Hej Mikael, Jeg har desværre set alt for mange butikker "håndkodet" - og fælles for dem alle er at de er lavet af et firma/programmør som syntes at det var spændende i sin tid, men ikke syntes det er knap så sjovt efterfølgende. En ting er at i laver shopsystemet, en anden ting er faktisk at der muligvis vil være kunder der skal basere sin forretning på jeres system. Er i klar til dette ansvar? November sidste år, havde vi lavet en aftale med en ny kunde - som skulle flytte fra sit daværende system ( som var lavet af en programmør som var selvstændig - men efterfølgende havde fået fast job) til Magento. Den nye shop skulle rulle pr 1. februar. Første uge i december døde den gamle shop, fordi at systemet ikke var lavet ordenligt. Vi gjorde hvad vi kunne for at få shoppen op (som bestod i manuel opskrivning af samtlige databasekald), men 10 dages nedetid gjorde at det psykiske og økonomiske pres blev for meget - vedkommende lukkede sin virksomhed. Tænk at en virksomhed som var bygget op over flere år - blev lukket på 10 dage, pga. at programmøren ikke længere havde interesse i at vedligeholde sit webshopsystem. Det er tankevækkende. Jeg kan forstå at kunder selv udvikler deres eget webshopsystem - men så er det tilgengæld også deres eget ansvar - og typisk har de selv kompetencerne til at vedligeholde det tekniske. Hvis i skal have succes med at lave jeres eget webshopsystem, er første skridt at finde ud af hvordan i sikrer jeres kunder fremadrettet. God vind med projektet. Vh |
Henrik Petersen:Hej Mikael,
Jeg har desværre set alt for mange butikker "håndkodet" - og fælles for dem alle er at de er lavet af et firma/programmør som syntes at det var spændende i sin tid, men ikke syntes det er knap så sjovt efterfølgende.
En ting er at i laver shopsystemet, en anden ting er faktisk at der muligvis vil være kunder der skal basere sin forretning på jeres system. Er i klar til dette ansvar?
November sidste år, havde vi lavet en aftale med en ny kunde - som skulle flytte fra sit daværende system ( som var lavet af en programmør som var selvstændig - men efterfølgende havde fået fast job) til Magento.
Den nye shop skulle rulle pr 1. februar. Første uge i december døde den gamle shop, fordi at systemet ikke var lavet ordenligt. Vi gjorde hvad vi kunne for at få shoppen op (som bestod i manuel opskrivning af samtlige databasekald), men 10 dages nedetid gjorde at det psykiske og økonomiske pres blev for meget - vedkommende lukkede sin virksomhed.
Tænk at en virksomhed som var bygget op over flere år - blev lukket på 10 dage, pga. at programmøren ikke længere havde interesse i at vedligeholde sit webshopsystem. Det er tankevækkende.
Jeg kan forstå at kunder selv udvikler deres eget webshopsystem - men så er det tilgengæld også deres eget ansvar - og typisk har de selv kompetencerne til at vedligeholde det tekniske.
Hvis i skal have succes med at lave jeres eget webshopsystem, er første skridt at finde ud af hvordan i sikrer jeres kunder fremadrettet.
God vind med projektet.
Vh
Henrik
Jamen jeg er da ikke i tvivl om, at det er en stor opgave og ansvar. Men vi føler godt at vi kan levere et ordentligt produkt til vores kunder, så hvorfor ikke gøre det, i stedet for at bruge noget andre har lavet? Igen, jeg er ikke i tvivl om, at de færdige løsninger er super godt lavet, og der er ingen ko på isen. Men vi har altså ikke lyst til at sælge et produkt, som vi ikke kan stå inde for.
Problemet som du nævner, er jo et klassisk eksempel på en programmør, som havnede et sted hvor han ikke kunne bunde. Personligt kunne vi aldrig finde på at miste interessen så radikalt, og derved svigte vores kunder. Selvfølgelig sikrer vi os, at vores løsning både er sikker og funktionel, før den bliver solgt. Et system som Magento er jo kæmpe stort, og den størrelse vil vi skam ikke prøve at kopiere.
Det vi blot er nødt til, det er at kunne stå inde for det vi laver. Og vi kunne sikkert godt sælge en Magento løsning til vores kunde her, og ikke have problemer med det fremover, men vi vil have det bedre med at konstruere systemet selv. Vi vil som sagt ikke kopiere de kæmpe store systemer, men blot bruge vores viden til at udvikle noget som passer til kundens behov.
Det jeg efterlyser i denne tråd, som i øvrigt lidt har mistet fokus, er en person med viden og erfaring indenfor opbygningen af en webshop - specielt med henblik på betalingen. Lidt sparring skader ikke nogle, og vi føler godt at vi kan levere et fornuftigt produkt fra egen hånd.