Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til momsregistrering mm. ved start af enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg vil lave haveservice, belægning og entreprenørarbejde. jeg er igang med en uddannelse som godschauffør, så det er et lille firma jeg vil drive ved siden af.

jeg har stortset alt det jeg skal bruge så har ikke de store udgifter til at starte med, men har lige et par spørgsmål.

Som jeg kan se det, kan det vel bedst betale sig at blive momsregistreret med det samme, men når jeg så er momsregistreret skal jeg så betale moms, selvom jeg ikke har tjent 50.000 endnu?

hvis ikke jeg bliver momsregistreret skal jeg så bare indføre min firma indkomst som B indkomst, og kan jeg udsende faktura og kører firmaet fuldstændigt som hvis jeg var momsregistreret?

forsøgte at kontakte SKAT for svar, men det havde jeg simpelthen ikke tolmodighed til.

håber i kan hjælpe, på forhånd tak :)

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:26

Hej Kasper

50.000,00 kroners reglen er oprettet af SKAT for at f.eks. fritidsfrisører, kokke mv. kunne tjene ved siden af deres faste jobs mv. uden at skulle oprette selskab. F.eks. kan man forestille sig en kok der er ansat ved en restaurant, men et par gange om året laver arrangementer i forb. med bryllup, konfirmation mv. Det er ligesm formålet med loven.

Når man sender en faktura fra denne model, skal der ikke moms på - fordi du fakturerer som privatperson, men blot sendes en faktura på beløbet. Du skal så angive det på din selvangivelse som b-indkomst. Og her skal du jo så huske at man med de nye regler skal betale inden 31.12-2010, hvis man vil undgå renter mv.

Enkeltmandsselskaber, Aktieselskabs og anpartsselskaber mv. er "rigtige" selskaber og skal svare moms. Dvs. når du starter op skal du fakturere med moms og du skal lave momsregnskab (hvert kvartal) osv. Momsen er jo en neutral afgift forstået på den måde at det er en afgift du lægger oveni din pris og ligeledes må du modregne med de fakturaer du modtager. Derfor påvirker momsen i princippet ikke din økonomi, men er blot en mer-afgift du administrerer for staten. At mange så "kommer" til at låne af momspengene, dvs. bruger pengene inden de skal svare afgiften er så en anden sag ;-)

Så svaret er ganske enkelt - hvis du forventer at tjene mere end 50.000,00 de næste 12 måneder, skal du vælge selskab og hvis du forventer under 50.000,00 de næste 12 måneder skal du blot fakturere som enkeltperson. (let simpelt svaret, for du får jo så heller ikke momsfradrag for ting du køber hvis du vælger 50.000,00 kroners reglen, men omvendt skal du heller bruge tid på regnskaber mv.).

Nu tænker du sikkert - hvorfor de næste 12 måneder ? Hvorfor ikke bare indtil 31/12-2010. Men SKAT har tydeligt gjort opmærksom på at 50.000,00 grænsen er 12 måneder - det er naturligvis for at man ikke skal spekulere i reglen og f.eks. fakturere 50.000,00 d. 31/12 og så derefter 50.000,00 den 1/1 (dagen efter). De har lavet denne lempelige regel for bijobs (som nævnt i ovenstående) og ikke for at folk skal spekulere i den.

Det var det - tror jeg nok - og har du flere spørgsmål kan du ringe på 70 26 99 11

Mvh Stig

www.larsen-finans.dk

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:40

Stig Larsen :

Så svaret er ganske enkelt - hvis du forventer at tjene mere end 50.000,00 de næste 12 måneder, skal du vælge selskab og hvis du forventer under 50.000,00 de næste 12 måneder skal du blot fakturere som enkeltperson. (let simpelt svaret, for du får jo så heller ikke momsfradrag for ting du køber hvis du vælger 50.000,00 kroners reglen, men omvendt skal du heller bruge tid på regnskaber mv.).

Mvh Stig

www.larsen-finans.dk

Jeg er meget enig i dit  svar Stig, lige bortset fra at jeg falder over ovenstående. Uanset om han omsætter for over eller under 50.000 kr. skal der jo aflægges og bruges tid på regnskaber m.v. Medmindre han da vil lade sig bruttobeskatte af sine indtægter.  

Hvis kunderne er erhvervsdrivende som er momsregistreret bør man lade sig momsregistrere fra starten, da momsen herved ikke er en merudgift for kunderne men neutralt, som du også ganske rigtigt skriver.

De situationer hvor det kan være relevant at undlade momsregistrering er hvor man primært handler med private og ikke momspligtige firmaer for der vil momsen være en merudgift.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Skrevet kl. 13:45

Hej Skattekonsulent

Ja, tak for den præcisering, men jeg har nok blot regnet med at hvis man omsætter for under 50.000,00 er det vel ikke anderledes end at det kan laves på en aften (i excel el. lign), mens at hvis man påregner en større drift så skal til at etablere regnskaber mv.

Men yes - enig ;-)

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:53

Stig Larsen :

Når man sender en faktura fra denne model, skal der ikke moms på - fordi du fakturerer som privatperson, men blot sendes en faktura på beløbet. 

Du kan ikke udsende faktura som privatperson. Det hedder en regning.

Og der skal i øvrigt CPR nummer på regningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:55
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:00

Jeg er enig Stig men det gælder jo et eller andet uanset om man er momsregistreret eller ej. Et "lille" regnskab vil jo også tilsvarende aflede et "mindre" momsregnskab. Når det så er sagt så vil jeg da anbefale at man får lagt det ind i et regnskabsprogram fra starten hvis det er tanken det er noget som skal udvikles.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Skrevet kl. 14:14

Regning - faktura - potato / potato - helt ærligt! Når man skriver på Amino for at få et enkelt svar, antager jeg man prøver at give et svar folk kan gå relativt nemt videre med. Alternativet er at man sender dem momsvejledningen fra SKAT (hvis man vil have alle aspekter med). Eller også skal man bruge et kancellisprog med masser af hedging, så man er sikker på at ikke at foregribe sig på udviklingen.

Jeg tror at når nogen spørger om regnskab på Amino - vil de have et svar de kan implementere relativt simpelt. Hvis man ikke momsregistrerer sig, ved man jo at der ikke skal moms på - SKAT ville da overhovedet ikke interessere sig for om der står faktura/regning/invoice/opkrævning - det er jo momsregnskabet og indkomstforholdet de vil tillægge vægt...

Det var lige et surt opstød, men jeg syntes kun man skal bidrage, hvis man vitterligt tilfører noget nyt som f.eks. Skattekonsulenterne gjorde...

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Skrevet kl. 14:16

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:04

Tak for svarene, det hjalp:)

Tror jeg er ved at have rimeligt styr på det nu.

men det vil altså sige at mit firma ikke skal registreres nogle steder bare jeg sørger for at indberette min indtægt i firmaet som B indkomst??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)