I min enkeltmandsvirksomhed, veksler jeg meget konsekvent mellem vi/jeg. Giver jeg et tilbud på noget, eller handler på virksomhedens vegne af eget initiativ, så bruger jeg "vi". Har jeg fået kontakt til en kunde, så bruger jeg "jeg". Grunden er, at i "de indledende runder" skal kunden finde ud af, om de ønsker at indgå et samarbejde - og efterfølgende er det jo så mig de skal samarbejde med. Jeg har også freelancere tilknyttet - men det er nu ikke derfor jeg til tider bruger "vi" - jeg synes ikke det signalerer noget forkert for en virksomhed at sige "vi" - jeg ville blive skeptisk hvis en virksomhed ikke gjorde det, medmindre jeg havde en personlig kontakt til virksomheden allerede. Jeg vil gerne vide, at personen jeg skriver / taler med udtaler sig på vegne af virksomheden. "Jeg kan tilbyde dig en løsning på..." - "Vi kan tilbyde dig en løsning på..." ... jeg vil ikke have en løsning fra Henrik, jeg vil have en løsning fra Henriks virksomhed. At Henrik senere skal udføre arbejde, er jo en anden sag. Fortsat god dag. :) |
Interessant emne.
Men den dag man som virksomhedsejer lægger sig fast på den ene eller anden form for at please andre, så er man ifølge min overbevisning på vej til at sætte sine egne begrænsninger.
Titler kan være nødvendige, afhængigt af hvilket segment man arbejder i og på hvilket niveau man bevæger sig i hos kunden. Man skal derfor være god til at veksle mellem tingene og der er ingen entydig formular til hvordan man gør det bedst.
Der findes talrige eksempler på hvordan "jeg" formen er den bedste selvom man er ansat i en virksomhed med 1000 ansatte og der findes også talrige eksempler på at "vi" formen er den bedste, derfor drejer det sig alene om hvad man mener kunderne føler sig mest trygge ved.
Om en titel er nødvendig eller ej det afhænger bl.a. af hvor man lægger sit visitkort. Er man på udenlandske messer og på besøg i udlandet, så er korrekt titel på visitkortet meget nødvendigt. Er man på markedsplads i DK eller besøger en forhandler, så er det ligemeget.
Så titel eller ej eller om det er "jeg" eller "vi" - vil altid skulle afpasses til situationen.
Man kunne faktisk lave en drejebog baseret på erfaringer omkring emnet hehe