Hej alle Aminoer.
Jeg skal igang med at bygge en webshop, og i den forbindelse kunne det være super med lidt vejledning fra nogle som har prøvet det.
Systemet vil IKKE være baseret på en færdig-løsning såsom osCommerce eller Magento, men i stedet bygget fra bunden i PHP. Jeg overvejer at bruge ePay som betalingsgateway.
Det jeg godt kunne bruge, er en walk-through af forløbet, fra en som rent faktisk har prøvet det. Hvordan får man produkter og priser med i betalingen, hvilken kode skal hvorhen osv. Evt. en anbefaling af andre betalingsgateway-systemer?
Det er en ny verden, så derfor ville det være lækkert med lidt simple anvisninger :)
- Mikael.
Hvorfor så ikke downloade enten osCommerce eller Magento og kigge på deres kode? Du kan jo nappe det du kan bruge, eller i det mindste blive inspireret af det? Da jeg i tidernes morgen skulle lave en o/r mapper fra bunden (noget man heller ikke gider gøre to gange), downloadede jeg et par open source o/r mappere og kiggede på deres arkitektur.
Noget helt andet er dog... hvorfor dog lave det selv? Vil du ikke hellere tjene penge end at sidde i et halvt år og kode en shop først? Hvorfor ikke hellere bruge det halve år til markedsføring, optimering osv?
Det at kode en webshop (eller et cms fra bunden - og ja.. det har jeg selv gjort tilbage i 2003) minder mig lidt om mit yndlings film citat (fra den ganske gode "Ford Fairlane"):
Conversation with Zuzu Petals was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.
Når en købmand skal lave en webshop fokuserer han på salg og markedsføring.
Når en udvikler skal lave en webshop, starter han med at konstatere at alle de forskellige standard systemer på markedet ikke kan bruges i netop hans tilfælde, og det derfor er lettere at lave en fra bunden selv.
(disclaimer: jeg skal beklage hvis jeg med dette indlæg har gjort nogle antagelser som ikke passer på dit scenarie, men denne type indlæg forekommer ret ofte her på Amino)