Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobsamtaler - hvad spørger man om?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg været selvstændig det meste af mit voksne liv - så jobsamtaler ligger mange år tilbage. De sidste som er blevet ansat er blevet det sådan ud fra en overordnet personlig vurdering - hvilket er gået fint i øvrigt :·)

Men nu skal jeg have tre til jobsamtale i næste uge, og jeg kunne godt tænke mig at prøve den lidt mere professionelle udgave :·) Jeg mangler dog inspiration til hvad jeg skal spørge om - og hvordan jeg skal vurdere svarene. Det er nok ganske få der vil sige: Jeg er enormt dårlig til stressede situationer :·) Men hvordan læser man deres svar.

Derfor - er der nogle erfaringer og gode ideer til hvordan jeg griber det her an?

Det er en fuldtidsstilling (fast) samt en barselsvikar med mulighed for fortsættelse som jeg skal bruge. Den ene skal lægge varer ind og redigere billeder samt diverse - og den anden skal fotografere, håndtere returvarer samt kundeservice.

 

Mange hilsener Helle

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Sep 07
Indlæg ialt: 428
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor ikke gøre som du førhen har gjort, hvis det alligevel er gået godt..?

Med venlig hilsen

Kenneth Popp
KPuds Vinduespolering 

K

Fra Farsø
Tilmeldt 17. Jan 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du finder meget inspiration på de forskellige side der annoncere med ledigt job, de tilbyder mange andre informationer.

Jobindex har en meget god side med stress samt en Stress-test, måske var det en  Idea ide´

Pøj Pøj

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle,

Umiddelbart tænker jeg, at der nok er en god grund til, at det er gået godt indtil videre - simpelthenn fordi det er et godt udgangspunkt.

I mine 10 år somm ingeniør har oplevet at sidde både på den ene og den anden side af bordet.

Først og fremmest skal det faglige være i orden. Det er ret let at afdække hos danskere ved at spørge ind til, hvad de har lavet i tidligere jobs. Ved udlændinge skal man passe lidt mere på, da kulturforskelle gør, at de ofte lægger noget andet i ordet "erfaring". Indenfor software-udvikling er det meget brugt at give udlændinge en lille programmerings-opgave at tage med hjem og så vurdere, hvordan de løser den (også hvor lang tid).

Det er ufattelig vigtigt, at personen passer ind i virksomheden rent personlighedsmæssigt - specielt da I er en lille virksomhed. Her kan jeg ikke give andet bud end mavefornemmelsen. For en lille virksomhed kan det nok egentlig forenkles til: det er vigtig at du synes godt om personen, da det er dig, der tegner kulturen i virksomheden.

Det er en god ide at spørge ind til fritiden. Generelt: jo mere aktiv en person er i fritiden, desto mere aktiv kan man også forvente at vedkommende er på jobbet. Fritiden kan faktisk sige lige så meget om personen som dennes tidligere arbejde, da folk jo selv vælger, hvad de vil lave i fritiden. Der har gennem tiden været skrevet utallige artikler i Ingeniøren omkring ansættelser.

Sjovt nok har jeg mest oplevet de "uprofessionelle" samtaler, når jeg har søgt jobSmile

Mange hilsner,

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle,

Mht Lægge varer ind:

Prøv at spørge ind til hvordan de har det med rutineprægede opgaver. Jeg tror det vigtigste her er at du finder en der affinder sig godt med at lave en gentagen øvelse, så prøv evt at kigge på hvad de tidligere har lavet.   En der tidligere har arbejdet på fabrik, eller produktion, kunne jo være en fordel, selvom det måske ikke er 100% i den stil.

Men det vigtigste er at du finder en der ikke psykologisk brænder ned på at lave det samme.. igen, og igen, og igen.  Til sidst vil de nemlig slække på kvaliteten og til sidst sige op.

Kundeservice, der er det vigtigt at du stiller moralske spørgsmål. Til din kundeservice skal du have en der er fattet. professionel, og ikke bliver emotionel, uanset hvor utilfreds kunden er.  Så her kan du spørge dem om holdninger der afslører deres personlighed, da denne vil være styrende for den service de yder, og dit image udadtil.

Generelt set kan du jo bede dem om at nævne 2-3 af deres bedste sider, og 2-3 af deres dårligste sider.  Så er de tvunget til at fortælle hvad de mener de gør bedst og hvad de gør dårligst. Og jeg tror faktisk at folk, som oftest er ærlige her. Det er jo et skide svært spørgsmål, hvad man er dårlig til, og når man SKAL vælge noget der alligevel er negativt, så kan man jo lige så godt tage det der er rigtigt.

 

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra brøndby strand
Tilmeldt 2. Oct 08
Indlæg ialt: 893
Fra  Bilrude fix - mobil udskiftning af forruder, sideruder, bagruder. Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spurgte min selvudnævnte "Mentor" til råds. han sagde: Omar bare lyt til vedkommende, så finder du ud af om det er noget for dig. :-)

Sikre dig at fornødne krav, til stilling er opfyldt. eks ren straffeattest, uddannelses papir mm.

Jeg skal ikke kunne sige dig om det er den professionelle version.

men mener at det for især små virksomheder, er vigtigt at man selv, som person tænker YES thats the man, og så kan tage fejl. Frem for at han passer i tjekboksene, men mave fornemmelse er dårlig om vedkommende.

Mvh Omar

rudefix mobil bilrude skifte -nemt og billigt- vi skifter bilruder, reparerer stenslag og nanobehandler hos dig

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusinde tak for de mange svar :·)

Jeg vil prøve en kombi - dvs gøre det naturligt på min egen måde - kombineret med nogle spørgsmål som netop relaterer til det arbejde som skal udføres. Det er nemlig rigtigt at det at lægge varer ind hurtigt bliver rutinearbejde... i sær da det er sæsonvarer vi sælger, så der er hele tiden udskiftning i varer.

Jeres svar gav i hvert fald god mening - og har lagt en fin bund for hvordan jeg gerne vil håndtere det :·)

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg glemte lige en ting.

Tag gerne en af dine betroede medarbejdere med til første samtale. Det er utrolig rart at være flere til samtalen, så man indimellem kan sætte sig tilbage og bare observere uden at skulle være "på". Derudover er det rart at have nogen at diskutere samtalen med bagefter.

Jeg vil tro, at en medarbejder, der har med kundesupport at gøre, vil være god til at deltage aktivt i en jobsamtale. Det bør selvfølgelig ideelt være en medarbejder, der har arbejdsopgaver indenfor det søgte og måske senere skal arbejde sammen med den nyansatte. Deres kemi er lige så vigtig.

Du kan være sikker på, at den medarbejder, du tager med til samtalen, vil se det som en kæmpe tillidserklæring og føle et stort ansvar. Der er ikke noget mere motiverende end at blive inddraget i vigtige beslutninger.

Pøj, pøj, og lad os gerne høre, hvordan det gikSmile

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for jeres hjælp :·)

Jeg har nu haft tre til samtale og det er gået virkelig godt. Jeg havde Nanna med, som står for vores kundeservice og er rigtig god til alt med mennesker og kommunikation. Vi havde udfærdiget ca ti spørgsmål - som blev flettet ind løbende i samtalerne. Det fungerede super og virkede meget naturligt.

Faktisk var det ret spændende - i sær at høre hvordan svarene var til vores spørgsmål. Eks. var et af spørgsmålene: Hvad demotiverer dig på arbejdet? Her var det samme svar hos alle tre: Hvis der er en dårlig stemning eller en person går rundt og er sur. Her blev så fulgt op af spørgsmålet: Hvad gør du så hvis denne situation opstår? Og her var der så forskel i svarene - een ville gå til personen og spørge om noget var galt - en anden ville blot blive i dårligt humør, osv. Så her fik man en fornemmelse af om personen kunne løse evt konflikter.

Derudover har vi også ringet til tidligere arbejdsgivere for at høre nærmere - ud fra deres anbefalinger.

Det bedste af det hele var at ud af kun tre personer, var der to som ville passe perfekt ind i vores team, og de arbejdsopgaver der er. Og da det er to vi skal have, så var det jo ret nemt :·) Så håber jeg at førstehåndsindtrykket holder i længden også - men det virker det til at gøre.

Så selvom mange skrev: google er din ven :·) så har jeg fået rigtig meget ud af jeres svar og synspunkter - mange tak for hjælpen :·)

Mange hilsener Helle

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal du være skarp på hvad du forventer at din nye medarbejder, både hvad angår faglighed men også hvilken personlighed der vil passe godt ind i jobbet.

Dernæst skal du tænke over hvordan du får afdækket om personen der sidder foran dig har de ønskede kvalifikationer.

Hypotetiske spørgsmål er i min verden forbudt til en jobsamtale. Det svar du får indikerer hvordan vedkommende gerne ville reagere i en givet situation, men ikke hvordan vedkommende ville reagerer hvis han/hun endte i situationen.

Du skal nøje overveje de svar du får i forhold til om det er fakta, eller om du selv tolker i en retning der passe ind i det du ønsker. Fakta kan du bruge til noget, det andet er gætværk, og derfor vil usikkerheden omkring dette være stor.

Eks. på spørgsmål der ikke skal stilles:
Hvad vil du gøre hvis du får så mange opgaver du ikke kan nå at løse dem?

Spørg i stedet:
Har du i et tidligere job oplevet at få flere opgaver end du kunne nå at løse?
Hvordan håndterede du dette?

Min foretrukne måde at afholde jobsamtaler på, er at have en person der systematisk kan gennemgå vedkommendes faglige aspekter og derefter de personlige, fortælle lidt om virksomheden osv. Så kan du som den der skal ansætte vedkommende, bruge alt din tid på at vurdere vedkommende, frem for at koncentrere dig om at skulle stille spørgsmål og holde gang i samtalen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)