Altså, er det mig, der misforstår noget? I går på en skole og skal lave et fiktivt firma, med fiktive varer, ikke?
Og når I så skal til samtale med banken, skal I fremlægge jeres plan så godt, at de giver jer feedback ved at sige, at I ville kunne låne penge til dette her - eller hvorfor ikke. Er det rigtig forstået?
Så skal I jo gå frem, som vi (forhåbentlig) alle har gjort, ved at beskrive jeres firma og strategi.
- hvor skal firmaet ligge for at være atraktivt og tilgængeligt (dyreste og bedste eller næstbedst og billigere placering)
- hvor mange ansatte skal der til for at passe butikken i åbningstiden
- hvad koster det at købe kostumer ind og hvad regner I med at kunne udleje dem for
- hvor længe vil der gå, før investeringen er tjent hjem
- hvordan skal I markedsføre jer for at være synlige overfor de grupper, I henvender jer til
- læg budget og lav en forretningsplan
- øv jer til bevidstløshed på fremlæggelsen for banken. De giver ikke ved dørene mere...
I min tid som annoncekonsulent tog vi meget gerne samtaler med elever, der skulle lave projekter af denne art. Jo mere realistisk man forholder sig til virkeligheden, desto bedre er opgaven løst efter min mening. Så find f.eks. to reelle butikslokaler og find prisen på dem. Sy selv et par kostumer og vis, hvad I vil "sælge".
På http://www.startvaekst.dk kan I læse om, hvad man skal være opmærksom på, når man vil starte virksomhed.
Held og lykke med projektet - jeg håber ikke, jeg har misforstået det totalt?