Jeg er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg vil lave haveservice, belægning og entreprenørarbejde. jeg er igang med en uddannelse som godschauffør, så det er et lille firma jeg vil drive ved siden af. jeg har stortset alt det jeg skal bruge så har ikke de store udgifter til at starte med, men har lige et par spørgsmål. Som jeg kan se det, kan det vel bedst betale sig at blive momsregistreret med det samme, men når jeg så er momsregistreret skal jeg så betale moms, selvom jeg ikke har tjent 50.000 endnu? hvis ikke jeg bliver momsregistreret skal jeg så bare indføre min firma indkomst som B indkomst, og kan jeg udsende faktura og kører firmaet fuldstændigt som hvis jeg var momsregistreret? forsøgte at kontakte SKAT for svar, men det havde jeg simpelthen ikke tolmodighed til. håber i kan hjælpe, på forhånd tak :) |
Hej Kasper
50.000,00 kroners reglen er oprettet af SKAT for at f.eks. fritidsfrisører, kokke mv. kunne tjene ved siden af deres faste jobs mv. uden at skulle oprette selskab. F.eks. kan man forestille sig en kok der er ansat ved en restaurant, men et par gange om året laver arrangementer i forb. med bryllup, konfirmation mv. Det er ligesm formålet med loven.
Når man sender en faktura fra denne model, skal der ikke moms på - fordi du fakturerer som privatperson, men blot sendes en faktura på beløbet. Du skal så angive det på din selvangivelse som b-indkomst. Og her skal du jo så huske at man med de nye regler skal betale inden 31.12-2010, hvis man vil undgå renter mv.
Enkeltmandsselskaber, Aktieselskabs og anpartsselskaber mv. er "rigtige" selskaber og skal svare moms. Dvs. når du starter op skal du fakturere med moms og du skal lave momsregnskab (hvert kvartal) osv. Momsen er jo en neutral afgift forstået på den måde at det er en afgift du lægger oveni din pris og ligeledes må du modregne med de fakturaer du modtager. Derfor påvirker momsen i princippet ikke din økonomi, men er blot en mer-afgift du administrerer for staten. At mange så "kommer" til at låne af momspengene, dvs. bruger pengene inden de skal svare afgiften er så en anden sag ;-)
Så svaret er ganske enkelt - hvis du forventer at tjene mere end 50.000,00 de næste 12 måneder, skal du vælge selskab og hvis du forventer under 50.000,00 de næste 12 måneder skal du blot fakturere som enkeltperson. (let simpelt svaret, for du får jo så heller ikke momsfradrag for ting du køber hvis du vælger 50.000,00 kroners reglen, men omvendt skal du heller bruge tid på regnskaber mv.).
Nu tænker du sikkert - hvorfor de næste 12 måneder ? Hvorfor ikke bare indtil 31/12-2010. Men SKAT har tydeligt gjort opmærksom på at 50.000,00 grænsen er 12 måneder - det er naturligvis for at man ikke skal spekulere i reglen og f.eks. fakturere 50.000,00 d. 31/12 og så derefter 50.000,00 den 1/1 (dagen efter). De har lavet denne lempelige regel for bijobs (som nævnt i ovenstående) og ikke for at folk skal spekulere i den.
Det var det - tror jeg nok - og har du flere spørgsmål kan du ringe på 70 26 99 11
Mvh Stig