Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aldersdiskrimination

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 06:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kom til at tænke på om det er lovligt at give alderen i rabat ligesom den der brillebutik reklamerer med i TV. Er aldersdiskrimination ikke ulovligt på lige fod med kønsdiskrimination og racediskrimination. Der var en ejer af en grillbar, der på et tidspunkt blev dømt for ikke at ville sælge mad til tyskere, så vidt jeg husker - er det ikke det samme? Og er det ikke kønsdiskrimination, hvis piger kan kommer gratis ind på et diskotek og fyrene skal betale entre?

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:47

Umiddelbart ville jeg give dig helt ret, fordi dit argument lyder rigtigt, men det med alderen er der mange der bruger som et redskab. Tænk bare på bilforsikring eller forsikring i det hele taget. Da jeg troede jeg skulle købe en gammel VR6'er, med postnummer 2800 og en alder på 20 år, blev jeg klogere! Men havde jeg boet på landet var det meget billigere, lige så hvis min alder blot havde været 3-5 år højere. Det er vel også diskrimination? Men alle forsikringsselskabnerne gør det :-)

Eller så lad os gå i en lidt anden bold gade, hvad med bankerne, de må nægte at udstede forskellige kreditkort, såfrem de bare ikke tror du har betalingsevnen. Og så sådan en 20-årig iværksætter som mig, jeg får tilbuddet flere gange om året, om jeg ikke vil låne penge til et eller andet - det er vel også diskrimition, når mennesker der tjener ligeså meget eller mere, næsten slet ikke kan låne??

Tror bare vi skal indse at mange virksomheder i Danmark, i praksis kan gøre næsten hvad der passer dem, medmindre der virkeligt er faldet mange domme, så vil det jo naturligvis noget ikke være lige til højreforden :-)

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 07:59

Jannik, de punkter du kommer med hænger ikke helt sammen med de ting som Nicolaj nævner. Han nævner direkte at man skal være så og så gammel for at få den og den mængde rabat, og at piger kommer gratis ind på diskoteker mens mænd skal betale for det. Nicolajs eksempler går på at det ingen økonomisk betydning har for "overtræderen" som sådan, mens jeg sagtens forstår forsikringsselskaber og banker.

Forsikringsselskaber gør det selvfølgelig på den måde fordi at der er større risiko for skader visse steder i landet, og banker vil måske låne dig penge fordi de føler så sikre på at de får deres penge igen (med familie), at de hellere vil låne dig penge end dem som ikke skal bruge pengene på et firma.

Jeg mener også at Nicolajs eksempler er diskrimination, mens dine eksempler blot er sund fornuft.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:03

Hej Morten,

Jeg kan sagtens se hvad du siger.. :-) Men at give en 50 årig rabat, pga sin alder har da ligeså står fordel for brille-butikken/optikeren, som det har for en bank eller forsikringsselskab. Set fra mine øjne er alle 3 dele ens, det er en økonomisk fordel pga alder, men den god sund forretning for selve butikken der gør det. Det gælder vel om få dem alle at få en ny tilgang af kunde, samt at holde fast på sin eksiterende kunde-gruppe.

:-)

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 08:25

Jannik Hansen:

Hej Morten,

Jeg kan sagtens se hvad du siger.. :-) Men at give en 50 årig rabat, pga sin alder har da ligeså står fordel for brille-butikken/optikeren, som det har for en bank eller forsikringsselskab. Set fra mine øjne er alle 3 dele ens, det er en økonomisk fordel pga alder, men den god sund forretning for selve butikken der gør det. Det gælder vel om få dem alle at få en ny tilgang af kunde, samt at holde fast på sin eksiterende kunde-gruppe.

:-)

Jeg tror, at forskellen ligger i, hvor vidt det er det samme produkt man får eller ej. Jeg kan også sagtens se problemet med optikeren, men forsikringsselskabet skal da være velkomne. For det er jo ikke det samme produkt, om de skal forsikre en bil til mig som 20-årig eller en gammel gut på 50. Wink

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31

Hej Mattias,

Ja præcis! Men produkt eller ej, så er det vel reelt set diskriminærende at man skal blive set til fordel på baggrund af alder. Det svare lidt til at hvide mennesker får mere rabat en sorte, men USA har altså overvundet det og Obaba er kommet. Resten af verdenen burde lige rette lidt ind ;-) hahaha.. Jeg er nok lidt for optimistisk! Kan kun glæde mig over at jeg ikke bruger briller endnu :-)

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 08:35

Så lad os sammenligne med f.eks. fødselsdagskager, der er produceret efter din kropsstørrelse. Hvis du er 5 år, bliver det nok en billig kage - men hvis du er 50 og efterhånden lidt halv-buttet, så kan det da godt være, at den bliver større end den 5-åriges fødselsdagskage. Er det så stadig unfair, hvis bageren tager mere for den store kage end den lille? Wink

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:02

Kan sagtens se hvad du mener, og kan nemt relateres til bilforsikrings-eksemplet. Men ikke helt til resten.. Banken, optikeren osv er helt samme produkt. Så kan man så sige, har bankerne større chance for dårlige betalere, måske - men folk er jo alligevel vandt til at de skal sidde i gæld i mange år.

Det jeg vil frem til, er på standard produkter at det er ligesom når to forskellige mennesker går i netto, køber det samme, på samme dag, så får de det til samme pris. I erhverslivet er det så en helt anden historie, der koster produktet det den enkelte kunde vil betale :P (Det sagde jeg ikke højt!!)

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 10:46

Det som Nicolaj spørger om, er om det er lovligt at give et bestemt kundesegment en rabat som andre ikke får.

Jeg forstår godt hvorfor de gør det.
Når en optiker giver 90 % rabat til en ældre på 90 år, er det kun på stellet. Lur mig om ældre ikke har brug for mere komplicerede glas end en på 20 år. Dermed er det også langt dyrere glas der sælges til ældre og stellet udgør kun en lille del af den færdige brille.
Og hvor mange fyre vil komme på et vil komme på et diskotek hvor der ingen piger er? Derfor er det selvfølgeligt attraktivt for diskotekerne at give piger fri adgang så det er et attraktivt sted for fyrene, som måske også er mere rundhåndet når de besøger baren.

Så der er mange bevæggrunde til at der bliver diskrimineret.

Men spørgsmålet fra Nicolaj er om det er lovligt.Og det ved jeg ikke. 

vh
Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:53
Jeg ja Kan sagtens se hvad du siger, det er en smart forretning. Men det er et godt spørgsmål, om det desideret er lovligt..
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)