Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gulplade bil?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af alt det med biler... 

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Hvordan ville det være smartest for mig at købe en brugt bil, under 3 ton, som jeg både kan bruge privat og erhvervsmæssigt?

Er det smartest på papegøjeplader, eller ville det være smartest bare at købe en bil helt privat?

 

Jeg har også hørt noget med at hvis man køber en gulplade bil med moms betalt, fra før 1998, så skal man ikke betale misundelseafgift osv.?

 

Nå, men jeg er super i tvivl mht. biler og alt det der. Jeg ved heller ikke hvad man må trække fra i firmaet mht. til bil, og hvad man ikke må?

 

Jeg håber der sidder nogle venlige folk derude, og vil hjælpe mig!! :-)

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Det er lidt svært at anbefale en ordning, når du ikke skriver noget om hvor meget du kører, og hvordan fordelingen er på firmakørsel og privatkørsel.

På min hjemmeside http://www.tal-knuser.dk/bilordning  kan du se en oversigt over reglerne, som måske kan hjælpe lidt.

Ellers er du velkommen til at skrive til mig.

DBH Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen jeg kommer nok til at køre mest privat i den, men også erhvervsmæssigt. Men jeg kører dog i det hele taget ikke så meget igen. Måske 5000-10.000 km om året.

Men jeg kender en fyr som har købt en gulplade bil fra før 1998 privat, så han ikke skal betale misundelsesafgift, og så lejer han den ud til sit eget firma. Er det en god måde at gøre det på?

 

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

Hvis du har bilen privat og har enkeltmandsvirksomhed kan du:

1. Trække de dokumenterede faktiske udgifter fra (forholdsmæssigt efter hvor meget du kører for virksomheden). Hvis du ikke har lavet kørebog, kan der laves et skøn.

eller

2. Bruge Skatterådets satser for skattefri befordringsgodtgørelse (3,56 kr. pr. km). Her skal du lave kørebog.

Normalt -  vil det bedst kunne betale sig at have bilen privat og få skattefri kørselsgodgørelse, når det er en billig bil, og de fleste (dog under 20.000 km pr. år) kilometer køres for firmaet.

Jeg har ikke hørt om ordninger hvor man lejer bilen ud til virksomheden (men prisen må være nogenlunde den samme, som hvis man fordeler udgifterne - og derfor vil det være samme fordel).

DBH Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Tilmeldt 8. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

 

Punkt 1 under Anne Mettes besvarelse er ikke helt korrekt : det er rigtig svært at dokumentere hvor meget du kører erhver og hvor meget du kører privat, derfor altid kørebog og ikke skøn, det vil helt sikkert ved et skattekald blive omstødt :)

 

Og det med at leje bilen ud til din virksomhed, giver ingen mening da du personligt skal have det som indkomst, og virksomheden får det som fradrag (dyt - dyt - skal vi byt? metoden)

 

Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

revisoren på fyn:

Hej Anders

 

Punkt 1 under Anne Mettes besvarelse er ikke helt korrekt : det er rigtig svært at dokumentere hvor meget du kører erhver og hvor meget du kører privat, derfor altid kørebog og ikke skøn, det vil helt sikkert ved et skattekald blive omstødt :)

 

Jeg vil gerne lige tilføje at SKAT normalt anerkender en skønsmæssig opgørelse, der opgøres sådan:
Kørsel mellem hjem og arbejde + kørsel til fritidsbolig + feriekørsel + 8.000 km pr. år.

 

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange gode svar! :-)

Men, derfor kan jeg vel stadig godt købe en bil privat, på gule plader, fra før 1998, og så spare misundelsesafgiften, ikke?

Og så bare huske at føre en kørebog når jeg kører erhvervsmæssigt :-) 

Trækker man så bare de 3,(et eller andet) kr. fra i firmaet, eller hvordan fungeret det sådan rent praktisk?

Tilmeldt 8. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

 

Det er korrekt at det med de 8000 km ´, men det var tidligere hen...

Nu om dage forlanger de langt mere omkring kørselsdokumentation, og i særdeles hed hvis privat kørsel er under 8000 km

Fra Roskilde
Tilmeldt 11. Mar 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det ikke rigtigt at man ikke skal betale andet til staten end vægtafgift, hvis bilen er fra før Juni 1998? Man slipper for misundelsesafgift osv. ikke?

Tilmeldt 8. Sep 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

det er lidt omstændigt at skrive her i dette forum om dette store emne, der er lige så mange svar som der er spørgsmål, og da  det er et område  som er ret så nuanceret, alt afhængig af hvilken løsningsmodel der lige netop passer til dig, så kan der ikke svares generelt.

Måske skal du læse lidt mere på nettet evt. google ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)