Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan starter man et franchise koncept...??

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer

For et års tid siden, fik jeg en god ide.

Jeg gik med tankerne om, at man kunne lave mobilt dækservice, så man kunne tilbyde kunder, at få skiftet dæk på deres bil, mens de var på arbejde, derhjemme eller hvor det ellers passede dem, faktisk ligesom man har gjort med glas igennem flere år.
Jeg fik det hele stablet på benene i november sidste år og har kørt med konceptet lige siden. Det har selvfølgelig været op ad bakke, lige som alle andre nystartede sikkert kan snakke med om. Men jeg har efter hånden fået rimelig godt fat i markedet i mit område og kunne godt tænke mig at udvide.
Dels på grund af mine ambisioner, men også fordi jeg er begyndt at lege med nogen ret stor kunder, som kræver jeg bliver landsdækkende...

Da jeg ikke selv har kapitalen til at løfte dette selv, har jeg gået med tanken om, at lave dette koncept til at franchising koncept. Men jeg er meget i tvivl om, hvordan man skal gøre osv.

Jeg kunne tænke mig, at hvis man skulle finde nogen franchisetagere, der var uddannet som mekaniker, så kunne man evt. også udvide sortimentet i den retning...

Håber at høre fra nogen der ved noget om det her... (Derfor spørger jeg selvfølgelig i dette forum) :-)

Claus

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal du spørge dig selv; - hvad skulle forhindre Dyrebilen i at kopiere din idé og dermed slippe for at betale dig en afgift?

Det er ikke nok at du har nogen potentielle kunder, som vil handle med dig hvis du bliver landsdækkende, - det er historien om hønen og ægget. Det kan være et salgsargument for franchisetagerne, men ikke for konceptet.

Derfor skal du kunne tilbyde noget mere, og det er jo først og fremmest noget man kan bruge fine fremmedord om, men som på dansk slet og ret er tilgængelighed. Det skal være nemt at være franchisetager, - og her tror jeg faktisk du vil begå en fejl hvis du henvender dig til mekanikere.

Mekanikerer er i den grad selvhjulpne og initiativrige, og inden du ser dig op er din egen bil klodset op på fire mælkekasser - sådan billedligt set.

Jeg tror du skal have fat i dem der er lige ved og næsten. Så hvis du kan ordne det praktiske med værktøj, leasing af værkstedsbil og bogholderi - og så skal franchisetageren sådan set bare køre ud til kunderne.

Det var så et indspark, - i den nyttige afdeling får du dette link;

http://www.franchiseforeningen.dk/Default.aspx?LanguageId=2&FolderId=81&SubFolderId=226&ArticleId=1042

Michael

 

Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Tak for hurtig respons...

Mht. bil osv. har jeg ikke udtrykt mig særlig godt.
Min plan er selvfølgelig, at det kommer til at koste et beløb, for at få retten til et område i Danmark. Dette beløb dækker så udbetaling til en bil, maskiner og alt hvad der skal bruges til, at køre ud og skifte dæk på bilerne. Herudover får de selvfølgelig navn, logo, brevpapir, faktureringsservice, administration osv. for et eller andet beløb pr. måned. Jeg har også i forvejen nogen ret gode indkøbsaftaler (gennem flere år med handel af dæk) som franchisetageren også får glæde af.

Mht. de kunder jeg skrev om, er det flådeejere, med mere end 40000 biler pr. virksomhed, så der er ikke mulighed for et lille enkeltmands firma, at komme ind der... 

Claus

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo en god debat som du har startet her. Hvis jeg var dig, ville jeg købe bogen: "Franchising" som er udkommet på Børsen, den ville jeg læse først.

Jeg mener, at rigtig mange har oversat, at franchising er en billig ekspansions-form til, at det er en let ekspansions-form, og det er det ikke. 

Jeg har derudover lavet et lille 4 siders notat om 9 elementer, som skal være på plads inden et franchisekoncept startes op, og det vil jeg gerne sende til dig, hvis du sender mig din e-mail adressen på bzj@ps4.dk.

mange hilsner

Bo Zoffmann

Tilmeldt 17. Nov 08
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Claus

Jeg syndes din ide er ikke mindre end fantastisk, og anbefaler at du ikke lader noget holde dig tilbage fra at udvikle et Franchise koncept

For vores eget vedkommende omlagde vi grundet økonomiske omstændiheder vores biludlejning til Franchis i 2001 og det er gået fremad lige siden.

Vi er i dag Danmarks største Franchise giver inden for udlejning af brugte og nyere biler il privat markedet, og har i dag mere end 50 afdelinger og over 6000 udlejnings døgn pr. mdr.

Jeg kan stærkt anbefale at du går videre med dig ide.

Hvis du ønsker lidt indside info eller hjælp er du velkommen til at kontakte mig på fh@one2move.com

Mod nye mål

Flemming Hebsgaard

One2move - Biludlejning  

www.one2move,com

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

hej synes din ide er helt fint, men kan ikke lade at tænke på at man jo bare kan kopiere dit koncept,  der er der sikkert behov for flere af din slags, men hvordan får man myndighed til at give lov til mig f,eks at servicere sydsjælland. jeg kan da bare selv købe mig en bil og en donkraft og køre ud og skifte hjul. ikke at jeg gør det bare rolig.....

men jeg ville da være bange for det, hvad er det, ens penge går til udover de bil og værktøj , skaffer du kunderne ? eller skal man selv ?

jeg har for et stykke tid i korrespondance med et franchise projekt, som ikke blev til noget netop på grund af det. men altså ...det er bare mig som lidt langsom i optrækket

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Flemming Hebsgaard:

Hej Claus

Jeg syndes din ide er ikke mindre end fantastisk, og anbefaler at du ikke lader noget holde dig tilbage fra at udvikle et Franchise koncept

For vores eget vedkommende omlagde vi grundet økonomiske omstændiheder vores biludlejning til Franchis i 2001 og det er gået fremad lige siden.

Vi er i dag Danmarks største Franchise giver inden for udlejning af brugte og nyere biler il privat markedet, og har i dag mere end 50 afdelinger og over 6000 udlejnings døgn pr. mdr.

Jeg kan stærkt anbefale at du går videre med dig ide.

Hvis du ønsker lidt indside info eller hjælp er du velkommen til at kontakte mig på fh@one2move.com

Mod nye mål

Flemming Hebsgaard

One2move - Biludlejning  

www.one2move,com

Hej Flemming,

Nu siger du at det kun går fremad for dig, efter at have skiftet over til franchise- hvordan med dine franchisetagere? 

Jeg har haft kontakt med flere af jeres afdelinger og det må siges at jeg ikke kan finde den helt store glæde blandt dine franchisetagere, for at være med i jeres koncept.

De fleste er utilfredse med den høje administrations omkostning, der er pr. tilmeldt bil igennem jeres koncept. Andre klager over at de ingen bookninger får igennem jeres hjemmeside.

Her i Aalborg er der 3 i samme område, ja i hver deres postnr, men de ligger ikke langt fra hinanden. Hver gang i starter en ny afdeling op i et postnummer, lige ved siden af hinanden, mister den der var der først en mærkbar indtjening, kan jeg forstå på dem der ligger her i Aalborg området. 

 

Så i virkeligheden: Hvor godt går det enligt for dit koncept?

 

Jeg har haft flere af dine afdelinger, der gerne ville med over på mit koncept, efter at have hørt om mine omkostninger til forsikring og markedsføring

Jeg har dog afvist det, da jeg ønsker at lave mit firma til én stor afdeling og så sælge det efterfølgende. 

 

I dit tilfælde ville jeg nok bruge en omgang penge på en tilfredsheds undersøgelse, blandt dine franchisetagere Yes

Fra Kolding
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg forstår ikke lige helt Aalborg biludlejnings kommentar, som slet ikke vedrører den oprindelige tråd, men er en gang mudder omkring hvad han/hun har hørt.

Jeg kender hverken til Flemming eller Aalborg biludlejning, men Flemming kommer med nogle råd og tilbyder, at hjælpe med nogle input til en med amino.

Så ville det ikke være mere på sin plads, at hjælpe den oprindelige tråd og tage evt. fnidder på en pb eller pr. mail istedet for at udstille folk på denne måde ?

Nå men for at komme tilbage til spørgsmålet, så handler det om at du skal have afklaret en masse spørgsmål. Her ville jeg kontakte Franchise foreningen og undersøge lovgivningen m.m. - evt. kontakte nuværende franchise tagere/udbydere, som du kan blive rådgivet igennem.

Så kan du efterhånden danne dig et indtryk omkring, hvordan du griber det an og kommer bedst igang med ideen. Men det er absolut en super ide - den er let at kopirer, men det er der så meget der er. F.eks. 7eleven er jo egentlig blot en udvidet kiosk på franchise basis

Held og lykke med projektet

Mvh Kim

Tilmeldt 29. Apr 09
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

astroman:

hej synes din ide er helt fint, men kan ikke lade at tænke på at man jo bare kan kopiere dit koncept,  der er der sikkert behov for flere af din slags, men hvordan får man myndighed til at give lov til mig f,eks at servicere sydsjælland. jeg kan da bare selv købe mig en bil og en donkraft og køre ud og skifte hjul. ikke at jeg gør det bare rolig.....

men jeg ville da være bange for det, hvad er det, ens penge går til udover de bil og værktøj , skaffer du kunderne ? eller skal man selv ?

jeg har for et stykke tid i korrespondance med et franchise projekt, som ikke blev til noget netop på grund af det. men altså ...det er bare mig som lidt langsom i optrækket

Hej astroman

Jamen du har da fuldstændig ret, det er da nemt at kopiere.. Men laver du nu er bil og starter op selv, står du jo i samme situation som mig, du kan ikke lave aftaler med de helt store kunder... Een mand og en bil er ikke landsdækkende...

Det min ide er, at hvis de køber sig ind i mit koncept, sørger jeg for at lave flåde aftaler. det vil sige vi alle, i samlet flok kan løfte opgaver over for de store virksomheder...

Iøvrigt er jeg da ikke så bange for konkurrence, hvis bare jeg laver et godt stykke arbejde og yder en god service, så er der da chance for at kunden kommer igen.

Claus

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Chasselstrøm

Jeg har ingen kommentarer til franchise-delen, men vil ønske dig held og lykke. Det er et fedt koncept du har, som jeg selv for 5-6 år siden overvejede. Dog ikke dækskifte men en kvartalsvis service med check af dæktryk. Fik det aldrig igang men jeg checker aldrig selv dæktryk, så jeg selv ville synes, at det var en fed service, som min arbejdsgiver passende kunne betale som et personalegode. Altså at have en mand ude en gang hvert kvartal til lige at checke de ansattes dæktryk. Dui er velkommen til at kopiere det, hvis det lyder interessant.

Michael

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)