Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkelmands virksomhed

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer meget kraftigt at starte selv som murer, (jeg er uddannet murer og bygningskonstruktør). det bliver helt for mig selv, er der noget som jeg skal være særligt opmærksom på, når det startes op?

Mvh Allan

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 14:27

Hej Allan!

ja, du skal være opmærksom på, at hvis du har store private aktiver (værdier) såsom bil og hus, så ville det måske være en meget god ide at få lavet virksomheden som et selskab. På den måde skiller du privaten fra virksomheden. Hvis virksomheden så skulle gå nedenom, så berører det ikke privaten.

Hvis du ikke har noget sådan og du blot er dig selv, så klø på. Vær opmærksom på, at du skal huske at rapportere moms hvert kvartal og (få) lave din selvangivelse.

Du bør også finde ud af, hvad du forventer skal være dit overskud næste år og skrive det ind i din forskudsreg. da skatten beregnes ud fra det. Ikke for meget og slet ikke for lidt.

Du kan evt. ringe til mig :-)

nr. er 31 26 85 80

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:26

Det kan ikke siges for tit, at man skal passe på med, hvad man siger ja til i forhold til markedsføring.

Vælg nogle relevante medier (lokalt dagblad/ugeavis/håndværkerblad) og evt. de telefonbøger, som du selv kender og har stående på hylden - og sig nej til alt andet! Du skal kunne findes i dit lokalområde. Hvis du ikke kender navnet på firmaet, der ringer til dig, er der måske heller ingen andre, der kender det...

Sig aldrig ja til noget i en telefon. Bed om at få tilsendt skriftligt materiale og tænk dig godt om eller spørg nogen du kender (eller her på amino). Og så check op på telefonnumre, navne osv. Et seriøs annoncesælger vil aldrig have noget imod, at du f.eks. foretager en kontrolopringning for at checke, at hun er den, hun giver sig ud for.
Man kan hurtigt give alt hvad man tjener ud på at betale for et eller anden fusk-produkt, som en annoncehaj har lokket dig til. Måske endda i flere år. De rammer ingen relevante kunder, de useriøde medier der.

Og når du alligevel skal bestille annonce i de lokale blade, så sørg for, at bladet skriver lidt om dig. De mangler tit nogle nyheder at skrive om, så hvis du kan finde en stille tid (ikke midt i en valgkamp el.l.) så har du gode chancer for at blive "blæst op" på lokalsiden.

Find en god revisor eller bogholder der kan hjælpe dig i gang med tallene.

Held og lykke med det.

Fra Støvring
Tilmeldt 3. Sep 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:36

Du skal sørge for at have klarhed over økonomien. Hvis du ikke selv er bogholder-minded, så alliere dig med et af de mange bogholderfirmaer, som arbejder på timebasis.

Sørg for at få betaling for alle dine timer og materialer, og få acontorater undervejs, således du ikke ender med en kassekredit, der er trukket fuld op pga at du ikke har fået sendt fakturaer ud.

Send regninger ud, så snart jobbet er afsluttet, så kunden også kan huske hvad der er lavet, og hvilke materialer der er brugt.

Sørg for aat få de relevante forsikringer, og lav det som et APS, HVIS du ender e en træls sag, så er dit navn ikke ødelagt for livstid.

Og endelig; spring ud i det!!!! ellers vil du ærge dig om 15 år :-) men kend din økonomiske standselængde; altså hvad koster det at holde op igen (restydelser på bil og værktøj samt uopsagte forsikringer)

Held og lykke med det

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 22:05

Hej Allan

Jeg har arbejdet 10 år og mere til i et entreprenørselskab, heraf de sidste 5 år som økonomidirektør. Jeg vil i det følgende prøve at se om jeg ikke kan videregive nogle af de ting, som netop den branche indebærer når du starter op.

Opstart & selskabssform

Hvilken for for murer vil du være ? Underentreprenør på større entrepriser? eller murer med fokus på private, dvs. badeværelser, carporte etc. Det betyder noget for valg af selskabssform, for vil du være fagentreprenør/underentreprenør, vil du nok uundgåeligt på et eller andet tidspunkt blive bedt om at stille AB92 garantier - og det kræver lidt tanke og planlægning mht. finansieringen af dit selskab. Derudover, kommer at hvis du vil være underentreprenør, kan du risikere ganske store udlæg/kredittider, grundet de nye betalingstider der er kutyme i branchen. Så er det underentreprenør du vil være, bør du fokusere på god startkapital og nok hælde mod et ApS - og husk her at reglerne til ApS er blevet meget lempeligere.

Hvis du vil være murer der arbejder for private og er der tale om mindre entrepriser, kan du med fordel kun spekulere i hvor meget værktøj og materiale du skal have købt ind før opstart (antager du har mesters nu). Herefter kan du starte som enkeltmands - men igen vil jeg overveje ApS, for byggebranchen er fyldt med farer og faldgruber - og selvom man altid tror man kan gøre det bedre end andre, skal man alligevel holde sig for øje at det er den branche det oftest går galt (men omvendt kan der også tjenes store penge).

Risiko nr. 1 ved bygge- og anlægsbranchen

I de 10 år hvor jeg har siddet med økonomien i et mellemstort entreprenørselskab og har talt med murer, malere mv. hver evig eneste dag - har "klagen" fra alle (incl. mig selv) været den samme. Nemlig betalinger! På de store entrepriser som f.eks. for Pihl, Ncc mv. er der lange kredittider - så lange at du reelt kan komme til at lægge ud for materialer og arbejdsløn i op til 45-50 dage! Det er en stor kredit man skal have for at være med i de entrepriser - og tror man at man kan skrive 8 dage netto kontant - kan man godt tro om - for så får man ikke ordren.

Arbejder du for private er det også betalinger der er problemet, men her er det ikke betalingstiderne. Her gælder det at private er meget pernittengryn (forståeligt nok) og de kan godt kræve ekstremt mange rettelser førend de vil betale - og hvis man først man roder uklar med dem, kan det være et h... at drive pengene hjem. Det skyldes at du ikke kan sende dem til inkasso, når der er tvist. De vil jo blot sige at "sådan havde de ikke regnet med..." osv.

Nogen perfekt løsning er der ikke på ovenstående, men man kan gardere sig via flere tiltag. Det kan være alt fra garantistillelelser (AB92 igen) , samt betalingsplaner med ratebetalinger (§16 Ab92) osv. overfor private kan man lave underskrevne aftalesedler, fotodokumentation etc.

Løn, timer, leasing og alt det andet...

For bygge- og anlægsbranchen gælder en masse specielle ting, der ikke gælder for andre brancher. Biler skal måske leases, men hvilken form for leasing og hvilke udbydere er bedst når det er håndværk (f.eks. SAC tidl. Stevns autoudlejning - nu landsdækkende), lønninger til ansatte, timetakster for overarbejde, samt hvilken overenskomst. Derudover arbejdsskadeforsikringer for folk på pladserne, hvis de skulle dratte ned fra stillads osv.

Ja, der er nok at tage fat på, men man kan jo starte med at vælge selskabsform og så tage resten af tingene som de kommer. Det er de færreste der starter med at have styr på alting - det er jo passionen der skal drive det!

Og så rigtignok som andre skriver, så er der moms, selvangivelser osv. men det gælder jo alle ;-)

Så kommer reklamen ;-) (måtte jo komme). Nu er jeg selvstændig økonomimand og har bl.a. 2 entreprenørselskaber som kunder og skulle du have lyst til at vide mere  eller få hjælp fra en der netop kender til din branche, så finder du mig på www.larsen-finans.dk eller tlf. 70 26 99 11

Og så ønskes du bare held og lykke med dit nye selskab ;-)

Mvh Stig

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Slagelse
Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 22:39

Hej Allan

Det lyder super spænende, og hvis du starter må du meget gerne sende dit kort til os, da det hænder vi skal bruge en murer :-) 

Angående markedsføring har jeg erfaring for at telefonbøger ikke virker, vi har blandt andet købt annoncer i bøger for ca kr 30.000 og vi kender ikke til en kunde der med sikkerhed er kommet fra den kanal.

Det der har virket for os er hjemmeside og en byggepotal som hedder www.byggestart.dk

Vi levere minirenseanlæg på hele sjælland

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 22:57

Hej Jeppe

Ja, der er jeg helt enig med dig - alt annonce-værk i de gule, mostrups mv. giver ikke noget. Byggestart syntes jeg også er godt + en god adwords google, bare for at ligge sig lidt op i rankingen ..

PS: En af mine bekendte har netop betalt små 20.000,00 for at være med på noget a la byggestart (konkurrent til dem) og det var mindre heldigt, ikke noget brugbart endnu... man skal altså være forsigtig.

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:40

Stig Larsen :

Hej Jeppe

Ja, der er jeg helt enig med dig - alt annonce-værk i de gule, mostrups mv. giver ikke noget. Byggestart syntes jeg også er godt + en god adwords google, bare for at ligge sig lidt op i rankingen ..

PS: En af mine bekendte har netop betalt små 20.000,00 for at være med på noget a la byggestart (konkurrent til dem) og det var mindre heldigt, ikke noget brugbart endnu... man skal altså være forsigtig.

Hej Jeppe og Allan

Enig i at netannocer og en god hjemmeside er en rigtig god ide.

og pas meget på, når du får tilbud fra "a la byggestart". Undersøg tingene grundigt og sørg for at få navnene på dem der giver tilbudet. Når du har fundet ud af, hvem der står bag tilbudet, så gå på nettet og se, hvor meget omtale der findes. Hvis der er meget negativ omtale og næsten ingen positiv omtale, så hold dig væk. men husk, at der altid vil være negativ omtale, når du søger noget op. Find ud af hvor meget negativt og vej det op mod det positive. på den måde kan du komme uden om de værste.

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Søborg
Tilmeldt 5. Oct 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:20

Tusind tak, for alle jeres svar.

Og Jeppe du bliver den første jeg sender mit kort til hvis jeg starter. :-)

Mvh Allan

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 10:26

Allan Simonsen:

Hej

Jeg overvejer meget kraftigt at starte selv som murer, (jeg er uddannet murer og bygningskonstruktør). det bliver helt for mig selv, er der noget som jeg skal være særligt opmærksom på, når det startes op?

Mvh Allan

Kapital Big Smile

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)