Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bagsiden af medaljen

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Tråden kunne være interessant, men det er nok kun et fåtal, som ønsker at deltage med sine egne oplevelser. Det er jo trods alt ikke en situation, man som konkursramt vil fortælle om eller for den sags skyld rippe op i igen.

For nogen er det simpelthen drømmen, som bare forsvandt af en eller anden grund, for andre der prøver igen, er det et spørgsmål om at fået positive erfaringer med og forhåbentlig lært af fejltagelserne.

Jeg kunne såmænd også bidrage til denne tråd med den kendskab, som jeg har til disse skæbner, hvor det spænder lige fra selvmord til bundløs gæld og ende som hjemløs. Jo, eksempler er der nok af, men hvorfor fokusere på negative og det ultimative fald, når det netop er i iværksætterens ånd at tænke positivt og fremadrettet.

Jeg sidder lige nu og forbereder en blog om EU's "Small Businees Act", som er den regeringen bl.a. støtter sine love om lempelse af byrderne for de små og mellemstore virksomheder. Af denne SBA fra EU Kommissionen, som den danske regering har lovet at støtte fremgår:

"II Medlemsstaterne bør sikre, at en ærlig iværksætter, der har været gennem en
konkurs, hurtigt får en ny chance

Konkurser er skyld i 15 % af alle virksomhedslukninger. I gennemsnit berøres omkring
700 000 SMV'er hvert år, og dette involverer ca. 2,8 millioner arbejdspladser pr. år for hele
Europa11. I EU sker der stadig en stigmatisering af dem, det ikke lykkes for, og samfundet
undervurderer det erhvervspotentiale, som de, der forsøger at starte forfra igen, udgør. I dag
ville 47 % af europæerne være tilbageholdende med at bestille noget fra en virksomhed, der
tidligere har været gået konkurs. Samtidig er det kompliceret at starte på en frisk som følge af
den langvarige konkursbehandling. Gennemsnitstiden for en afslutning af en
konkursbehandling varierer i EU mellem 4 måneder og 9 år.
"

Så oveni i den personlige "tragedie" efter at have lukket, så kan der gå uendelig lang tid med en konkurs.

Jeg er derfor stadig imponeret, når der er personer efter en oplevelse som denne, rejser sig igen og forsøger at skabe sig en levevej og sund virksomhed. Jeg håber derfor også, at politikerne, især regeringen, snart træder i karakter og får indført nogle lempeligere vilkår for de små og mellemstore virksomheder, herunder iværksætterne og de familiejede virksomheder.

Hilsen

Tonny

PS. Nu sætter jeg mig over i det positive hjørne, der er jo lørdag aften.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 22:07

Tonny Skov Pedersen:
Jo, eksempler er der nok af, men hvorfor fokusere på negative og det ultimative fald, når det netop er i iværksætterens ånd at tænke positivt og fremadrettet.

Fordi at der på mandag er endnu en iværksætter der går på røven og ikke aner hvad han skal gøre, og fordi at der også på tirsdag er en der mister sin virksomhed. 

Hvorfor i alverden tie det ihjel?

Jeg giver dig ikke ret i at det er iværksætterens ånd at tænke positivt og fremadrettet. Jo her på amino, og ud ad-til, der er det. Men du kender selv en masse iværksættere der har måtte lukke...hvor mange af disse tænker positivt og fremadrettet?

Min pointe er ikke at man skal rive op i en masse gamle ting og sager, jeg undre mig blot over at der ingen, heller ikke på amino, der fortæller om det negative....når det går den anden vej, og pengene stopper med at gå ind på kontoen.

Nå det kunne være jeg skulle lave en blog med en masse podcast, og iværksættere der går på røven. Emnet er ikke verdens mest positive, men aktuelt for mange mennesker 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:18

Tonny Skov Pedersen:

Konkurser er skyld i 15 % af alle virksomhedslukninger. I gennemsnit berøres omkring
700 000 SMV'er hvert år, og dette involverer ca. 2,8 millioner arbejdspladser pr. år for hele
Europa11. I EU sker der stadig en stigmatisering af dem, det ikke lykkes for, og samfundet
undervurderer det erhvervspotentiale, som de, der forsøger at starte forfra igen, udgør. I dag
ville 47 % af europæerne være tilbageholdende med at bestille noget fra en virksomhed, der
tidligere har været gået konkurs. Samtidig er det kompliceret at starte på en frisk som følge af
"

Hej Tony

Jeg ville på ingen bekostning støtte op om sådan et forslag.

Det er mere fordi at skal man drive virksomhed, så skal man også være sig klar over hvad det koster, og hvad det er for et marked man er inden for.

Det nytter ikke noget at man starter noget op inden for noget man ikke aner en skid om. Og prøver at lave en masse ting. Sådan at man kan fåkunder ind fra andre relaterede grupper. Det eneste det gør er at øddelægge virksomheden. da det forvirrer kunderne.

/Kenneth

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:27

Jeg kan godt følge dig i din retorik.

Det er dog ikke i en iværksætters ånd at tænke på, hvad der kan gå galt. Hvis idéen og mulighederne er til stede, så er det følgelig utænkeligt, at det kan gå galt og endnu længere væk overhovedet at tænke på det.

Det er og bliver en bremseklods, hvis det negative får for stor indflydelse på ens iværksættertrang, hvis ikke dræbende.

Her har jeg også en del erfaringer med kunder, som gerne vil påbegynde en virksomhed, hvor de så render i en stime af negative elementer som familie, banker, tidligere selvstændige o.s.v., hvorefter man kun kan konstatere, at energien og lysten til at påbegynde virksomheden stille og roligt forlader denne person.

Der skal noget særligt til for at påbegynde en virksomhed som iværksætter, hvorfor så dvæle ved alle ulyksalighederne, når man har en tro på sin egen idé.

Iøvrigt opfatter jeg også dit indlæg lidt som en test af, hvor meget kan vi mon få at vide fra dem, som har prøvet hele turen.

Jeg selv har nu 3 gang været direkte i iværksætternes sted, hvor jeg, selv med min erfaring, overhovedet ikke har skænket det en tanke, at det kunne gå galt. Hvorfor skulle jeg dog også det, når jeg har en hamrende god idé og mål med virksomheden. Eks, tænker jeg heller aldrig på, hvor farligt det er at gå over vejen (jeg ser mig for), men derfor er der alligevel mange som bliver påkørt hvert år.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:36

Kenneth:

Tonny Skov Pedersen:

"

Hej Tony

Jeg ville på ingen bekostning støtte op om sådan et forslag.

Det er mere fordi at skal man drive virksomhed, så skal man også være sig klar over hvad det koster, og hvad det er for et marked man er inden for.

Det nytter ikke noget at man starter noget op inden for noget man ikke aner en skid om. Og prøver at lave en masse ting. Sådan at man kan fåkunder ind fra andre relaterede grupper. Det eneste det gør er at øddelægge virksomheden. da det forvirrer kunderne.

/Kenneth

Hej Kennet

Dette citat stammer fra 25/6 2008 fra EU Kommission, som er adopteret af den danske regering. Iøvrigt er større arbejde som på sigt skal lempe vilkårene for SMV'ere i Europa.

Det er bl.a. denne "Small Business Act" der angives som grundlaget for ændringen af selskabsloven, lempelse af revisionspligten for selskaber o.s.v.. Herudover fremgår det også, at der anbefales en bundgrænse for momsregistrering på 100.000 Euro.

Det er faktisk meget interessant læsning, især hvis man gerne vil kigge regeringen lidt i kortene, inden der fremsættes nye lovforslag.

@Kennet: Nu skar du toppen af citatet, så det får du lige igen

Medlemsstaterne bør sikre, at en ærlig iværksætter, der har været gennem en
konkurs, hurtigt får en ny chance

Dette er jo essensen i budskabet, da det jo ikke altid er iværksætterens egen skyld.

Tonny

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 09:38
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Der er helt klart en skævvridning af indlæg, og en nærmest lalleglad holdning hvor man bare skal fokusere på god karma og universets kræfter, - så bliver man rig og succesfuld..

I den retning er Amino jo direkte fordummende.

Der er faktisk medlemmer der har været gennem krisen, og så er kommet ud på den anden side med en ny start. Som har fundet ud af, hvor meget fokus man havde på de forkerte ting, oftest fordi man lyttede til bolværksmatroserne, og ikke sømændene.

Jeg syntes det er synd vi ikke hører mere til dem og deres erfaringer, ikke mindst fordi der skal så lidt til for at få styr på tingene igen, - hvis bare man er lige så opsat på at ride stormen af, som man var da man arbejdede på at sætte skibet i søen.

Jeg synes ikke der er noget negativt over et tab hvis det fører til at man kan komme videre. Det negative opstår ved den straf man pålægger sig selv for at have fejlet, og den straf er som oftest er uden mening fordi man ikke kan betale girokort med skyldfølelse.

Michael 

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:42

Hej!

Der er jo uden tvivl mange forskellige former og følger af at gå ned (lukke firma) på. Fælles for dem alle er vel et personligt tab. Med tab mener jeg når noget man er stærkt følelses involveret i, pludselig skrider.

Jeg prøver at forestille mig hvad jeg ville sige til en, eller mig selv, i den situation. Det blev nok nogen i retning af:

"Du er absolut ikke dum bare fordi du er havnet i denne situation, som du er i nu. Du har uden tvivl taget nogle gode beslutninger og gjort nogle handlinger, som du troede ville føre dig et andet sted hen og så udviklede tingene sig bare anderledes. Det er måske slet ikke din skyld og selv om det er, er det dit ansvar at håndtere situationen. Før var du leder af dit firma, nu er du leder af din krise. Først må du se i øjnene at tålmodighed er al den styrke du behøver, det er vigtigt for dig fordi du er vigtig, du fortjener det. Lad være at begå selvmord. Det vil være ærgeligt hvis Vorherrer siger: "Du kom for tidlig og du har ikke den erfaring med som du ville have hvis du var blevet. Det er en Om´er" Så er du endnu mere på skideren. Skriv ned hvad du føler tænker osv. det giver en form for hold på det hele. Lad være med at tænke på at, sådanne gør rigtige mænd (hvis du er en mand ) ikke. Det drejer sig om at du skal videre og så må alle fordommene sejle i sin egen sø. Du mistede dit firma og din drøm, men du mistede ikke dine personlige værdier. Dit selvværd kan godt stå på egne ben.  Du er leder af at være din egen bedste ven, være en god ægtefælde, være en god forældre. Måske må du erkende at dit selvværd ikke mere skal trives på en polstret kontorstol, men på en cykel på vej til det arbejde der var ledigt. Husk du er ikke et nul. Du er leder af din måde at være ansat på, din måde at tage ansvar på. Du har en iværksætterånd. Dette her er starten på fremtiden fra et punkt og situation som du aldrig nogen sinde havde drømt om. Måske giver det dig nye værdier og syn på tilværelsen, blokkere ikke for den mulighed. Du vil sikkert erkende at krise betyder udvikling og du er absolut ikke unormal hvis der går et par år eller mere inden du kan sige: Det var ikke sjovt, men jeg gjorde det rigtig godt. Både med at starte firma, lukke firma, klare krisen og komme videre".

De bedste hilsener

Hans Peter 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:47

Hvordan man er "gået ned" og hvad man nu er igang med er nok ret afgørende for om det vil være klogt at fortælle om det. Hvis man har hustlet og kørt sin virksomhed på kanten af god moral - og så nu er igang i samme branche igen, blot med en anden stil - så bør man nok gå stille med dørene.

Men ellers vil jeg mene at det at have gået ned med en virksomhed (eller på det personlige plan) er ikke noget negativt, såfremt man selv har lært af det og er kommet positivt videre. Den historie er der rigtig mange som vil kunne lære af. Som jeg skrev tidligere så er der trods alt flere som står med røven i klemme i postkassen i deres virksomhed, end som har opnået den success som vi allesammen herinde på Amino higer efter.

Det er også derfor at jeg gladeligt fortæller min historie, for ikke blot bliver andre klogere af den - jeg bliver også selv klogere, fordi jeg netop hvergang bliver tvunget til at minde mig selv om hvad der gik galt....

Hvis man endnu ikke har set dokumentarfilmen "Startup.com", så vil jeg på det kraftigste anbefale at finde den et eller andet sted og se den. Jeg har selv set den nogle gange og den giver et fuldstændig råt billede af det at være iværksætter. Filmen følger 2 primære personer som starter en større .com virksomhed op lige i opturen at .com-boblen. Den følger dem helt fra starten - idéen - og ellers igennem problemer med investorer, illoyale medarbejdere, kriminalitet, personlige nedture, de mange successer og til sidst det ultimative styrt da hele .com-boblen ryger og virksomheden går konkurs.

http://www.imdb.com/title/tt0256408/

/Jesper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:17

Det er også nogle tanker jeg har gjort mig, og jeg har faktisk valgt at fortælle en historie om mig selv. Så vidt jeg er orinteret, så var det faktisk et af de mest læste indlæg på bloggen.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)