Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdninger og råd til realkredit lån

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg tænkte at der må være nogen på dette forum, der har en holdning eller råd til et forestående lån jeg vil optage.

For at gøre en lang historie kort, så er min kæreste gået fra mig, og jeg ønsker at købe hende ud af vores fælles hus.
Banken har givet mig lov til at låne alle pengene selv (2.1 mio. kr. - som alle lånes i real kredit) 

Spørgsmålet er hvilken type lån jeg skal optage.
Jeg har egentligt snakket med min rådgiver om at jeg låner det hele i 3 årigt flex til ca. 2.3% i rente, men flere jeg kender, siger at de ikke ville turde det.

Min nuværende situation betyder at jeg vil have ca. 6000 kr efter alle regninger (og renter) er betalt hver måned, hvis jeg vælger F3 lånet. Så et fastforrentet lån på 4% vil betyde at jeg har ca. 3000 kr mindre til mig selv (jeg har dog lavet en aftale med en lejer om 3500 kr/måned for et værelse, så det vil give lidt mere på bundlinjen til mig selv).

MEN F3 lånet vil helt klart give mig flere penge til mig selv (og diverse uforudsete omkostninger på huset), men jeg risikerer også bare at renten stiger til over 4% inden for de næste 3 år.
Og jeg vil nok have nogle økonomiske problemer, hvis det sker.

Så hvad ville i gøre i min situation?

- Tage chancen, og håbe at renten ikke stiger de næste år - og evt. sælge huset, hvis det stiger alt for meget?

- Eller, tage et fastforrentet 4% lån, og vide hvad jeg har skal betale hver måned, men som efterlader et væsentligt mindre beløb?

Jeg håber i kan komme med nogle pointer, jeg ikke selv har tænkt på :)

Mvh

Thomas

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:20

Hej Thomas

Indledningsvis forstår jeg slet ikke, at du har fået tilsagn til lånet på disse vilkår. Jeg har en mistanke om, at din bank har et lån eller lignende i ejendommen, hvorfor du så skal være opmærksom på, at din bank måske ikke er helt uvildige i sin rådgivning.

Det her tilbudte lån, F3, giver dig fred i 3 år, men hvad så. Hvis renten er steget til mere end 4 %, så skal du måske op i 5 eller 6 %, og så vælter budgettet.

Jeg vil nok hellere råde dig til at få andre kompetente rådgivere ind over og beregne det hele.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33

Jeg ville regne min økonomi ud. Havde jeg råd til at sidde, i et 6% lån i tilfælde af renten steg. Så havde jeg klart taget et f1 lån. Da renten er ustyrlig lav. Udover det, så har du sikkerheden i, at du ved du kan sidde hvis den stiger til 6%. Sidst den var høj, var den i 5%. Det var i 2008. Hvor den danske økonomi dundrede afsted. Så du skal også huske, at lav rente, og konjuktur hører sammen. Men hvad er der pt af udsigter til at økonomien, vil komme i top gear? og vi kommer op på 6% for et F1lån?

Jeg ville set over en 5årig periode, ikke PT. være bange for et F1 lån. Hvis jeg vidste, jeg ku betale for op til 6%. i tilfælde af det skete.

Morten

Tilmeldt 30. Sep 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:45

Hej Tonny

Jeg må hellere lige sige at huset kan sælges til mindst 2.7 mio kr pt. (jeg har haft to forskellige købere, der meget gerne ville købe det, efter det havde været til salg i 1 uge). Derfor ved banken også, at der skal gå ret meget galt, før at jeg ikke kan sælge det til mindst 2.1 mio. kr, så de kan få deres penge hjem.

Men jeg vil meget gerne blive boende, og derfor har jeg lavet en rimeligt fordelagtig aftale med min eks.

Jeg hælder pt. også lidt til at tage det 4% lån, så jeg er helt sikker.

Men jeg regner med at få en ny kæreste, der gider at flytte sammen med mig inden for de næste 5 år,  så håber at jeg kun skal holde skansen alene i en overskuelig fremtid :)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:45

Fastforrentet for enhver pris.

Krisen er slut, men nu kommer katastrofen. Høj rente og høj inflation er på vej. 1% stigning i renten forventes at kappe 10% af huspriserne, hvilket du også bør have i dine overvejelser.

Jeg bliver ikke kaldt optimist :-)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Solrød-Strand
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 50
Fra  Golfshoppen.Com Skrevet kl. 08:46

Danmarks bedste udvalg i golfbolde med logotryk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 08:58

Jesper:

Fastforrentet for enhver pris.

Krisen er slut, men nu kommer katastrofen. Høj rente og høj inflation er på vej. 1% stigning i renten forventes at kappe 10% af huspriserne, hvilket du også bør have i dine overvejelser.

Jeg bliver ikke kaldt optimist :-)

Hej Jesper

Hører du så også til dem, som kører gennem vandet fordi broen nok falder sammenConfused

Der er intet som helst, snarere tværtimod, der giver en indikation af, at renten for eks. F1 lån vil stige indenfor de næste 12-18 måneder, d.v.s. den bliver under 2%.

Begrundelsen er enkel, idet den eurpæiske centralbank ikke hæver renten, så længe EU's sydlige medlemmer ikke har styr på økonomien, hvor selv en mindre rentestigning vil være katastrofal for de land og for den sags skyld for hele EU.

M.h.t. ejendomsmarkedet er dit postulat nærmest "grebet ud af luften", idet der er mange flere parametre til regulering af ejendomsmarkedet end, hvorvidt renten stiger eller falder.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 18:39

Tonny Skov Pedersen:
Begrundelsen er enkel, idet den eurpæiske centralbank ikke hæver renten, så længe EU's sydlige medlemmer ikke har styr på økonomien, hvor selv en mindre rentestigning vil være katastrofal for de land og for den sags skyld for hele EU.

Det er korrekt, at ECB vil trykke flere penge, ligesom den amerikanske centralbank. Nu vil det bare gå sådan, at USA havner i hyperinflation og devaluering af deres valuta, hvilket vil stoppe deres enorme overforbrug i løbet af ganske kort tid.

ECB vil være tvunget til at hæve renten, da Euroen ellers også bliver banket i bund, så det vil ske, men først efter man har forsøgt sig med diverse hjælpepakker osv. osv. Jeg 'spiller' altså på at regeringer og centralbanker fortsat vil træffe dårlige beslutninger, fordi det er et folkekrav og med et 30 års lån vil inflationen + øgede renter give en rigtig god gevinst (ligesom starten af 80'erne).

Subprime er en mindre ting i forhold til de problemer vi står overfor.

Tonny Skov Pedersen:
M.h.t. ejendomsmarkedet er dit postulat nærmest "grebet ud af luften", idet der er mange flere parametre til regulering af ejendomsmarkedet end, hvorvidt renten stiger eller falder.

Næh, der er intet grebet ud af luften. Danske Bank vurderer at 1% rentestigning medfører 10% fald i prisen. OECD vurderer danske ejendomspriser er mindst 20% over markedsværdien. Tvangsauktioner i stigning, arbejdsløshed i stigning.

Du vil sikkert have en lidt bedre begrundelse for det hele. Jeg arbejder på en artikel om emnet og skal nok poste den inkl. de tal jeg baserer mig på. Lad være med at tro jeg sidder og sutter på fingeren og gætter mig frem til noget. Jeg ser på tal.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:34

Hej igen

Nu deler jeg så ikke dit sortsyn ligesom jeg heller ikke kan spå så skråsikkert om fremtiden, hvis jeg kunne det, så ville jeg være optimist og få 7 rigtige i  Lotto i morgen.

Du henviser til Danske Bank og deres vurderinger, iøvrigt samme bank som for 16-18 måneder siden var i voldsomt stormvejr på vej til at vælte, og en af bankerne, der i 2009 anbefalede fastforrentede lån!!! Det er nok ikke mit første valg, når der skal vurderes på den fremtidige økonomiske situation.

Jeg vil dog give dig ret så langt, at får vi et regeringsskifte, så ser det for alvor sort ud, især for trådstarteren, da han vil få negativt rådighedsbeløb, uanset hvilken løsning han måtte vælge.

M.h.t. din artikel så vil jeg da med interesse læse den, hvorfor jeg da tror og håber på, at den bliver underbygget med noget konkret dokumentation og henvisninger.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 19:52

Tonny Skov Pedersen:
Du henviser til Danske Bank og deres vurderinger, iøvrigt samme bank som for 16-18 måneder siden var i voldsomt stormvejr på vej til at vælte, og en af bankerne, der i 2009 anbefalede fastforrentede lån!!! Det er nok ikke mit første valg, når der skal vurderes på den fremtidige økonomiske situation.

Så tag OECDs vurdering i stedet.

Tonny Skov Pedersen:
Jeg vil dog give dig ret så langt, at får vi et regeringsskifte, så ser det for alvor sort ud, især for trådstarteren, da han vil få negativt rådighedsbeløb, uanset hvilken løsning han måtte vælge.

Jeg synes det er positivt at der vil ske et opgør, frem for at man vil skubbe problemerne foran sig. Jo hurtigere jo bedre. Blå blok gør det dårligt. Rød blok lover at gøre det værre.

Tonny Skov Pedersen:
M.h.t. din artikel så vil jeg da med interesse læse den, hvorfor jeg da tror og håber på, at den bliver underbygget med noget konkret dokumentation og henvisninger.

Den baserer sig på fakta, men jeg kan ikke linke til alt, da det tager en del længere tid end man skulle tro og forringer læseværdigheden. Du vil dog være i stand til at checke mine tal og påstulater :-)

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)