|
Brian, der findes to typer maskiner som enten bruges sammen eller hver for sig: Vi benytter begge typer i MediaMouse til efterbehandling af de tryksager vi kører. - False-maskine. Denne tager basalt set og folder et ark. Alle maskinene kan folde arket på midten, men mere avancerede maskiner kan lave flere folder - f.eks. en Z-fals hvor arket er foldet 2 gange. Ulempel ved falsemaskinen er, at det er begrænset hvor tykt papiret kan være. Endvidere risikerer man at trykket flækker i folden, hvis der er tryk ind over det område der foldes. For at undgå disse problemer, så kan man typisk det, at man føst lægger en bukkestreg i papiret. - Bukkestregs-maskine. Denne laver en sammenpresset streg i arket. Denne streg sikre at trykket ikke flækker så let i folden. Endvidere gør det muligt at lave et pænt buk på papir som er tykkere end 180 gram. Ulempen ved bukkestregsmaskinen er, at den ikke fysisk folder arket sammen. Det vil sige at hvis det f.eks. er en folder man laver og lægger en bukkestreg i ryggen på den, så er folderen stadig ikke foldet - det skal den så efterfølgende. Man kan så bruge bukkestregsmaskinen i kombination med en falsemaskine, så man først lægger en bukkestreg i arket, hvorefter falsemaskinen folder tryksagen, så den færdige tryksag er lukket. Jeg tror ikke på at du kan få hverken den ene eller den anden type maskine for under en tusse. MEN - hvis du blot er ude efter at kunne lave en bukkestreg på nogle enkelte ark, så du kan folde dem pænt, så kan du jo lave nogle "gør-det-selv"-bukkestreger uden de store problemer. Enten så køber du der som hedder et Falsejern. Eller også så tager du en ikke-skarp smørrekniv eller anden type kniv og bruger oversiden af den (ikke håndtaget, men den side af klingen som ikke er skarp). Den må ikke være skarp, da ideen ikke er at skære i papiret, men derimod at kunne sammenpresse en rille. Læg en lineal der hvor du ønsker bukkestregen og kør så kniven langs med denne - fuldstændig ligesom hvis du skulle skære papiret over, bortset fra at du ikke bruger den skarpe side af kniven. Det skal presses godt til (bukkestreger laves under højt tryk) imens kniven trækkes over arket. Og vupti: èt styk bukkestreg . |
Til Jesper Norbøll
Det var en meget interessant beskrivelse, du der har lavet, og jeg har da læst den med interesse, da jeg også løst har kikket på falsemaskiner i flere år. De har tidligere kostet min. 6.000 kroner, og jeg spærede da også øjnene op, da jeg for nogle måneder siden så maskinen fra Lomax, men jeg hentede også betjeningsvejledningen til den, og så kan jeg bare huske, at jeg smed den ud af tankerne igen, for så vidt jeg husker, var dens største begrænsning, at man kun kunne fodre den med 10 eller 20 ark af gangen, selvom den ellers kunne arbejde meget hurtigt.
Nu er tråden her jo, så måske der er en af de professionelle, der skifter en maskine ud, fordi, den til deres brug kører for langsomt, men hvor vi andre sagtens kunne leve med det?
Ellers kunne det da også være interessant at høre, om nogen har købt omtalte maskine, eller andre navngivne maskiner, og om maskinerne kører, som de skal.
Bliv gratis medlem
.