Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At dele ideer på amino.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lucky Charm - Jeg har da endnu ikke mødt en ide som er blevet en succes uden nogen form for ændring. 

Men jeg er heller ikke iværksætter, så der er sikkert mange andre der har, her på amino

Hvorofte deles der ideer på amino? Ret ofte vil jeg mene.... hvor ofte har i hørt om en ide der er stjålet? 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 14:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er det nævnt et par gange, at de fleste Aminoer ikke kunne være medi de store satsninger, og der ligger vel også grunden til ikke at prioritere en sådan ordning højere.

Nu har vi lidt glimt i øjet i denne tråd, og i den ånd ville det vel egentligt være åndssvagt af Amino at bruge penge på at disse million-ideer kunne gennemføres til de deltagendes store lykke, når de samme penge kunne have været brugt til reklamer for Aminos egne kommercielle produkter/services.

Amino er jo ikke et service organ for iværksættere, men en privat mands forum hvor der med flittighed, held og dygtighed er kommet mange iværksættere på som til sammen skaber en dynamik.

Denne dynamik går lidt af fløjten, hvis der bliver lavet for mange lukkede fora. Jeg har ikke fantasi til at forestille hvad kvinder får ud af  et lukket forum, når den forretningsverden de skal tjene deres penge i er domineret af mænd. Jeg har heller ikke fantasi til at forestille mig værdien af et ungdomforum, - for da jeg var ung var min far den stærkeste i verden og som 12 årig havde jeg elsket med 100 kvinder., - hvis jeg selv skulle sige det.

Angående sparring, - så er det vel ikke ALT i selve konceptet der volder problemer. Jeg har selv haft nytte af de sociale medier, - som havde du spurgt mig er en fis i en hornlygte - men så var der en gut der lavede min profil for en ispind, og nu bruger jeg rigtigt mange penge på det "fis".

Angående at finde partnere, - ja så vil der jo aldrig være nogen garanti for at selvom man finder sammen gennem Amino og går i tættere dialog, måske endda får en investor, at man så ikke bliver snydt alligevel.

Sagt med endnu et glimt i øjet, - hvis ikke man er til de moderne medier som Amino og foretrækker den gammeldags sikre kontraktopstilling - banknoteret check - ja, så må man bruge de gammeldags kanaler og så æde det besværlige i den måde.

Men hvordan man griber problemløsningen an, er jo ofte en del af succesen. Det skal man heller ikke glemme ;-)

Michael

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 15:09

Netop. En ide er sjældent så genial, at den er et guldæg fra første tanke. NETOP derfor gøre det amino´s rolle så meget vigtigere. At skabe et miljø hvor vi kan og tør dele ideer store som små.

Mht. tyveri, så, som jeg også har skrvet før i denne tråd, så er det umuligt at opdage før det er for sent. Og på det tidspunkt er det normalt et spørgsmål om bevisbyrde i en retssal. - I modsætning til dig vil jeg hellere forebygge end tillade at enkeltpersoner mister deres ideer. Hvis du ønsker at have en modsat holdning, så er der rig inspiration på fora som omhandler anti-patent-temaer.

Dennis

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 15:12

Lasse:
Jeg har selv egne projekter som tager alt min tid, så at løse det kunne være noget i fremtiden.

Men har du et forslag til denne løsning, fordi det kræver mange deltagere til at dække alle områder til at kunne give et kvalitetssvar på et ide forum.
Samt hvordan filtrere man ide tyvene fra?

Jeg har givet et par eksempler - dækker jeg dit spørgsmål?

Dennis

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 15:41

Dennis Jensen:

Lasse:
Jeg har selv egne projekter som tager alt min tid, så at løse det kunne være noget i fremtiden.

Men har du et forslag til denne løsning, fordi det kræver mange deltagere til at dække alle områder til at kunne give et kvalitetssvar på et ide forum.
Samt hvordan filtrere man ide tyvene fra?

Jeg har givet et par eksempler - dækker jeg dit spørgsmål?

Dennis

Kan se jeg misforstod lidt, da du forslår en funktion på Amino mens jeg forstillede mig et seperat site med konceptet, en form for begrænset forum til diskussion af ideer.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Lausanne
Tilmeldt 14. Jul 09
Indlæg ialt: 600
Fra  Sundhedslex.dk Skrevet kl. 15:43

Jeg tror generelt ikke man skal være så bange for at dele sine ideer - i mange tilfælde er det én selv, der ser mest potentiale og genialitet i ens egne ideer. Samtidig skal man være ærlig og realistisk overfor sig selv, og kunne svare på om ideen nogensinde bliver til noget, hvis ikke man deler den. 

At dele en ide er uden tvivl risikofyldt - men det er ofte en af de mindre risici, man tager som iværksætter. Så spørg dig selv: hvad har du at tabe.

Husk også på at der jo kun er 4 muligheder: 1) ideen bliver ikke til noget 2) ideen bliver stjålet og en fiasko 3) ideen bliver stjålet og en succes 4) ideen bliver din succes. Ved ikke at dele den udelukker du under alle omstændigheder mulighed nummer 4, som jo er den eneste du er interesseret i, bliver en realitet.

/JG

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 16:02

Jeg lærer nok aldrig at forstå det med den geniale idè, som man så ikke bare får nogen med på ..

De få guldæg jeg har støvet op, var så åbenlyse, som et guldæg jo er, at det var supernemt at få partnere med kapital med på.

Hvis din idè åbenbart ikke er så åbenlys, så er der hårdt arbejde tilbage. Det laver jeg nu også masser af, så ingen grund til at se ned på det.

Har du ikke IRL netværk du kan vende ideer med og stoler på ? Hvis ikke, så find nogen der.

Hvis jeg skulle lægge 8 cifre som partner i et projekt, ville mit største turnoff være at den anden partner ikke kunne lade være med at snakke om det på nettet, inden det var gået i gang. Og sådan ved jeg at mange andre har det, og så er det egentligt ligeglade om det er et guldæg.

Lidt ligesom Kasi Jesper. En loose canon :-)

Mit input, håber det bliver modtaget vel

God weekend allesammen. Nu skal jeg til møde om et guldæg ;-)

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 16:16

JesperG:

Husk også på at der jo kun er 4 muligheder: 1) ideen bliver ikke til noget 2) ideen bliver stjålet og en fiasko 3) ideen bliver stjålet og en succes 4) ideen bliver din succes. Ved ikke at dele den udelukker du under alle omstændigheder mulighed nummer 4, som jo er den eneste du er interesseret i, bliver en realitet.

/JG

Selvom det er et meget forenklet udgangspunkt, så kan jeg godt følge argumentet, en jeg har svært ved at følge din konklusion.

JesperG:
Samtidig skal man være ærlig og realistisk overfor sig selv, og kunne svare på om ideen nogensinde bliver til noget, hvis ikke man deler den. 

Hvor jeg ikke kunne være mere enig. Og det er også præcis derfor jeg så gerne vil dele hele mit projekt med jer. Det skaber kritik punkter, synsvinkler og debat som vil være enormt dyrt at købe sig til, nogle gange måske være umuligt at købe.
Jeg tror på det gode i stort set alt hvad amino står for og jeg tror på det bedste i hver enkelt der giver sit biddrag med. Men alligevel sidder det konstant i baghovedet - hvad nu hvis. Og jeg tror at det er en ganske naturligt at have denne skepsis. Derfor er jeg egentlig lidt ked af at dyrebilen/Michael mf. ødelægger ideen med denne tråd ved at dreje fokus over på, at jeg startede med at skrive et par linjer om et nuværende projekts størrelse.
Jeg skulle nok bare aldrig have fortalt den del - jeg beklager.

Jeg håber denne tråd igen kan komme tilbage på sporet, hvor vi diskuterer om der kunne være en fordel i at have en privat del, som har fokus på at dele de essentielle elementer i et projekt med personer man knap kender.

Dennis

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Skrevet kl. 16:43

Først - igen beklager at dette kommer til at omhandle mit projekt som åbenbart er semi-upopulært udelukkende grundet størrelsen... Jeg vil lige svare på Jimis indlæg, men så svare jeg ikke på flere halvdårlige nedskydninger som går på argumenter omkring størrelsen på projeketet, da det ikke var meningen at denne tråd skulle forurenes med det.

Nuvel:

Jimi Hove:
Hvis din idè åbenbart ikke er så åbenlys, så er der hårdt arbejde tilbage. Det laver jeg nu også masser af, så ingen grund til at se ned på det.

Jeg har "kun" delt denne ide med 10 betroede personer - hovedsageligt familie som jeg lige har "testet" på. Der er bred konsensus omkring konklusionen "Det er smart, hvorfor er der ikke nogen der har lavet det før?"
I "offentligheden" har jeg delt ideen med to personer fra NOVI som grundet deres baggrund har større indsigt i projektets omfang, men begge har meldt ud, at projektet kunne have et stort potentiale, hvis det bliver "gjort rigtigt".
Nu er jeg ide-mageren og vælger selvfølgelig den positive tolkning - det er klart. Lig i det hvad i vil :)

Jimi Hove:
Har du ikke IRL netværk du kan vende ideer med og stoler på ? Hvis ikke, så find nogen der.

Nej, på det punkt er jeg yderst fattig. Jeg har venner og familie også nogle med både lang udd. og mange års erfaring, men jeg er ikke god til at bruge denne resurse. Jeg tror faktisk det falder sammen med familie mønstrene bære præg af at vi bor meget langt fra hinanden og når vi endelig ses, så vil jeg ikke lige bruge tiden på "det nye guldæg". Som det også er sagt før, så er en af de første ting man lærer her i verden som ole-opfinder, at man brænder næsen ofte, og det har jeg ikke lyst til hverken hos venner eller familie.
MEN, jeg søger enkeltpersoner eller grupper hvor der under sikrede forhold frit kan diskuteres. Om ikke andet så er skype krypteret og et sted vi kan starte uden de store omkostninger.

Jimi Hove:
Hvis jeg skulle lægge 8 cifre som partner i et projekt, ville mit største turnoff være at den anden partner ikke kunne lade være med at snakke om det på nettet, inden det var gået i gang. Og sådan ved jeg at mange andre har det, og så er det egentligt ligeglade om det er et guldæg.

TurnOff / TurnOn under alle omstændigheder er de projekter som kræver mere kapital, know-how eller andre resurser end ide-mageren kan stille med, nød til at dele en hvis mængde informationer for at tiltrække opmærksomhed.

------------------
Igen - Helst ikke mere om mit projekt i tråden - skulle nogen have lyst til at se hvad jeg går og knokler med, så skriv en besked i min privat afdeling :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nå, jamen jeg vil da gerne være den første der siger - Fedt - at du sidder med en ide og brænder for den. Det kan man da kun støtte op om og håbe på, at du opnår muligheden for at finde ud af om den er bæredygtig eller ej.

Næsten alle iværksættere kan nikke genkendende til din situation. Men mange gange er det bare sådan, at det er en selv som forhindre udviklingen af ideen, som du selv har oplevet det tidligere.

Internettet kan jeg ikke se som et værktøj for udvikling og deling af ideer generelt, da "trust" ikke eksistere med mindre der ligger en kontrakt imellem partnerne. For det andet så kan skrevne ord misforstås hurtigt.

Face to Face er løsningen for udvikling og samarbejde omkring dette, da det skaber den fornødne tillid der skal til. Der er flere organisationer som tilbyder deres hjælp på dette område.

Det var mit indspark Big Smile

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)