernille Ørskov