Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartskapital

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne starte et anpartsselskab.  Der er brug for mere kapital end de 80.000 som skal til at oprette selskabet, så jeg påtænker at startkapitalen skal være 200.000 som jeg selv indskyder.  Jeg satser på henad vejen at få lånefinansiering på plads til mine initiativer således at jeg kan jeg ikke har brug for de 120.000 i "øget" kapital.  Kan disse 120.000 trækkes ud igen uden at jeg skal betale skat af dem ?

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 01:25

Jeg ville nok vælge en model der hed 80.000 som anpartskapital - og et lån på 120.000 fra dig til selskabet. Det giver dig den frihed du søger, da du frit kan udbetale de 120.000 igen, når selskabet kan låne pengene andre steder.

Det er langt mere omstændigt at have en anpartskapital på 200.000 som du så skal nedskrive for, at få pengene udbetalt igen.

Tilmeldt 29. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:53

Jesper Jepsen:

Jeg ville nok vælge en model der hed 80.000 som anpartskapital - og et lån på 120.000 fra dig til selskabet. Det giver dig den frihed du søger, da du frit kan udbetale de 120.000 igen, når selskabet kan låne pengene andre steder.

Det er langt mere omstændigt at have en anpartskapital på 200.000 som du så skal nedskrive for, at få pengene udbetalt igen.

Det lyder som en god idé.  Er der nogle formkrav i forhold til et sådant lån ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:59

UlrikS:

Jesper Jepsen:

Det lyder som en god idé.  Er der nogle formkrav i forhold til et sådant lån ?

Hej

Jesper har helt ret, når målet netop er, at de kr. 120.000 skal hæves igen.

Nej, der er ikke nogen formkrav, idet de kan henstå som "Gæld til selskabsdeltagere" eller også kaldet en mellemregningskonto.

Der skal dog beregnes en rente af lånet, som selskabet skal betale, svarende til markedsrenten for sådan et lån.

Der kan dog også udfærdiges et egentlig gældsbrev med en afviklingsprofil og forrentning, hvor det følgelig er anført, at gældsbrevet til enhver tid kan indløses af debitor.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 23:37

Dette er helt korrekt, og hvis selskabet giver overskud, vil det være muligt at få de 120.000 kr. (efter selskabssakt) ud til privatforbrug, uden at der udløses udbytteskat. Men hvis det går galt og pengene går tabt vil du ikke være berettiget til et fradrag for de 120.000 kr. Hvis du I stedet indskyder de 200.000 kr. som anpartskapital og pengene går tabt, vil du få et ekstra fradrag med en værdi på 42% af de 120.000 kr. Denne værdi vil du kunne modregne i skatten af anden indkomst f.eks. løn. Så du skal dybest set vælge om du ønsker en fleksibel måde at få pengene ud på, hvis det går godt eller du ønsker, at skatten skal finaniere mest muligt af dit tab, hvis investeringen går skidt.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:46

Tonny Skov Pedersen:

Der kan dog også udfærdiges et egentlig gældsbrev med en afviklingsprofil og forrentning, hvor det følgelig er anført, at gældsbrevet til enhver tid kan indløses af debitor.

Tonny

Det ville jeg ikke gå så højt op i som følge af sammenfaldet mellem debitor og kreditor for lånet. I praksis kan lånet altid indløses på anpartshaverens foranledning. Måske lige undtaget en konkurssituation eller en betalingsstandsning. Der vil denne i forvejen være den der kommer sidst i rækken i forhold til andre krav.

Med hensyn til Esbens betragtninger om tabsfradrag kan man jo sige at der ikke er nogen grund til at lave selskabet med en anpartskapital på 200.000 DKK. Samme resultat kan opnås ved at lave anpartskapitalen på 80.000 med en tegningskurs på 250, så de 120.000 kr. står som overkurs. Fordelen herved er at man undgår at overveje kapitalnedsættelse eller rekonstruktion hvis der er mindre underbalance i starten.

Jeg ville nok umiddelbart anbefale vælge mellemregningsmodellen fremfor denne. Hvis man er i tvivl om hvorvidt det kan bære bør man måske i stedet overveje at vente med at stifte selskab og starte op i personligt regi så der trods alt kan opnås fradrag personligt til anvendelse i anden indkomst, eks. lønindkomst.  I sidste ende afhænger det dog af en række andre faktorer såsom branche, risiko, fremtidsplaner m.v. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)